Hoppa till huvudinnehåll

Recension: Storslagen Billy Elliot på Vaasan Kaupunginteatteri

Kalle Lorenz som Billy Elliot och Miika Alatupa.
Kalle Lorenz som Billy Elliot och Miika Alatupa. Kalle Lorenz som Billy Elliot och Miika Alatupa. Bild: Vaasan kaupunginteatteri/Linus Lindholm Billy Elliot the Musical,Vasa,teater,jakob höglund

I musikalen Billy Elliot lyfter regissören och koreografen Jakob Höglund fram unga dansförmågor från olika håll i Österbotten.

I det lilla gruvsamhället i norra England hör det till att pojkar boxas och flickor dansar balett.

Unge Billy Elliot är en usel boxare. När han kommer för sent till boxningslektionen hamnar han av en händelse in på Mrs Wilkinsons balettlektion.

Billy Elliot (Kalle Lorenz) tillsamman med balettlärarinnan spelad av Emmi Kangas och pianisten spelad av Ville Seivo.
Billy Elliot (Kalle Lorenz) tillsamman med balettlärarinnan spelad av Emmi Kangas och pianisten spelad av Ville Seivo. Billy Elliot (Kalle Lorenz) tillsamman med balettlärarinnan spelad av Emmi Kangas och pianisten spelad av Ville Seivo. Bild: Vaasan kaupunginteatteri/Linus Lindholm Billy Elliot the Musical,Vasa,teater,jakob höglund

Den sarkastiska Mrs Wilkinson (Emmi Kangas) ser snart att Billy har en naturlig fallenhet för dans, till skillnad från de flesta av hennes övriga elever.

Hon blir, något motsträvigt, en modersfigur för den moderlöse Billy.

Trots faderns och den vuxna broderns motstånd fortsätter Billy och Mrs Wilkinson i hemlighet med balettlektionerna.

Förlorad framtid

Samtidigt rasar en gruvstrejk i samhället. Det är 1980-tal och Margaret Thatchers politik hotar göra hundratusentals gruvarbetare arbetslösa.

Mrs Wilkinson har gett upp hoppet när det gäller henne själv och resten av invånarna. Gruvsamhället har förlorat sin framtid.

Men Billy har en chans till ett annat liv, han har hittat en väg som bär framåt.

Musikalen Billy Elliot hade urpremiär i London år 2005 och är baserad på filmen med samma namn. Den är skriven av Lee Hall och tonsatt av Elton John.

Kalle Lorenz som Billy Elliot i ett nummer med dansande poliser.
Kalle Lorenz som Billy Elliot i ett nummer med dansande poliser. Kalle Lorenz som Billy Elliot i ett nummer med dansande poliser. Bild: Vaasan kaupunginteatteri/Linus Lindholm Billy Elliot the Musical,Vasa,musikal,jakob höglund

Musikaler betraktas ibland med skepsis, men Billy Elliot baserar sig på ett innehållsrikt manus med tilltalande musik.

Jakob Höglund och hans team har dessutom gjort en fantastisk iscensättning.

Redan i våras började repetitionerna inför denna höstens storsatsning. I den här uppsättningen finns allt. Det är glitter och glamour, det är gruvdamm och superi.

Storslaget, visuellt, berörande och humoristiskt

Det är storslaget, som i scener där gruvarbetarna sjunger om solidaritet, samtidigt som de blandas med poliser i steppskor och piruetterande balettelever. Ibland far tankarna ända till Moulin Rouge.

Det är visuellt tilltalande, som när gruvarbetarna återvänder till gruvan och framkanten på scenen sänks ner. Skenet från arbetarnas pannlampor blandas med scenröken när skådespelarna försvinner.

Eller när Billy och - vad jag tolkar som - den framtida, vuxne balettdansören Billy dansar likt spegelbilder av varandra.

Det roterande scengolvet används till fullo och bidrar till att skapa de vackra bilderna.

Gliiter och glamour, balettkjolar och gruvarbetare. I mitten Robin Asukas, som delar rollen som Billy Elliot med Silas Lorenz och Kalle Lorenz.
Glitter och glamour, balettkjolar och gruvarbetare. I mitten Robin Asukas, som delar rollen som Billy Elliot med Silas Lorenz och Kalle Lorenz. Gliiter och glamour, balettkjolar och gruvarbetare. I mitten Robin Asukas, som delar rollen som Billy Elliot med Silas Lorenz och Kalle Lorenz. Bild: Vaasan kaupunginteatteri/Linus Lindholm Billy Elliot the Musical,Vasa,teater,jakob höglund

Det är berörande, som i Billys stilla möten och duetter med sin döda mamma.

Humor finns också med som ett underliggande lager. Exempelvis den neurotiske boxningsläraren som slår ner sin elev i misstag.

Eller flickan som dansar balett som en groda och hennes kompis som har vinterstövlarna på under balettövningen, för ”mamma har sagt…”.

Tro och förmåga

Med valet av musikalen Billy Elliot väljer regissör Jakob Höglund att än en gång sända publiken sitt budskap om tolerans och kärlek.

Det är okej att gå emot strömmen och det är viktigt att tro på sin förmåga. Han visar och påminner också publiken om hur nödvändigt det är med vuxna stöttepelare som tror på de unga.

Jakob Höglund hittade själv dansen som tioåring, uppmanad att pröva på av sina föräldrar. Han skriver i programbladet att dansen blev hans räddning.

I dansen fick Jakob Höglund fritt förverkliga sin kreativitet. Billy Elliot säger ungefär samma sak i pjäsen och att han känner sig hel när han dansar.

Unga förmågor

Kalle Lorenz, som spelar Billy Elliot på presspremiären, har själv dansat bland annat balett. Han är i trettonårsåldern och det är ett storslaget jobb han utför på scenen.

Under två och en halv timme sjunger och agerar han. Han förmedlar känslor som desperation och hopplöshet, stark vilja och tro på sig själv. Och som han dansar! Han intar naturligt rollen som huvudperson.

Också Willy Wulff imponerar. Wulff spelar Billys homosexuelle kompis Michael. Wulff själv talar finska som om det vore hans modersmål och han har anlag för att få fram det humoristiska.

Det är väl inget konstigt att klä sig i klänning.

Hans rollfigur Michael älskar att klä sig i klänning. ”Det är väl inget konstigt. Det gör pappa hela tiden”.

My Långfors som Debbie Wilkinson, dotter till dansläraren, är stursk och har vassa armbågar. Kanske ser hon Billy som en konkurrent. Hon ger honom en del tjuvnyp, tills hon förstår att han faktiskt är duktig.

I uppsättningen på Vaasan Kaupunginteatteri delar bröderna Kalle och Silas Lorenz samt Robin Asukas på rollen som Billy Elliot. De övriga barnrollerna sköts av två uppsättningar.

Språklig aspekt på föreställningen

Det här är också en uppsättning som ger många ringar på vattnet. Hit har dansintresserade barn och tonåringar kommit ända från Seinäjoki och Jakobstadstrakten för att delta.

Tillsammans med skådespelarna har de lärt sig mer om dans, teater och det andra inhemska språket. Föreställningen är också textad till svenska med hjälp av en textruta ovanför scenen.

Billy står för hoppet

När gruvarbetarna förlorar kampen efter ett års strejk blir det Billy som står för framtidshoppet. Alla, även de föraktade strejkbrytarna, bidrar så att Billy kan söka till balettskolan.

Billys far, spelad av Timo Luoma, gör en helomvändning när han förstår att dansen är viktig för Billy.

Han tänker till och med gå emot sina principer och bli strejkbrytare, för att få ihop pengar till Billys dansutbildning, och hamnar i slagsmål med äldste sonen.

Och trots sin mentala arbetarklassryggsäck följer han Billy till auditionen på Kungliga balettakademin, klädd i sina orange gruvarbetarbyxor.

East End nästa?

Det här är en stor och storslagen föreställning där allting fungerar och där allting andas en Jakob Höglund i toppform. Han är en regissör som förmår ta fram det bästa i skådespelarna.

Han samarbetar än en gång framgångsrikt med Heidi Wikar, som skapat dräkterna och Sven Haraldsson som står för den avskalade scenbilden.

Tillsamman med Ida Jousmäki har han skapat koreografin och Sauli Perälä är kapellmästare.

Silas Lorenz som Billy Elliot.
Silas Lorenz som Billy Elliot. Silas Lorenz som Billy Elliot. Bild: Vaasan kaupunginteatteri/Linus Lindholm Billy Elliot the Musical,Vasa,teater,jakob höglund

Efter att ha sett ännu en välgjord musikal av Jakob Höglund, känns det som ett naturligt steg om han och hans entourage småningom provade på Broadway eller West End.

Ingenting är omöjligt om man tror på sig själv.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje