Hoppa till huvudinnehåll

Lärarbasen: Det viktiga är att se eleven

Christer Holmlund med texten Alla tiders lärare.
Christer Holmlund leder lärarfacket FSL. Christer Holmlund med texten Alla tiders lärare. Bild: Yle alla tiders lärare

Då Christer Holmlund, ordförande för lärarfacket FSL, får frågan om vem som varit alla tiders lärare för honom, så svävar han en stund på svaret. - Jag kommer inte på någon enskild, men det har funnits många bra.

Han upplever att de flesta av hans lärare faktiskt varit bra.

- De lyckades ju engagera och forma mig så att jag redan i ett tidigt skede beslöt mig för att själv bli lärare, minns Christer Holmlund, ordförande för Finlands svenska lärarförbund.

Alla bra lärare är inte stöpta i samma form― Fritjof Sahlström, professor vid ÅA.

Det var en kombination av olika egenskaper i lärarna som Holmlund ännu idag värdesätter. En bra lärare är också en ambassadör för läraryrket.

- De var lyhörda, de såg oss som individer och de var engagerade i sitt ämne.

Krävande kompis

Just det här med att se eleven och få hen att anstränga sig är en egenskap som Holmlund värdesätter högt. Det hjälpte också honom på traven i tiderna.

- Jag var kanske inte den eleven som självmant höjde ribban, så då var det bra att ha en lärare som krävde lite extra av mig, minns Holmlund.

Lärare står framför en liten grupp elever i ett klassrum.
Som lärare är det bra att se eleven och vara sig själv. Lärare står framför en liten grupp elever i ett klassrum. Bild: Yle/Monica Forssell lärare,västanfjärds skola

Ett mantra inom läraryrket är att man inte ska vara kompis med eleven. Holmlund slår lite försiktigt hål på den tanken.
Det kan vara en chock för många att komma ut i arbetslivet, det är svårt att vara förberedd på hur det egentligen är att jobba som lärare.― Pia Mikander, doktor i pedagogik vid HU

- Det handlar ju om respekt. Man ser en lärare som en auktoritet, utan att hen egentligen är auktoritär. Jag skulle inte vilja utesluta ordet kompis, men det handlar ju inte om ett kompisskap där man är på samma nivå. Snarare handlar det om att vara en kompis med auktoritet.

Medhåll från vetenskapen

Pia Mikander och Fritjof Sahlström utbildar lärare på var sitt håll i Svenskfinland. De är inne på samma linje kring receptet för en bra lärare: att se eleven och engagera.

- Om din värld annars är upp och ned och det är jobbigt att vara hemma så kan det räcka med den där ena trygga vuxna personen. Och det kan vara en ganska mäktig tanke för en lärare att komma ihåg, säger Pia Mikander, doktor i pedagogik vid Helsingfors universitet.

Fritjof Sahlström och Pia Mikander poserar stående vid ett bord.
Fritjof Sahlström och Pia Mikander. Fritjof Sahlström och Pia Mikander poserar stående vid ett bord. Bild: Yle/ Cecilia Heikel pia mikander

- Hur man möter eleven är en av utgångspunkterna i lärarutbildningen. Ändå kan det vara en chock för många då man kommer ut i arbetslivet, det är svårt att vara förberedd på hur det egentligen är att jobba som lärare, säger Pia Mikander.

Vid Åbo Akademi har professor Fritjof Sahlström ett konkret tips till lärare och blivande lärare.

- Det gäller att vara den person du på riktigt är och att utnyttja dina egna styrkor i klassrummet. Alla bra lärare är inte stöpta i samma form.

Artikeln är baserad på intervjuer gjorda av Victoria Wirén och Joakim Rundt.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen