Hoppa till huvudinnehåll

HST: "Nu väntar vi oss raskt arbete av västmetrobolaget"

Hagalunds metrostation
Hagalunds metrostation Bild: Yle/Helena von Alfthan Västmetron,Hagalund, Esbo stad

Avgörande för metrostarten är att kontrollsystemet fungerar som det ska. Västmetrobolaget ska ge mera information på onsdag.

Helsingfors stads trafikverk HST har helt enkelt inte kunnat ta i bruk alla delar de behöver till västmetron, bekräftar HST:s vd Ville Lehmuskoski för Yle Uutiset.

Länsiväylä och Helsingin Uutiset berättade måndag kväll att västmetrobolaget inte har lyckats överlåta hela västmetrobygget åt HST inom den tid de skulle.

Nu berättar Lehmuskoski att HST fick rätt att använda stationerna i Esbo förra veckan, och har fått rätten till Helsingforsstationerna den här veckan.

- HST kan nu röra sig och förbereda sig för uppgifter där och lära känna anordningarna, säger Lehmuskoski.

Det kan hända att västmetron inte försenas alls, det kan hända att den försenas en del. Det är det knappast någon som har ett absolut svar på.― Ville Lehmuskoski, HST

Men det mest avgörande saknas: kontrollsystemet.

- Så gott som alla mer krävande uppgifter förutsätter att kontrollsystemen fungerar, och de är inte ännu i skick.

utanför hagalunds metrostation
Stationerna är så gott som färdiga. utanför hagalunds metrostation Bild: Yle/Helena von Alfthan Västmetron,Hagalund, Esbo stad

När kontrollsystemet väl överlåts till HST kommer man att vara mycket närmare ett startdatum.

Lehmuskoski beskriver kontrollsystemet som västmetrons ögon, öron och centrala nervsystem. Det består av tiotals komponenter, bland annat ström och ventilation.

- Nu väntar vi oss raskt arbete av västmetrobolaget, säger Lehmuskoski.

Var det meningen att också kontrollsystemet skulle överlåta till HST redan förra veckan?

- Tidigare på hösten var tidtabellen den att HST skulle få hela västmetron i sitt bruk i början av september. Så med tanke på det, jo, säger Lehmuskoski.

Kom läget som en överraskning för HST?
- Vi diskuterar med västmetrobolaget om hur arbetet framskrider varje dag. På det sättet är vi medvetna om vilka saker som ännu är på hälft.

Länsiväylä: Metrostarten fortfarande ett stort frågetecken

Enligt tidigare uppskattningar skulle västmetron vara redo för passagerare senast i slutet av september.

Enligt Länsiväylä är metrons startdatum fortfarande ett stort frågetecken. Frågan är hur lång tid det tar att ta i bruk västmetron efter att västmetrobolaget överlåtit kontrollsystemet och allt annat åt HST.

Ville Lehmuskoski
Ville Lehmuskoski. Ville Lehmuskoski Bild: Yle/Hanna Rundell ville lehmuskoski

- HST har preliminärt uppskattat att det tar fyra veckor, säger Lehmuskoski nu, men poängterar att det bara är fråga om en uppskattning, säger Lehmuskoski.

- Att ta i bruk en metro så här har aldrig gjorts förut i Finland. Det här är en väldigt annorlunda situation än vi någonsin haft tidigare.

Finns det någon information om när kontrollsystemet kan tas i bruk?

- Den bästa uppfattningen om det får man genom att fråga västmetrobolaget, säger Lehmuskoski.

ville saksi är vd för västmetrobolaget
Ville Saksi. ville saksi är vd för västmetrobolaget Bild: yle/Antti Kolppo ville saksi

Yle har inte under tisdagen lyckats nå västmetrobolagets vd Ville Saksi för en kommentar. Men han berättar via sms att västmetrobolaget ska gå ut med information om läget i morgon (onsdag) tillsammans med HST.

Ingen har ett absolut svar på när västmetron börjar gå

Ville Lehmuskoski på HST tar inte ställning till hur försenad västmetrons start kan bli.

- Det har jag inte möjligheter att svara på, för det beror väldigt långt på när västmetrobolaget är redo att ta i bruk kontrollsystemet. Det kan hända att västmetron inte försenas alls, det kan hända att den försenas en del. Det är det knappast någon som har ett absolut svar på.

Artikeln uppdaterad 6.9. klockan 13: termen övervakningssystem ändrad till kontrollsystem.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen