Hoppa till huvudinnehåll

Ingmar Bergmans filmklassiker Höstsonaten blev finlandssvensk opera

Anne Sofie von Otter i rollen som Charlotte i operan Höstsonaten
Anne Sofie von Otter i rollen som Charlotte i operan Höstsonaten. Anne Sofie von Otter i rollen som Charlotte i operan Höstsonaten Bild: Photo © Sakari Viika Finlands nationalopera,opera (konstart),Anne Sofie von Otter,Sebastian Fagerlund,Höstsonaten

På fredag är det dags för höstens mest emotsedda operahändelse, då Sebastian Fagerlunds nyskrivna opera Höstsonaten får sin urpremiär på Nationaloperan i Helsingfors.
Huvudrollen har han skrivit för den svenska världsstjärnan, mezzosopranen Anne Sofie von Otter.

Då Nationaloperans konstnärliga chef Lilli Paasikivi vid jultid 2012 frågade Sebastian Fagerlund om han ville skriva en opera utgående från Ingmar Bergmans sjuttiotalsfilm Höstsonaten behövde han inte särskilt lång betänketid. Han läste igenom filmmanuskriptet, sov på saken, och ringde tillbaka genast morgonen därpå och tackade ja.

- Här finns något väldigt allmänmänskligt, saker som berör oss alla och som gör att den här storyn fortfarande är så aktuell. Det handlar om att vara närvarande för sina närmaste, om att ses och själv bli sedd och om förlåtelse och att själv kunna förlåta.

Höstonaten på Nationaloperan i Helsingfors
Scen ur Höstsonaten på Nationaloperan. Höstonaten på Nationaloperan i Helsingfors Bild: Photo © Sakari Viika Höstsonaten (band),Finlands nationalopera,Anne Sofie von Otter,Sebastian Fagerlund

Stora klanger och intima stämningar

Librettot till operan har skrivits av Gunilla Hemming, och hon har lyckats utomordentligt väl, menar Fagerlund.

- Det är ett fantastiskt libretto! Här finns så många olika nivåer - och hela tiden öppnas det upp fler.

De här olika nivåerna hörs också i Fagerlunds musik.

- Det handlar ju mycket om människornas inre världar, och den här inre världen är jättestor. Så det blir en kombination av stora klanger och intima stämningar och känslor, med stora gester och små detaljer.

Huvudrollen som Charlotte Andergast har Fagerlund komponerat uttryckligen för den svenska mezzosopranen Anne Sofie von Otter.

- Det kom sig ganska naturligt redan i början av den här processen att det skulle vara just hon. Och lyckligtvis tackade hon ja!

- Anne Sofie är en sådan fantastisk sångerska - och inte bara det, utan hon har också en sådan fantastisk närvaro rent skådespelarmässigt. Det blir väldigt starkt.

Anne Sofie von Otter i rollen som Charlotte i operan Höstsonaten
Anne Sofie von Otter som Charlotte. Anne Sofie von Otter i rollen som Charlotte i operan Höstsonaten Bild: Photo © Sakari Viika Höstsonaten,Finlands nationalopera,Anne Sofie von Otter

"Länge sen jag gjort en så viktig roll"

Anne Sofie von Otter själv kände för sin del inte till Sebastian Fagerlunds musik från tidigare, men hon var inte sen att tacka ja till erbjudandet.

- Det här lät ju som ett jättespännande projekt! Dessutom är det länge sen jag har gjort en så stor och viktig roll, så det var väldigt lockande att tacka ja till den.

Under processens gång har hon lärt sig att uppskatta Fagerlund som kompositör.

- Ja, vi har ju att göra med en väldigt skicklig tonsättare här, av mycket hög klass. Han har en otrolig kunskap och är en väldigt begåvad hantverkare.

Anne Sofie von Otter i rollen som Charlotte i operan Höstsonaten
Anne Sofie von Otter som Charlotte, Helena Juntunen som Helena och Erika Sunnegårdh som Eva. Anne Sofie von Otter i rollen som Charlotte i operan Höstsonaten Bild: Photo © Sakari Viika Höstsonaten,Finlands nationalopera,Anne Sofie von Otter

Smärtsam opera med ljusare moment

Höstsonaten är berättelsen om den själviska modern och hyllade pianisten Charlotte Andergast, som efter sju års frånvaro kommer på besök till sina döttrar.

Hon är mamman som har valt karriären framom familjen och ständigt försummat sina döttrar.

Under besöket rivs sår efter sår upp och leder till en väldig konfrontation med den äldre dottern Eva.

- Den här historien är ju väldigt otäck och sorglig, rentav fruktansvärd, säger von Otter. Den här mamman satte musiken framför allt annat och misshandlade sin familj psykiskt.

- Hon känner sig skamsen och inser att hon har sårat, men hon förstår inte riktigt vad som egentligen gick fel.

Det är en tung historia, en smärtsam opera - men enligt von Otter finns här också en del ljusa och vackra moment, till och med en del roliga.

- Precis som Ingmar Bergman vet Sebastian Fagerlund att det inte får vara enbart sorgligt, utan det finns andra färger också, säger hon.

- Men det är väldigt intensivt. Jag tror inte man dansar ut genom Nationaloperans dörrar efter föreställningen.

Höstsonaten ges på Nationaloperan åtta gånger mellan den 8.9 och 5.10.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes