Jätteinvesteringen som görs på Meyers varv i Åbo har långsiktig betydelse för varvet och alla underleverantörer i regionen. Det säger Tapio Karvonen, specialforskare vid Åbo universitet.
Enligt Karvonen är nyheten om att Meyer nu investerar 185 miljoner euro i Åbovarvet, istället för ursprungliga 75 miljoner euro, egentligen ingen stor överraskning.
- Man vet att orderboken är full fram till 2024 och många fartyg ska byggas. Varvet måste effektivera produktionen.
Investeringen möjliggör att det byggs stora fartyg snabbare än tidigare vid varvet.
Snabbare än tidigare
Till de nya investeringarna hör flera nya produktionslinjer som ska ge Meyervarvet en svetslinje och stålproduktion som hör till de främsta i världen. De nya investeringarna ska vara klara kring årsskiftet 2018-2019.
- Investeringen möjliggör att det byggs stora fartyg snabbare än tidigare vid varvet. Nu kan man bygga två fartyg samtidigt och leverera nya fartyg i snabbare takt, påpekar Karvonen.
Vad säger investeringen om Meyers engagemang i Åbovarvet?
- De är intresserade av att utveckla varvet på längre sikt. Det är en kraftig signal om att det finns förtroende för varvet som sträcker sig längre än till 2024.
Moderniseringen en konkurrensfördel
Enligt Karvonen ger utvidgningen och moderniseringen av produktionslinjerna en klar konkurrensfördel till Åbovarvet.
- Kryssningsrederierna vill ha sina fartyg så snabbt som möjligt och en konkurrensfördel som europeiska varv har är att produktionstiderna är kortare än i Asien. Kina kommer mer och mer med i kryssningsfartygsbranschen och då är det en konkurrensfördel att fartyget levereras på det datum som står i kontraktet.
Ju starkare Åbovarvet är desto starkare är hela nätverket av företag i regionen.
De nya produktionslinjerna levereras av det Loimaabaserade företaget Pemamek Ltd.
Karvonen tror att underleverantörerna i regionen kommer att dra nytta av att Åbovarvets produktion växer och effektiveras. Detsamma gäller hela sjöfartsklustret som vuxit upp kring Åbovarvet.
- Ju starkare Åbovarvet är desto starkare är hela nätverket av företag i regionen.
De starkaste överlever
Karvonen poängterar också att Åbovarvet nu får en konkurrensfördel då det blir en paus i efterfrågan på nya kryssningsfartyg. Då är det de starkaste som kommer att överleva.
- Det är rekordmånga kryssningsfartyg i orderböckerna just nu men det kommer en tid då det inte beställs lika många fartyg. Då måste man ha en så konkurrenskraftig produktionsförmåga som möjligt för att säkra nya beställningar.