Hoppa till huvudinnehåll

Lobbning får starkölet att flöda – “Alkoholindustrin fick utforma lagen före politikerna”

Skål!
Skål! Bild: EPA/ARMIN WEIGEL terrass

Den nya alkohollagen bär starka drag av alkoholindustrins lobbning. Särskilt Bryggeriförbundet har deltagit i ett informationskrig med långtgående följder. Såväl forskare som politiker är starkt kritiska till att industrin undergräver seriös vetenskap.

Alkohollagens mest spektakulära och omdebatterade paragraf innebär att matbutiker och kiosker får börja sälja starköl.

Enligt riksdagsledamot Pekka Puska (C) är den ett bevis på att alkoholindustrins inflytande i lagberedningen varit för stor.

Paragrafen som ger matbutikerna rätt att sälja starköl kom från näringslivet och särskilt från Bryggeriförbundet.― Pekka Puska (C)

- Social- och hälsovårdsministeriets beredning av lagen var bra. Men paragrafen som ger matbutikerna rätt att sälja starköl kom till politiskt efter lobbning från näringslivet och särskilt från Bryggeriförbundet, säger Puska.

Pekka Puska.
Pekka Puska jobbar stenhårt i riksdagen för att starkölet ska bli kvar på Alko Pekka Puska. Bild: Mårten Lampén / Yle Institutet för hälsa och välfärd

Puska efterlyser nu klarare regler för och en bättre registrering av lobbningen i riksdagen.

Politikerna har gett alkoholindustrin mera makt

Professor Heikki Hiilamo som forskat i alkohollobbyns inflytande säger att det skett en stor förändring i politikernas attityder till alkoholindustrin.

- Tidigare deltog alkoholindustrin inte i debatten. Nu är de ytterst aktiva och de tillåts även vara med i arbetsgrupper som bereder lagarna. Alkoholindustrin har haft möjlighet att utforma alkoholpolitiken redan innan politikerna kunnat ta ställning till den.

Alkoholindustrin har haft möjlighet att utforma alkoholpolitiken redan innan politikerna kunnat ta ställning till den.
― professor Heikki Hiilamo

Såväl Hiilamo som Puska påtalar vikten av att känna till Bryggeriförbundets kontakter till den innersta kretsen i politiken.

- Vi vet ju att de tre senaste verkställande direktörerna för Bryggeriförbundet tidigare har varit anställda av Samlingspartiet, konstaterar Puska.

Styr debatten och undergräver vetenskapen

Ett problem enligt professor Heikki Hiilamo är att Bryggeriförbundet är skickligt på att producera information som får genomslag i medierna.

Ofta lyckas man styra debatten med opinionsmätningar. Man vakar också som en hök över privatimporten från Tallinn, för att vid fluktuationer kunna påvisa behovet av billigare öl här hemma.

Professor Heikki Hiilamo anser det ändå mest problematiskt att Bryggeriförbundet, för att sälja en produkt som bevisligen är skadlig för hälsan, försöker misstänkliggöra seriös vetenskap.

valtiotieteiden ja filosofian tohtori Heikki Hiilamo
Professor Heikki Hiilamo hoppas att människor ska inse skillnaden mellan forsking och pr. valtiotieteiden ja filosofian tohtori Heikki Hiilamo Bild: Juha Kivioja / Yle Heikki Hiilamo,Medborgarlön,statsvetenskaper

Med hjälp av mediebyrån Newsbrokers har förbundet producerat en mängd rapporter som för ett otränat öga ser vetenskapliga ut och som med hjälp av fakta, statistik och jämförelser försöker visa att en avreglering av alkoholmarknaden inte har någon negativ effekt på folkhälsan.

För medier och allmänheten är det ändå svårt att hålla reda på vad som är forskning och vad är bara pr.― professor Heikki Hiilamo

I en del publikationer går man i direkt polemik med den seriösa alkoholforskning som görs vid THL.

- Det är missvisande att kalla det forskning. Det man gör på Newsbrokers är bara ett försök att påverka debatten. Deras första prioritet är att sälja alkoholdrycker och göra större vinst. För medier och allmänheten är det ändå svårt att hålla reda på vad som är forskning och vad är bara pr, säger professor Heikki Hiilamo.

“Vi gör inte vetenskap - men vetenskapen är ensidig”

Vid bryggeriförbundet tar vd Elina Ussa kritiken med ro. Hon erkänner villigt att hon drar nytta av sina kontakter i politiken, men säger att hon under de sex år lagen förberetts varit i kontakt med samtliga riksdagsledamöter, oavsett parti.

- Det är ändå svårt att säga om starkölet är vår förtjänst. Vi är många som har ställt samma krav, inte minst konsumenterna, säger Ussa.

Forskningen är för ensidig. Den bara upprepar samma budskap år efter år.― Elina Ussa, bryggeriförbundet

Hon säger också att man aldrig försökt ge sken av att producera vetenskap. Enligt Elina Ussa beställer Bryggeriförbundet rapporter om alkoholpolitiken för att de gör debatten fräschare och mer intressant.

- Forskningen är för ensidig. Den bara upprepar samma budskap år efter år, säger Ussa.

Läs mera:

Vitvin hälls upp i ett glas, en rad vitvinsflaskor i bakgrunden.

Den nya alkohollagen i 5 punkter – därför är det så svårt att enas om spriten

I samband med regeringsförhandlingarna kom Samlingspartiet, Centern och Sannfinländarna överens om att se över alkohollagstiftningen. Beredningen av reformen har ändå dragit ut på tiden. Frågan är om det ska bli något av reformen.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes