Hoppa till huvudinnehåll

Borgbackenreklam skrämmer barnfamiljer – nu tas reklamaffischerna ner

Bilden visar en rödögd kvinna som kryper emot åskådaren.
Den här reklamen tas nu bort från gatubilden (bild: Lehtikuva). Bilden visar en rödögd kvinna som kryper emot åskådaren. Bild: Handout Borgbacken

Nöjesparken har fått klagomål om reklamen som används för att marknadsföra den så kallade skräckveckan. Nu ska de skrämmande reklamaffischerna bort från spårvagnar och busshållplatser.

– Vi beklagar att reklamen har upplevts som skrämmande. Skräckveckan är betydligt mera skrämmande än förra året men avsikten var aldrig att skrämma små barn, säger Borgbackens vd Pia Adlivankin i ett pressmeddelande.

Reklamen har funnits på spårvagnar och busshållplatser där barn inte kan undgå att se den. Omkring 20 klagomål har ramlat in sedan reklamen sattes upp för ungefär en vecka sedan.

– Det här är förhållandevis få klagomål men ändå tillräckligt för att vi ska avlägsna reklamen.

Adlivankin säger att Borgbacken vill lyssna på sina kunder och försäkra sig om att kunderna också i fortsättningen upplever Borgbacken som barnvänligt och säkert.

Reklamen har främst varit riktad till vuxna och unga vuxna. De har varit nöjda med skräcktemat, uppger Adlivankin.

– Skräcktemaveckor är mycket populära i nöjesparker runt om i världen. Borgbacken har skräcktema bara två veckor om året, säger Adlivankin.

Bara en del av nöjesparkens attraktioner och utbud anknyter till skräcktema, och enligt Borgbacken är de tydligt utmärkta. Med andra ord ska det inte finnas någon risk för att barn av misstag går på en skräckattraktion menar Borgbacken.

Det finns information om skräckveckan på Borgbackens webbplats, vid nöjesparkens ingångar, i broschyrer som delas ut på nöjesfältet och utanför de attraktioner som har skräcktema.

Trots att reklamaffischerna nu har tagits ner fortsätter skräcktemat fram till söndag den 17.9.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen