Hundratals konton kopplade till en trollfabrik i St. Petersburg köpte omkring 3 000 annonser för 100 000 dollar av Facebook för att påverka opinionen i kontroversiella frågor så som vapenkontroll och rasfrågor.
Enligt Facebook handlade reklamerna inte om en enskild kandidat eller om själva valet, utan den berörde specifika frågor som också behandlades i valet. Kampanjen pågick i knappt två år, och tog slut i maj i år.
Facebook har stängt 470 konton med kopplingar till kampanjen. Kontona spred falsk information eller bröt mot reglerna på andra vis.
Företaget menar att det finns en koppling mellan dessa konton och med trollfabriken Internet Research Agency som verkar från St. Petersburg. Gruppen är känd för att sprida material på sociala medier som stöder Kreml. Det går ändå inte att vattentätt bevisa att just den gruppen ligger bakom de 470 falska kontona på Facebook.
Facebook har lämnat över sin rapport över det hela till myndigheterna. Vallagen i USA förbjuder utländska medborgare från att ge finansiellt understöd till en kandidat. Däremot får man genom reklam ta ställning i enskilda frågor i valet.
Källa: AP, Yle Uutiset.