Hoppa till huvudinnehåll

Nextjet äger inga plan som kan säljas

Nextjet
Nextjet Bild: Nextjet nextjet

Flygbolaget Nextjet planerar att sälja två flygplan och genomföra en nyemission av aktier för att få in 70 miljoner kronor och få ekonomin i balans.

Enligt svenska Transportstyrelsen äger Nextjet inga plan som kan säljas. Samtliga 15 plan är leasade.

Det finns fyra olika ägargrupperingar till Nextjets plan. Enligt en flygexpert Yle Österbotten talat med förbättras inte bolagets nettoresultat även om bolaget skulle lyckas sälja leasingavtalen som består av så kallad finansiell leasing.

Plus minus noll resultat

Flygexperten Arne Karyd i Sverige ger inte mycket för Nextjets möjligheter att få in pengar genom att försöka sälja leasingavtalen vidare.

Det handlar om gamla plan. I fyra fall är planen enligt Arne Karyd dessutom av en typ som Nextjet är ensamt i världen om att använda för passagerartransport.

Terminal 2 Arlanda.
Nextjet flyger bland annat mellan Kronoby och Stockholm. Terminal 2 Arlanda. Bild: Wikimedia Commons/ Alexandar Vujadinovic terminal 2

- Ur årsredovisningen framgår att det är finansiell leasing så det kunde kanske finnas ett restvärde i avtalet. Restvärdet är redan upptaget i bokslutet vilket betyder att om man lyckas sälja avtalet vidare för det bokvärda värdet så blir det ett plus minus noll-resultat.

- Det krävs en realisationsvinst om man ska nå en resultatförbättring och det är mycket otroligt med de här gamla planen. Mer trolig är en realisationsförlust.

- Nextjet hävdar att bolaget ska sälja själva planen men det kan man inte eftersom man inte äger dem.

Flera av planen får snart inte flyga

I Transportstyrelsens lista över Nextjets 15 leasade plan kan man utläsa att den så kallade luftvärdighetshandlingen går ut under hösten 2017 för fyra av planen. För ett plan, en Saab 340B (SE-KXI) går handlingen ut den 27 september 2017.

Det här enligt Transportstyrelsens uppgifter den 22.9 2017.

- Har man inte en giltig luftvärdighetshandling så är det närmast att jämföra med körförbud på en bil, man får inte flyga, säger Arne Karyd.

Vem äger flygplanen?

Det finns fyra separata ägare till de 15 planen. De flesta ägs av Erik Thun Ab, nio stycken. Alandia Air Ab står som ägare till fyra av planen.

Företaget Arafart Ab äger ett, liksom Regional One Inc. som är registrerat i Miami, USA. I samtliga fall är Nextjet enligt Transportstyrelsens uppgifter enbart innehavare, inte ägare till planen.

Det har inte gått att nå Nextjets operativa ledning eller styrelseordförande Peter Boström och styrelsemedlemmen Peter Björk för en kommentar.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten