Det sociala nätverket Facebook överlämnar omkring 3000 politiska annonser till den amerikanska kongressens utredare.
Kongressen utreder om Ryssland försökte påverka utgången i det amerikanska presidentvalet i fjol.
Annonserna publicerades av en rysk så kallad ”trollfabrik” före och efter valet på 470 olika Facebookkonton. Facebook sålde annonserna för 100 000 dollar.
De stödde varken enskilda kandidater eller partier utan innehöll falska fakta bland annat om invandrare, vapenkontroll och sexuella minoriteters rättigheter.
Den ryska kampanjen för att påverka amerikanernas åsikter pågick i nästan två år. Annonserna delades flitigt på Facebook och kan sammanlagt ha nått över 10 000 användare.
Facebook gör helomvändning
Facebook hade med hänvisning till tjänstens användarsekretess tidigare bestämt att låta bli att lämna ut uppgifterna men företagets grundare Mark Zuckerberg har pressats hårt. Han ger nu efter för trycket och lämnar över materialet.

Zuckerberg säger att man inte anser sig bryta mot användarsekretessen eftersom företaget värderar demokrati mycket högt.
- Jag vill inte att någon använder våra verktyg för att undergräva demokratin. Det är inte det vi står för, säger Zuckerberg.
Annonseringen ska bli mer transparent
Enligt Zuckerberg kommer Facebook att göra annonserna mer transparenta. Meningen är att användaren ska kunna se vilka annonser som är kopplade till ett visst val.
I dag ser alla inte samma reklam på Facebook, eftersom reklamen är målgruppsanpassad.I framtiden ska man se på en och samma sida alla annonser som en annonsör har köpt och samtidigt se vilken annons som är ämnad för en specifik målgrupp.
Denna förnyelse är ett steg i Facebooks policy för en mer transparent annonsering på plattformen. Dessutom ska det framgå vem som betalat för annonsen.
Artikeln uppdaterades den 22.9.2017 klockan 8.15 med mera information om annonspolicyn.