Hoppa till huvudinnehåll

Rektorer: Religionsundervisningen borde göras om

Elev ritar under en lektion.
Religionsundervisning, ett dammigt koncept? Elev ritar under en lektion. Bild: Yle/Malin Valtonen lågstadieelev

Grundskolan ska göra oss allmänbildade – men ändå koncentrerar sig religionsundervisningen i lågstadiet främst på elevens egen religion. Ett dammigt koncept som borde förnyas, tycker många.

Under de senaste sex åren har antalet elever som väljer att läsa livsåskådning istället för religion ökat från 4 000 till 7 000 enbart i Helsingfors, skriver Helsingin Sanomat.

I en rundringning till sex svenskspråkiga skolor i södra Finland och Österbotten pratar de flesta rektorerna om religionsundervisningen som ett lite föråldrat koncept.

Slopa religionsundervisningen?

Ett alternativ många nämner är att slå ihop läroämnena religion och livsåskådning.

Tanken är inte ny, eftersom Finland är det enda landet i Norden som har skilda undervisningsgrupper för elever med olika religioner.

Att slå ihop läroämnena kunde också underlätta för lärarna. Pernilla Lindström som är rektor vid Dickursby skola i Vanda berättar att undervisningsgrupperna ofta blir små och åldersskillnaderna stora.

- Det är svårt att undervisa sådana grupper där en etta och en sexa ska få undervisning samtidigt i till exempel islam.

Livsåskådning populärare i söder

I vår rundringning visar det sig att det är vanligare i södra Finland att elever vill läsa livsåskådning istället för religion.

Det här kan bero på trenden som redan syns i Helsingfors, alltså att det i områden där få människor är inskrivna i församlingen är populärare med livsåskådning.

Också elevens kultur spelar roll, någonting Peter Lindqvist, rektor för Oxhams skola i Jakobstad har upptäckt.

- Av gruppen som i vår skola läser livsåskådning har de flesta invandrarbakgrund.

Nyligen publicerat - X3M