Hoppa till huvudinnehåll

Din åsikt är viktig - ge respons åt Yle

Gruppbild ur tv-serien 16, Yle 1993
Tv-serien 16 från är 1993. Gruppbild ur tv-serien 16, Yle 1993 Bild: Yle kuvapalvelu tv-serier,16,1993

Yle får dagligen mycket respons och vi följer hela tiden med den eftersom den hjälper oss att utveckla innehållet och förbättra våra tjänster.

Vi lyssnar på publiken

Du kan kontakta Yle för att ge respons på många olika sätt, per e-post, telefon, på webben och sociala medier.

Ett bekvämt sätt som du kan ge respons på eller ställa frågor om Yles verksamhet är genom att använda responsformuläret. Det är då Svenska Yles Publikkontakt som svarar på din fråga eller förmedlar dig till rätt person så att du får ett svar. Det kan gälla frågor om bolagets innehåll och verksamhet på svenska. Via Publikkontakten får du också tekniskt stöd och svar på exempelvis frågor om Arenan.

Vi går igenom all respons vi får. Svenska Yle strävar också efter att svara på all respons som kommer till Publikkontakten via e-post, responsformuläret och publiktelefonen.

Både Yles och också Svenska Yles publikrespons har ökat från år till år, speciellt per e-post och via webben. Responsen som gäller Yle Arenan har ökat extra mycket.

Respons och enkäter är ofta avgörande då Yle fattar programbeslut eller utvecklar tjänster. Synpunkterna beaktas också i Yles strategiarbete och programplanering.

Vill du ge du respons på program eller behöver tekniskt stöd?

  • Använd responsformuläret
  • Skicka e-post svenska@yle.fi
  • Ta kontakt per telefon till Publikkontakten på numret 09-1480 4653 (måndag-torsdag 10-14, övriga tider lämna ett meddelande i svararen)
  • Post: Publikkontakt, PB 83, 00024 Yleisradio

Alla programideér är välkomna

Vem som helst kan skicka in programideér, idékoncept eller ett färdigt program till Svenska Yle. Har du en idé eller ett program, hör av dig till chefen för samproduktioner och inköp, Johan Aaltonen johan.aaltonen@yle.fi.

Svenska Yle gör många program i samarbete med produktionsbolag. En del program köps också in som färdiga. Hör du till ett produktionsbolag och vill veta mer? Här hittar du mer information.

Vi uppfyller önskemål och öppnar arkiven

Yle har tillsammans med upphovsmän gjort upp ett avtal om arkivmaterial. Det betyder att många nya program ur Yles arkiv nu kan visas på Arenan. På det här sättet kan vi uppfylla många önskemål om repriser.

Vi har publicerat flera önskerepriser i form av drama, 760 tv-program och 560 radioprogram (2017). allt från Rintamäkeläiset till hörspelet Sinuhe Egyptiläinen, på svenska bland andra serien 16 och tvådelade finlandssvenska filmen Den förtrollade vägen.

Arkivprogrammen har visats sedan början av år 2017 och många fler program är på kommande.
Här hittar du en lista över de drama- och underhållningsprogram som tills vidare plockats fram ur arkivet (sidan på finska, svenskspråkiga program är också listade). Det går fortfarande att skicka önskemål om program till Publikkontakten som du når via det här responsformuläret.

Också Arkivet (Elävä arkisto) förverkligar publikens önskemål och publicerar önskat material ur arkivet.

Yle följer med sin publik

Hur nöjda användarna är med Yles tjänster följs upp med publikundersökningar. Mer än 40 000 finländare deltar i dem årligen.

Vi på Yle vill ständigt utveckla vårt innehåll, därför utreds finländarnas förväntningar och hur man förhåller sig till nya program och tjänster noggrant. För ändamålet utförs kvalitativa undersökningar, enkäter och utredningar.
Ett sätt att enkelt delta är på Facebook i gruppen Svenska Yles vänner eller genom att skapa en Yle-profil här.

Hur mycket finländarna ser på tv och lyssnar på radio mäts med hjälp av Finnpanels undersökningar, det vill säga TV-mätarundersökningen och och den nationella radioundersökningen NRU. För att få webbstatistik använder Yle verktygen comScore och Adobe.

Svenska Yle samlar in publikens åsikter om nya program och tjänster bland annat genom intervjuer, målgruppsundersökningar och användarpaneler. Svenska Yle gör två huvudsakliga undersökningar som mäter kvalitet och utöver det också andra undersökningar.

Över 2 miljoner meddelande per år

Mängden direkt respons som Yle får är stor, speciellt den respons som kommer via nätet eller per epost.

År 2018 fick vi sammanlagt över 2 miljoner responsmeddelanden, till största delen via sociala medier. Ett stort tack för dessa!

Bekanta dig med den respons vi fått här.

Vi vill ständigt utveckla vårt innehåll. Därför undersöker vi aktivt vad finländarna önskar sig. Vi genomför kvalitativa undersöker i form av undersökningar och utedningar.

Läs mer om vad finländarna ansåg om vår verksamhet 2018.

Bolaget