Hoppa till huvudinnehåll

Sibelius-Akademin och världsberömda The Juilliard School på gemensam turné: "Deras liv som musiker kommer att förändras av det här"

Marielle Iivonen och Harry Chiui, från Sibelius-Aakademin och The Juilliard School visar upp sig själva och sina instrument
Marielle Iivonen och Harry Sciu Chin-pong: Roligt att spela tillsammans. Marielle Iivonen och Harry Chiui, från Sibelius-Aakademin och The Juilliard School visar upp sig själva och sina instrument Bild: Bengt Östling/Yle Sibelius-Akademin,New York (staden),violin,Juilliard School,kulturutbyte,Harry Chiu

Nu känns det bra att vara finländare, viskar min bänkgranne, när de sista tonerna av Sibelius har tonat ur och applådåskorna börjar dåna i Lincoln-centrets sal. Sibelius-Akademins turnéprojekt är slut och Finlands 100-årsjubileum är firat i New York.

Det är den stora symfoniorkestern med nittio musikstuderande som just har avslutat sin två veckor långa turné i Lincoln Center.

Det började i Musikhuset i Helsingfors, fortsatte till Stockholm och avslutades på tisdag kväll i New York.

Projektet kostar en halv miljon euro för de två världsberömda musikskolorna, The Juilliard School och Sibelius-Akademin.

Alla är eniga om att det är en fantastisk möjlighet för studenterna att få spela med varandra och Esa-Pekka Salonen.

Omtumlande erfarenhet

Sibelius-Akademins höstsäsong får en ståtlig början. Dekanus Kaarlo Hildén är omtumlad. Inte bara på grund av tidsskillnaden som ger jetlag för både honom och de finländska musikstudenterna.

Hela upplevelsen är enastående, men avsikten är att varje studerande en gång under sin studietid ska få vara med om något liknande.

- Det har varit en spännande resa, också för dem som har planerat resan med alla smådetaljer, när nittio personer ska repetera och ha tre konserter på olika sidor av världen, säger Kaarlo Hildén.

Kaarlo Hilden i New York på orkesterturne med Sibelius-akademin
Sibelius-Akademins dekanus Kaarlo Hildén var med i New York. Kaarlo Hilden i New York på orkesterturne med Sibelius-akademin Bild: Bengt Östling/Yle New York (staden),Sibelius-Akademin,Kaarlo Hilden

Över alla gränser

Speciellt för de medverkande studenterna är det stort att få uppleva allt detta, med Esa-Pekka Salonen som en inspirerande dirigent.

Samarbetet går verkligen över kulturgränserna, med över 20 nationaliteter i orkestern. Och energin har varit smittande, säger Kaarlo Hildén.

Från Sibelius-Akademin träffar vi Marielle Iivonen som får sammanfatta elevernas erfarenheter:

- Det har varit helt fantastiskt, ett minne för livet. Att få spela med Esa-Pekka, öva och resa, träffa nya vänner från andra sidan.

Dröm som får fortsättning

Det har varit hennes dröm, sedan hon började spela fiol som treåring.

Marielle Iivonen är svensk, men har finska föräldrar. Hon spelar violin, och studerade i Oslo i fem år innan hon började vid Sibelius-Akademin.

- Det har alltid varit min dröm att spela och jobba ute i världen, så det här är helt fantastiskt. Man får hoppas det fortsätter så här, säger hon några timmar före avslutningskonserten.

Esa-Pekka Salonen
Möjligheten att få spela under ledning av en av den klassiska musikens rockstjärnor, Esa-Pekka Salonen, är en otrolig upplevelse för de studerande. Esa-Pekka Salonen Bild: New York Philharmonics / Nicolas Brodard london philharmonia orchestra

Kulturens maktcentrum

Vi möter Marielle tillsammans med kinesen Harry Chiu Chin-pong från Juilliard-skolan.

Han är entusiastisk över New York och vad som finns att visa finländarna. Han pratar om det hetsiga livet, skyskraporna, alla möjligheterna.

Och det intensiva musiklivet, trots att konsertsäsongen inte ännu har börjat.

Juilliard-skolan är värd att visa upp, med nya utrymmen, flera konsertsalar. Hela Lincoln-centrets utbud, med tolv kulturinstitutioner på andra sidan gatan.

Här finns möjligheter för musikstudenterna att både lyssna på konserter och spela själva.

Visserligen sägs det att många Juilliard-elever delförsörjer sig som gatumusiker. Det kan man tro. Metron är full av skickliga musiker.

Lincoln Center är maktcentrum för musiklivet i New York
Lincoln-centret på Manhattan erbjuder massor av musik, och spelningsmöjligheter för eleverna. Lincoln Center är maktcentrum för musiklivet i New York Bild: Bengt Östling/Yle New York (staden),musik,Lincoln Center for the Performing Arts

Artigt om första besöket i Norden

Harry Chiu är själv från Hong Kong. Han tycks känna sig mer hemma i New York än i Helsingfors eller Stockholm, som han betraktar som små städer.

Det var första gången han besökte Norden, och han uttrycker sig försiktigt artigt. Det var en del kallare än han hade väntat sig, i jämförelse med sensommarhettan i New York.

Om Helsingfors har Harry noterat att det var rent och med trevliga och vänliga mänskor,

Han berättar entusiastiskt om det unika besöket på en isbar i Stockholm. Det är sånt man minns vid sidan av ett hektiskt program och långa repetitionstider.

Rockstjärnan Salonen

Harry Chiu uppskattade konserterna i Helsingfors och Stockholm mycket, den entusiastiska publiken som stod upp och gav sin respekt för orkestern.

Och så möjligheten att jobba med dirigenten Esa-Pekka Salonen, som Harry Chiu prisar på många sätt.

Alla som är med på turnén verkar uttrycka sin beundran och entusiasm för att jobba med superdirigenten, som har rockstjärnestatus här.

Esa-Pekka Salonen sägs gilla att jobba med unga. Han var med redan i början av 1990-talet och startade Orkester Norden. Då samlades musikelever från hela Norden för att öva, spela och konsertera.

Tre konserter i tre länder

Stressigt har det varit. I Helsingfors hade orkestern en övningsperiod i tre dagar tillsammans, första konserten i Musikhuset. Den som missade kan lyssna på den här och titta på den här.

På repertoaren vid alla konserterna stod tre verk, Radical Light av Steven Stucky, cellokonserten Mania av Esa-Pekka Salonen och Lemminkäinen-sviten av Jean Sibelius.

Sen åkte man hastigt vidare till Berwaldhallen i Stockholm och spelade i anslutning till Östersjöfestivalen. Där firades också Finlandsvecka.

Sista anhalt var New York, och nu behövdes inte så mycket övningstid, så de finländska eleverna har fått se sig runt i New York.

Juilliard-eleverna hade hårt arbete, sex timmar repetitioner i Helsingfors varje dag, så de klagar på att de aldrig riktigt hann se Helsingfors.

Konserten recenseras bland annat i New York Times.

Meriterande lärdom för livet

Några egentliga studiepoäng får studenterna inte för sin tvåveckorsturné, men den är en väsentlig del av deras orkesterutbildning.

- Jag tror faktiskt det här ger en viktig lärdom för livet. Jag antar deras liv som musiker kommer att bli lite förändrat av det här, tror dekanus Kaarlo Hildén.

Det ger kontakterna, upplevelsen och möjligheter uppträda i olika salar, och under ledning av en sådan maestro som Esa-Pekka Salonen.

Eleverna från Sibelius-Akademin och Juilliard tar emot publikpplåder,under ledning av Esa-Pekka Salonen
Entusiastisk publik har mött Sibeliuseleverna Eleverna från Sibelius-Akademin och Juilliard tar emot publikpplåder,under ledning av Esa-Pekka Salonen Bild: Bengt Östling/Yle Sibelius-Akademin,Esa-Pekka Salonen,konserter

Inte plats för nationalism

De nationella skillnaderna suddas snabbt ut under en två veckors turné.

Hela orkestern inrymmer över tjugo nationaliteter. Både Juilliard och Sibelius-Akademin har studenter från många länder. Delvis har de olika utgångspunkter, framförallt på ekonomins område.

Juilliard har rikligt med ekonomiska tillgångar, och dessutom årliga terminsavgifter på över 30 000 dollar. Det är en av de få saker som skiljer de två skolorna åt, för båda anses världsledande.

När Esa-Pekka Salonen gav intervjuer i anslutning till konserten i Helsingfors varnade han visserligen för den finländska regeringens spariver inom universitetssektorn.

Samma kunskapsnivå trots olika pedagogik

Marielle Iivonen och Harry Shiu känner inte till exakt vilka skillnader eller likheter som finns mellan de två skolorna.
Det har inte kommit fram några större skillnader under de två veckorna av samarbete.

Tydligen är studenterna på ungefär samma nivå, trots att både kulturen och pedagogiken kan variera i de två länderna.

Musiken ett språk alla förstår

- Det är verkligen en ynnest att få vara med om det här och få spela tillsammans med andra. Man lär sig jättemycket av att dela musiken ihop, säger Marielle Iivonen.

Musikens språk är ändå universellt, ett språk alla förstår. Det är lätt att ”connecta”, betonar hon.

Och Harry Shiu håller med. Turnén är extraordinär och det är speciellt att träffa folk från andra skolor och kulturer.

- Det viktiga är att ha roligt, det är meningen med musiken. Och det har de nittio musikstudenterna haft. Till och med Sibelius är jätterolig, enligt Harry som spelar horn.

USA eller Finland först? Eller världen?

”Amerika först” är president Donald Trumps valspråk. Nationalistiska tongångar hörs också i Finland.

Dekanus Kaarlo Hildén medger att turnén med Sibelius-Akademins symfoniorkester kan sägas ha ett budskap.

- Vi vill nog fira det hundraåriga Finland med att betona en grund för både Finlands och Sibelius-Akademins framgångar. Vi har varit öppna för olika kulturer och impulser och haft vilja att samarbeta över nationella gränser.

Vi ser att det kommer att vara väldigt viktigt också i framtiden för både Finland och världen, säger Sibelius-Akademins dekanus Kaarlo Hildén som direkt från New York åker till Kina för nya samarbetsprojekt.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje