Hoppa till huvudinnehåll

Busschaufför i dödsolycka använde pekplatta trots arbetsgivarens strikta förbud: "Vi har nolltolerans i den här frågan"

En hand fingrar på en pekdator.
Busschauffören använde en pekplatta medan han körde. Arkivbild. En hand fingrar på en pekdator. Bild: danr13/Mostphotos pekdatorer,sociala medier,internet,Mobiltelefoner och -apparater,nätshopping

Hur farligt det är att använda pekplatta i trafiken syntes på ett tragiskt sätt i slutet av augusti. En busschaufför dog efter att ha kört in i en långtradare på Västerleden. Bolaget vars buss var inblandad i olyckan uppger att reglerna är strikta gällande vad busschaufförerna får göra medan de kör.

Trots förbud från arbetsgivaren använde busschauffören en pekplatta medan han körde bussen. Framför honom körde en långtradare som hade fel på växellådan och därför rörde sig långsammare än den övriga trafiken.

Den 31 år gamla busschauffören hade ögonen på sin pekplatta och körde därför in i långtradaren. Busschauffören dog i olyckan; inga passagerare fanns i bussen då olyckan inträffade.

Arbetsgivaren hade förbjudit användning av pekplatta

På Pohjolan Liikenne, bolaget vars buss var inblandad i olyckan, säger vd Heikki Alanko att de har strikta regler för vad busschaufförerna får göra medan de kör.

- Det här var ett mycket tragiskt fall. Självklart har det lett till att vi funderat på vad vi kan göra för att betona att användning av mobilapparater under arbetstid är förbjudet, säger Alanko.

Pohjolan Liikenne har sedan tidigare i sina interna regler förbjudit chaufförerna att använda mobil eller pekplatta medan de kör bussen.

De får inte heller prata privata samtal med handsfree. Samtal med arbetsgivaren får bara föras om trafiken tillåter det.

- Vi kommer att effektivare informera chaufförerna om att vi har nolltolerans i den här frågan. Målet är att förarna i våra bussar inte använder mobila apparater under några som helst förhållanden, säger Heikki Alanko.

Passagerare får gärna anmäla fall där chauffören använder mobilen under körning

Passagerare får gärna anmäla till HRT om de ser att föraren fastnat i sin mobiltelefon, säger gruppchef Mika Häyrynen. Helsingforsregionens trafik har ett formulär på nätet för kundrespons.

- Skriver du in bussens nummer och tidpunkten när det skett så skickas responsen vidare till bussbolaget det berör. Dessutom får vi det registrerat hos oss och vet hur allmänt det är att chaufförerna använder mobiltelefon eller pekplatta under resan, säger Häyrynen.

Passagerare kan också säga till genast om det verkar som att chauffören är så försjunken i sin telefon att det kan leda till en farosituation.

Mika Häyrynen säger att HRT inte nödvändigtvis sätter igång med särskilda åtgärder på grund av olyckan på Västerleden.

- Det var ett tråkigt fall. Men snarare än att ta itu med användningen av mobiltelefoner och pekplattor så satsar vi på att utveckla de anvisningar chaufförerna får. Vi har under det senaste året jobbat med att ta fram råd till chaufförerna om hur de ska uppföra sig och ge kundservice.