Hoppa till huvudinnehåll

Små skolelever tvingas stå i bussen från Bjurböle till Vårberga

Borgå trafiks buss
Hurdana bussar borde köra skolbarn? Föräldrar är inte glada över att det inte alltid finns tillräckligt med sittplatser i bussarna (illustrerande arkivbild). Borgå trafiks buss Bild: Yle/ Katarina Andersson borgå trafik

Skolelever som åker med Vessöbussen till Vårberga skola i Borgå tvingas ibland stå under hela skolvägen då sittplatserna i bussen tar slut. Föräldrar hoppas att Borgå stad tar itu med problemet.

- Jag tycker att det är ganska hemskt. Snart kommer vintern med hala vägar och det kan bli ganska farligt, säger Heidi Puustinen från Kråkö i Borgå.

Puustinen har två barn på 9 och 12 år som från och med den här hösten går i Vårberga skola. Kråkö skola lades ner efter senaste läsår.

- I måndags fick förstaklassare stå ända från Bjurböle till Vårberga skola, berättar Niklas Läckström, rektor i Vårberga skola.

Vårberga skolas rektor
Niklas Läckström (arkivbild) Vårberga skolas rektor Bild: Yle/Fredrika Sundén niklas läckström

Läckström säger ändå att han inte vet om det handlar om en engångsföreteelse eller ett återkommande problem.

I bussarna åker förutom barn som ska till skolan också andra invånare som på vilken vanlig busstur som helst.

Bussar som också har ståplatser används

Både Puustinen och andra föräldrar som Yle Östnyland har talat med vittnar om att barn inte har fått sittplats alla morgnar i bussen den här hösten.

Orsaken till det här visar sig inte endast bero på mängden passagerare, utan också på det faktum att det inte ens finns sittplatser för alla passagerare, utan även ståplatser.

- Rutten från Vessö körs med stadsbussar, eftersom linjen räknas som lokaltrafik inom stadsområde, berättar trafikchef Dick Wallenius vid Borgå Trafik.

För tillfället åker en buss på rutten Sondby-Kråkö-Vårberga-Borgå till centrum till klockan åtta på morgonen, medan en annan buss är i centrum klockan nio.

- Stadsbussarna har bättre kapacitet att ta passagerare. Det värsta skulle ju vara om inte alla ryms med, säger han.

Dick Wallenius framför Borgå trafiks buss.
Dick Wallenius (arkivbild) Dick Wallenius framför Borgå trafiks buss. Bild: Yle / Hanna Othman borgå buss

"Chauffören kör försiktigt"

Wallenius medger att det här ibland kan betyda att till exempel en förstaklassare måste stå i bussen hela vägen till skolan.

I lokaltrafikens linjetrafik finns inget krav på att barnen måste använda säkerhetsbälte, säger han.

Hur ser du på säkerhetsaspekten?

- Chauffören tar situationen i beaktande. Man kör försiktigt så att alla kommer fram tryggt.

"Det är inte okej"

Heidi Puustinen berättar att föräldrar inte är glada över att små elever, som stiger på i sista ändan, ibland måste stå hela skolvägen.

- Jag tycker att man borde beräkna hur många barn som åker och se till att det finns bussar med sittplatser för alla. Det är ju staden som vet hur många som behöver plats, säger hon.

Rikard Lindström, utbildningsdirektör i Borgå, förstår föräldrarnas oro.

Utbildningsdirektör Rikard Lindström
Rikard Lindström (arkivbild) Utbildningsdirektör Rikard Lindström Bild: Yle/Jonas Blomqvist rikard lindström

- Även om det juridiskt är acceptabelt att stå i bussen tycker jag inte att det är helt okej att lågstadieelever blir tvingade att stå. Det är något jag gärna ser att skulle få vara på ett annat sätt, säger han.

Lindström säger att han förutom säkerheten tänker på bekvämligheten.

"Vi ska diskutera situationen"

Varför Borgå Trafik har tagit i bruk stadsbussar i stället för bussar med enbart sittplatser vet han inte.

- Vi har samarbetat bra med Borgå Trafik hela tiden och från stadens sida ska vi diskutera också den här situationen, lovar Lindström.

Också Dick Wallenius intygar att man samarbetar bra med Borgå stad.

Han konstaterar att det för tillfället är första hösten som också skolbarnen som gått i Kråkö skola ska rymmas med i bussen.

- Det har bara hunnit gå några veckor sedan skolstarten och vi utvärderar situationen efter hand. Vid behov kommer vi att sätta in en extra buss på någon tur, om det blir problem med överfulla bussar.

En del barn får taxiskjuts

Ett stort problem i planeringen är att Borgå Trafik inte alltid känner till om det blir förändringar i skolornas arbetstider.

- Om största delen av eleverna börjar vid samma tidpunkt kan det hända att den andra bussen kör tom eller tommare till centrum. Då passagerarmängden fördelas jämnt får alla sittplats, säger Wallenius.

En del barn från Vessö har beviljats taxiskjuts under den ena eller båda av skolvägarna till Vårberga från och med hösten.

Skoltaxi
Skoltaxi Bild: YLE/Maria Helsing skoltaxi

Barnen har beviljats rätt att åka skoltaxi för att skolvägen annars skulle bli för lång. Den skulle överskrida den lagstadgade gränsen om en skolväg på totalt maximalt två och en halv timme per dag.

- Enbart bussresan tar ibland en timme i vardera riktning. Sedan ska barnen ännu gå till och från bussen till hemmet, konstaterar Niklas Läckström.

Staden beräknar att det tar 12 till 14 minuter per kilometer att vandra för ett barn, så ibland går de ytterligare en halv timme för att ta sig till hållplatsen.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland