Hoppa till huvudinnehåll

Läsväskan ska leda eleverna genom bokdjungeln

En lärare i ett klassrum med elever som sitter vid sina datorer
Klassläraren Susanne Båge hjälper förstaklassare i Pargas att använda Läsväskan. En lärare i ett klassrum med elever som sitter vid sina datorer Bild: Yle/Andy Ödman skolan (fenomen),Klassrum,elever,Pargas,läsväskan

I höst har "Läsväskan" introducerats i grundskolorna i Pargas. Läsväskan är en digital läsdagbok som väcker fascination runt om i landet.

I Pargas har man utvecklat en modell för att följa med vad skoleleverna läser. Läsväskan är en slags läsdagbok på datorn, där eleven själv för bok över sitt läsande.

Det var då Lotta Dammert, lektor i modersmål och litteratur, märkte att hon inte har koll på vad hennes elever har läst eller vad hon ska tipsa dem om att läsa som hon började utveckla dataprogrammet Läsväskan tillsammans med skolans it-experter.

Modersmålslärare Lotta Dammert
Lotta Dammert är hjärnan bakom Läsväskan. Modersmålslärare Lotta Dammert Bild: Yle/Andy Ödman Pargas,modersmålslärare,skolan (fenomen),skola

I höst blev Läsväskan verklighet och det är tänkt att Pargas samtliga grundskoleelever ska ha nytta av den.

Redan i årskurs ett börjar man med att fylla i författarnas namn och titeln på den bok man läst i Läsväskan. I de högre årskurserna börjar man sedan skriva in bokrecensioner i verktyget.

Tanken är att både eleven och läraren ska kunna följa med vad eleven läser och via det kan eleven lättare skapa ett så brett utbud som möjligt på sitt läsande.

Flera skolor och kommuner har hört av sig till Dammert och är nyfikna på hur Läsväskan fungerar och även Utbildningsstyrelsen håller på att bekanta sig med fenomenet.

Se inslaget om Läsväskan i Tv-nytt:

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland