Hoppa till huvudinnehåll

Grus grus firar tio år med pjäs om liv och död

Sandrina Lindgren och Sofia Molin på scen.
Sandrina Lindgren och Sofia Molin på scen i Evangeliet enligt Lasarus. Sandrina Lindgren och Sofia Molin på scen. teater,skådespel,Sofia Molin,Evangeliet enligt Lasarus

Grus grus teater firar tioårsjubileum i höst. Teatern grundades i Tammerfors för tio år sedan, men flyttade till Åbo förra året och blev en tvåspråkig teater.

Deras senaste pjäs Evangeliet enligt Lasarus som har premiär den 8 september på Studion på Åbo Svenska Teater är skriven av dockkonstnär Ishmael Falke och skådespelare Sofia Molin, som är två av de fem som ingår i teaterns kärntrupp.

Pjäsen börjar då Lasarus kommer tillbaka hem, efter att han vaknat upp från det döda, och handlar om hur systrarna relaterar till honom och hur hans nya liv börjar se ut.

Sofia Molin spelar tillsammans med Sandrina Lindgren på scen. Falke har regisserat pjäsen.

Lasarus porträttaras på scen av en docka i människostorlek. Det här var en av grundtankarna för pjäsen då Molin och Falke började arbeta med projektet.

- Dockor är levande, men å andra sidan dött material. Genom dockan materialiseras hela historien om Lasarus, som har kommit tillbaka från det döda. Vi vill fråga: Vad är det som har kommit tillbaka? Och fastän kroppen fungerar, så vad händer med själen, fortsätter Falke.

Grus grus är kända för att samla scenkonstnärer från många konstgrenar: dockkonstnärer, skådespelare, dansare, cirkuskonstnärer, vilket också gör att skapandeprocessen ofta ser speciell ut.

- Det är väldigt inspirerande, förklarar Falke. Det är ett bra sätt att jobba och göra samarbete med andra konstnärer från olika genrer eftersom då måste jag som dockkonstnär fundera på varför jag göra dockteater och inte något annat. Varför behöver vi överhuvudtaget en teaterdocka till den här pjäsen? Så man tvingas att hitta rätt svar på det här och på det sättet utvecklas hela pjäsen.

- Lasarushistorien handlar om gränsen mellan döden och livet. Och det är precis det vad dockteater som konstgenre handlar om, fortsätter Falke.

Evangeliet enligt Lasarus väcker ändå stora frågor.

Vad vill man att publiken tar med sig av föreställningen?

- Jag skulle vilja att människor blev ännu öppnare för att diskutera döden i vårt samhälle efter att de har sett pjäsen. Vad är deras relation till döden? Döden är ett stort tabu och det behöver sättas upp på bordet för att diskuteras på ett fritt sätt, säger Falke.

Frihet i skapandet

Grus grus har ingen egen scen som de alltid jobbar på, utan scenerna varierar från produktion till produktion. Förra året satte man upp Hamlet på Åbo slott. Året innan förvandlade man Botaniska trädgården på Runsala till ett rymdskepp som fick fungera som scen för scifi-produktionen Q.2 Futurum in memoriam som gjordes i samarbete med Tehdasteatteri och Åbo universitets botaniska trädgård.

Ishmael Falke och Sofia Molin.
Ishmael Falke och Sofia Molin. Ishmael Falke och Sofia Molin. Sofia Molin,grus grus teater

Det här kommer man att fortsätta att göra för frihetens skull, berättar Sofia Molin.

- Vill vill inte ha något scenrum, vi vill vara nomader. Det betyder att vi kan samarbeta med vem som helst egentligen.

Samma frihet vill man också hålla inom gruppen då man resonerar kring framtiden.

- Vi vill göra intressanta produktioner tillsammans och utvidga våra gränser som konstnärer och lära oss nya saker. Men vi har ingen riktning eller slutpunkt som vi jobbar mot. Vi tycker att det måste andas och det måste vara en levande process. Just nu behöver vi teatern och det får leva och existera så länge vi behöver den, förklarar Falke.

Grus grus kärntrupp består av fem medlemmar som medverkar i alla produktioner. Utöver det har man närmare 20 medlemmar från olika konstgenrer som deltar i olika produktioner. Men hur framtiden ser ut återstår att se.

- Vår verksamhet växer just nu och vi sprider oss också till andra orter, men vi är ingen firma. Vi behöver inte växa för växandets skull.

Premiär för Evangeliet enligt Lasarus på Studion på Åbo svenska teater blir det den 8 septemeber. Den 9 september ordnas det ett publiksamtal om pjäsen efter föreställningen. Pjäsen spelas ännu den 15 september i Åbo.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland