Hoppa till huvudinnehåll

Så här säljer hon Koverhar – finns plats för både Hangöföretag och Google

Agneta Evers.
Agneta Evers håller i trådarna för utvecklingen av Koverhar. Agneta Evers. Bild: Christoffer Westerlund / Yle Koverhar,Hangö,Västnyland

Planeringen och marknadsföringen av Hangös nya industriområde i Koverhar har kommit i gång. För projektchefen Agneta Evers handlar mycket om att skapa kontakter och bygga nätverk.

Agneta Evers håller i det stora projektet att förvandla Koverhar gamla stålindustriområde till ett modernt industriområde.

Så här ser det ut efter att Koverhar fabriksbyggnader har rivits.
Det gamla industriområdet har jämnats vid marken. Här ska ny industri växa upp. Så här ser det ut efter att Koverhar fabriksbyggnader har rivits. Bild: Yle/Sofia Kajander Västnyland,Hangö,Koverhar,koverhar

Hon började sitt arbete i mars och till en början går en stor del av arbetstiden åt att planera området.

Som bäst jobbar Hangö stad med en ny generalplan för Koverhar. Det är många bitar som ska falla på plats innan man kan sälja tomter och få nya företag att etablera sig där.

Google och Facebook är välkomna

Det finns många utmaningar i att försöka bygga upp och marknadsföra ett helt nytt område, säger Evers. En är att få det första företaget att etablera sig.

- Sedan kommer det ofta andra som hakar på.

Det finns plats för en stor Google eller Facebook.

Koverhar industriområde är stort, över 300 hektar. Det gör att det finns plats både för både lokala och multinationella företag.

Godståg med flera vagnar lastade med stora rör.
På bilden syns rör för gasrörsprojektet Nord Stream. De lagras i Koverhar. Godståg med flera vagnar lastade med stora rör. Bild: Pipeline Coating and Technologies, LLC Godståg,Nord Stream,gasledningar,Koverhar,Hangö,gasrör

Området marknadsförs som en möjlig plats för ett stort datacenter.

- Det finns plats för en stor Google eller Facebook, säger Agneta Evers.

Sjökablar och isfri hamn

Platsen är attraktiv eftersom flera sjökablar snart tar i land i Hangö. Dessutom är läget bra.

Bredvid det aktuella området finns nämligen den gamla hamnen som stålbolaget FN-steel använde innan företaget gick i konkurs.

I dag är det stadens hamnbolag Hangö hamn som huserar på området.

Järnvägsspår.
I området finns både en hamn och ett stickspår till järnvägen. Järnvägsspår. Bild: Petra Thilman / Yle järnvägar,järnväg,Räls,rälsar,Koverhar,Godståg

- Det är Finlands sydligaste hamn som ligger närmast Nordeuropa. Den är isfri året runt, säger Evers och sticker inte under stol med att Hangö stad gärna vill ha verksamhet till området som har synergier med hamnen.

En annan fördel är det stickspår som förbinder området till järnvägsnätet.

Intresserade företag får vänta

Det finns redan företag som hon och Hangö stad diskuterar med. Vilka företag det är kan hon inte i det här skedet berätta.

Faktum är att det inte kommer att gå att bygga ut området över en natt. Den nya planen för området blir klar först i slutet av nästa år.

Koverhar Hamn
Hamnen i Koverhar är isfri året om. Dessutom är det kortare väg till Nordeuropa än till exempel hamnar i Helsingfors och Kotka. Koverhar Hamn Bild: Yle/ Jonas Sundström koverhar hamn

Det betyder att det tar minst ett och ett halvt år innan någon i praktiken kan etablera sig i Koverhar.

- Om man konkret tänker att någon ska slå ner sina pålar i marken så är det under 2019, konstaterar Agneta Evers.

Klicka här för att bekanta dig med Koverhar industriområdes egen webbplats.

Artikeln baserar sig på en intervju gjord av Jonas Sundström.

Läs också