Hoppa till huvudinnehåll

Kaskö hamn investerar i längre kaj

En grävmaskin gräver vid kajen i yttre hamnen i Kaskö.
En grävmaskin gräver vid kajen i yttre hamnen i Kaskö. Bild: Yle/Juho Karlsson Kaskö,Österbotten,kaj,byggarbete

I Kaskö hamn förlänger man som bäst kajen i yttre hamnen i ett projekt som kommer att kosta hamnbolaget ungefär en miljon euro. Framtidstron inom bolaget är starkt.

Arbetet med att förlänga kajen inleddes i mitten av juli och förväntas vara klar i slutet av november.

För tillfället är kajen vid yttre hamnen endast 35 meter lång, men kommer att utökas till 80 meter.

- Det innebär att vi kan bättre hantera olika laster här. För tillfället är kajen för liten att hantera alla sorts gods som vi vill hantera vid just den här kajen. Yttre hamnen ligger skilt från djuphamnen och med utvidgningen kan vi utöka serviceutbudet, säger vd:n för hamnbolaget Timo Onnela.

Stålkonstruktioner är placerade i marken och havet vid bygget av den förlängda kajen vid yttre hamnen i Kaskö.
Förlängningen av kajen i Kaskö. Stålkonstruktioner är placerade i marken och havet vid bygget av den förlängda kajen vid yttre hamnen i Kaskö. Bild: Yle/Juho Karlsson Kaskö,Österbotten,kaj,kaskö hamn

Förlängningen av kajen är en så pass stor investering att övriga investeringar får vänta. Men tanken är att utveckla hamnen ytterligare.

- Vi har gjort en generalplan över hamnen och där har vi poängterat de investeringar som är viktiga för hamnen. Hur mycket vi investerar beror förstås på hur mycket trafiken ökar och hurudana behov vi får i fortsättningen, konstaterar Onnela.

- Om det kommer nya varor till hamnen som behöver ny utrustning, då måste vi ta ställning till det.

Totalt har hamnen drygt 1000 meter kajplats för hantering av olika typer av gods.

Tio procent av Finlands havreexport går från Kaskö

Volymmässigt har trafiken i hamnen ökat under det senaste året. Bland annat har man i ungefär ett års tid exporterat havre till Tyskland och Holland.

- Havretrafiken till Tyskland och Holland har ökat markant och ungefär tio procent av Finlands export går från Kaskö, konstaterar projektdirektören Patrik Hellman.

- Sedan har vi också trafiken till Husum i Sverige som är ett år gammal. Vi har ett ro-ro-fartyg som åker härifrån med cellulosa lastade på kassetter till kartongfabriken i Husum och sedan kör den med färdiga produkter till Lübeck och kommer tillbaka.

På exportsidan är det just främst cellulosa och sågade trävaror som skeppas från hamnen och nästan all cellulosa kommer från industrin i staden.

Timo Onnela och Patrik Hellman står under en skylt där det står Port of Kaskinen.
Timo Onnela och Patrik Hellman. Timo Onnela och Patrik Hellman står under en skylt där det står Port of Kaskinen. Bild: Yle/Juho Karlsson Kaskö,Österbotten,timo onnela

Totalt exporterar och importerar man en miljon ton om året och cellulosan utgör ungefär en femtedel av all export.

Finns möjligheter att utvidga

Hamnbolaget har gjort bra resultat de senaste åren och årets resultat förväntas bli aningen bättre än förra året. Därför tror man starkt på framtiden för hamnen.

- Hamnen är i toppskick och vi har alla möjligheter att utvecklas. Det här är också en av de få hamnar i Finland som är naturligt gjorda som en hamn, säger Hellman.

- Därför tror vi att det finns möjligheter att utvidga det här på många sätt. Inte bara områdesmässigt utan också trafikmässigt. Nära hamnen finns mycket bra områden som kan utnyttjas för allehanda företags- och industriell verksamhet.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten