Hoppa till huvudinnehåll

Konsumenternas redan höga förtroende för ekonomin förbättrades i september

Kvinna dricker vitt vin
Kvinna dricker vitt vin Vitt vin,vin,alkoholdrycker

De finländska konsumenterna ser fortfarande ljust på ekonomin, visar Statiscentralens konsumentbarometer för september.

I september var förtroendeindikatorn 23,7 vilket är något högre än i juli och augusti och klart högre än långtidsmedelvärdet som är 12,1.

Konsumenternas förtroende för ekonomin steg klart under 2016 och har fortsatt att stiga 2017.

Förväntningarna på den egna ekonomin förbättrades i september jämfört med augusti.

Dessutom såg konsumenterna mycket ljust på Finlands ekonomi, arbetslösheten samt på det egna hushållets möjligheter att spara.

Konsumenternas tro på att arbetslösheten minskar har under den senaste tiden varit den starkaste på över 15 år. Risken att själv bli arbetslös ansågs ha minskat betydligt de senaste månaderna.

Läs mera:

Konsumenternas tro på ekonomin rekordhög i maj

Konsumenternas förtroende för ekonomin är högre än på mycket länge. Speciellt förväntningarna på sysselsättningen och hushållens möjligheter att spara har skjutit i höjden.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes