Hoppa till huvudinnehåll

Sami Koivisto: Bästa Yles skattebetalare – vi vill höra just din åsikt

porträtt
porträtt Bild: Jussi Nahkuri / Yle

Transparens, gynnsam växelverkan och ännu smidigare hantering av respons – av det byggs publikombudets uppgifter upp.

Yle väcker mycket känslor hos finländarna. Så ska det vara. Så klart bryr vi oss om det som är vårt. Frågor, synpunkter och idéer om och för Yle och Yles utbud strömmar in via alla möjliga kanaler. Vi välkomnar dem och lyssnar på dem, trots att vi omöjligen hinner reagera på precis allt.

För Yle är skattebetalarens röst lika med ägarens röst. Det innebär att varje medarbetare på Yle är intresserad av vad de som betalar våra löner anser att vi presterar.

Vi får massor av både ris och ros av er skattebetalare. Bådadera är värdefulla för vårt arbete. Positiv respons gör alltid mottagaren varm om hjärtat ‒ tack för den, av oss alla.

Era motiverade, kritiska synpunkter får vårt arbete att kännas betydelsefullt. Vi tar hänsyn till saklig kritik, trots att de journalistiska besluten också i framtiden fattas enbart av Yle.

En del av responsen är mindre saklig. Vi förstår mycket väl hur viktigt det är att få avreagera sig och släppa ut negativa känslor, men vi låter i princip osaklig respons förbli obesvarad. I en tid som präglas av hatretorik, fejkmedier, negativa generaliseringar och illvilliga rykten vill vi speciellt stöda och uppmuntra de finländare som använder sig av yttrandefriheten för att föra en saklig debatt.

I framtiden vill vi ge gott om plats på våra olika plattformar för saklig diskussion och interaktion. Det innebär inte att vissa åsikter är förbjudna på våra plattformar. Vad vi efterlyser är växelverkan som ger verklig nytta. Låt oss använda våra hjärtan för att nyttja våra hjärnor till något gott.

Ett publikombud är en ny roll på Yle. Vi har inte kopierat en färdig uppgift någonstans ifrån utan låter er och oss på Yle utforma den utifrån våra gemensamma behov. Mitt jobb kommer att vara att ytterligare minska avståndet mellan publiken och Yles medarbetare. Yles ambition är att finländarna ska ta till sig Yle och känna att Yle lyssnar på dem.

Som redaktör för sociala medier på nyheterna vet jag att många har starka åsikter om vad vi borde göra på Yle. Jag har också märkt att det rätt ofta handlar om orealistiska och också felaktiga uppfattningar.

Yle verkar inte i något elfenbenstorn och vi har ingenting att dölja. Därför vill jag att publikombudet ska vara lätt att nå, ha en image av att vara ”personen som vem som helst kan ställa frågor till”. Jag främjar dialog, söker gärna lösningar och tar fram fakta.

Jag lovar att jag som publikombud ska göra mitt bästa för att öka transparensen på Yle. Jag vill att den respons vi får behandlas smidigt och att det finns en välfungerande dialog mellan publiken och Yle.

Jag vill att du som Yles publik ska kunna sitta på första parkett, bli hörd och ta del av vad vi gör.

Sami Koivisto
publikombud (från och med 1.11.2017)
Yle

Läs också

Bolaget