Hoppa till huvudinnehåll

Betraktelser från Y-tåget 5.33 från Karis

Y-tåget på Karis järnvägsstation.
Tåget står färdigt på perrongen i Karis redo att ta emot de första tågresenärerna för dagen. Y-tåget på Karis järnvägsstation. Bild: Veronica Montén HRT,Helsingforsregionens trafik,Västnyland,Karis,tåg,lokaltåg,järnvägsstationer,Karis järnvägsstation,Messukeskus Helsinki,y-tåg

En sval septembermorgon står jag på Karis järnvägsstation. Det är fortfarande mörkt när jag stiger på morgonens första tåg mot Helsingfors som numera startar redan 5.33 från Karis.

Det strömlinjeformade vitvioletta tåget står färdigt vid perrongen och väntar på att folk ska stiga på.

Tågbiljett för sträckan Sjundeå-Karis.
Utan biljett kan man ju inte åka tåg. Tågbiljett för sträckan Sjundeå-Karis. Bild: Veronica Montén tåg,Karis,järnvägsstationer,Västnyland,tågbiljett

Jag köper en biljett i en något morgontrött biljettautomat som tar god tid på sig innan den spottar ut en treeurosbiljett till Sjundeå.

Just den här onsdagsmorgonen har knappt tio personer satt sig till rätta i de rödgråa tågsätena när tåget åker i väg mot Helsingfors.

Det är inte speciellt många kan man tycka, men mina medpassagerare Karin Svahnström och hunden Albert försäkrar mig ändå om att det i vanliga fall brukar stiga på fler.

Karin Svahnström och hunden Albert.
Karin Svahnström och Albert. Karin Svahnström och hunden Albert. Bild: Veronica Montén Karis,lokaltåg,Västnyland,tåg,y-tåg

Svahnström och hunden Albert brukar åka Y-tåg ett par gånger i veckan.

De åker med drygt 20 minuter till Sjundeå och vinkar sedan av resten av passagerarna som fortsätter resan mot sina arbetsplatser i huvudstadsregionen.

Tågbänkar och en gång.
Knappt tio personer hoppade på tåget i Karis. Tågbänkar och en gång. Bild: Veronica Montén tåg,lokaltåg,HRT,Karis,Västnyland

I Sjundeå hoppar de av och promenerar hem till barnbarnen och tar sedan kvällståget som går 23.56 hem till Karis igen.

För oss Karisbor i synnerhet så är ju järnvägen en livsnerv. Vi har ju alla något band till järnvägen. Det här är ju allt egentligen för oss i Karis.― Karin Svahnström

Svahnström berättar att det brukar vara runt 15 personer som åker till Karis med det sena kvällståget.

De flesta stiger antagligen på tåget i Helsingfors 23.03. Att stiga på 23.56 i Sjundeå verkar vara rätt så unikt.

- Det är ju ingen annan än vi som stiger på här mitt i natten, skrattar Svahnström.

Sjundeå järnvägsstation
Karin Svahnström och Albert stiger av tåget i Sjundeå 5.53. Sjundeå järnvägsstation Bild: Veronica Montén Sjundeå,tåg,lokaltåg,HRT,Helsingforsregionens trafik,Västnyland

För Svahnström som har valt att sälja bort sin bil är tåget närapå livsviktigt. Hon verkar dessutom ha ett alldeles speciellt förhållande till just lokaltåg.

Hon berättar med inlevelse om hur hon dagligen på 1990-talet var en av dem som tog tåget till jobbet. I tåget kan man sova, umgås med folk eller lösa korsord, räknar Svahnström upp.

- Jag älskar ju att åka tåg. För oss Karisbor i synnerhet så är ju järnvägen en livsnerv. Vi har ju alla något band till järnvägen. Det här är ju allt egentligen för oss i Karis.

Hon berättar också om hur hon som liten flicka åkte tåg med bruna trävagnar och träbänkar.

Ett museitåg.
När Karin Svahnström började åka tåg var vagnarna av trä. Ett museitåg. Bild: Marcus Nordström museitåg

I ungefär tre veckor har tågresenärer nu kunnat ta Helsingforståget 5.33 från Karis och ett tåg som startar 23.03 från Helsingfors mot Karis.

De här tågturerna är förstås ingen välgörenhet som någon bara vänligt bjuder på.

Nej, totalt kostar tågturerna 290 000 euro per år, varav Raseborgs andel till Helsingforsregionens trafik HRT är 260 000. Sjundeå betalar 30 000 euro.

Informationstavla på tåg.
Vecka 33 började de två nya tågturerna gå mellan Karis och Helsingfors. Informationstavla på tåg. Bild: Veronica Montén Karis,Sjundeå,Västnyland,y-tåget

Karisborna väntade verkligen på de nya tågturerna som på den uppgående solen, utbrister Svahnström.

- Det var ju nog en chock för många när Y-tåget drogs in. En del människor har fått köpa en ny bil till i familjen för att komma på jobb. Så finns det ju till och med folk som har flyttat härifrån.

Y-tågets framtid är oviss
Så här såg Y-tåget ut förut. Y-tågets framtid är oviss Bild: Yle/Veronica Montén lokaltrafik

På tal om den uppgående solen, så kan jag konstatera att man inte kan räkna med att njuta av västnyländska landskap i ett tidigt morgontåg i september.

Den starka belysningen i tåget gör att allt blir ännu mörkare där ute.

- När vi kommer till Sjundeå är det redan mycket ljusare, kan min medpassagerare ändå informera mig om.

Vi närmar oss Sjundeå och jag märker att jag börjar urskilja allt fler detaljer där jag sitter och tittar ut genom fönstret.

Sjundeåskylt
Det hinner bli lite ljusare på vägen till Sjundeå. Sjundeåskylt Bild: Veronica Montén Sjundeå,Västnyland,tåg,tågstation

Jag, Karin Svahnström och Albert stiger av tåget i Sjundeå. Klockan har hunnit bli 5.53 och Sjundeåborna kliver in i tåget.

När tåget rullar vidare klockan 6 sitter drygt 30 pendlare i Y-tåget mot Helsingfors.

Sjundeå tågstation
Drygt 30 pendlare åkte i väg mot Helsingfors. Sjundeå tågstation Sjundeå,tåg,Västnyland,HRT

Två passagerare får springa från sina bilar för att hinna med. De hinner nätt och jämnt sätta sig ner innan tåget susar i väg mot Helsingfors.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland