Hoppa till huvudinnehåll

Telia lovar åtgärda dålig täckning i Houtskär

Mobilmast i S:t Karins.
Mobilmast i S:t Karins. Bild: Yle/Peter Petrelius S:t Karins,telekommunikation,4G,3G,Mobiltelefonisystem D,Mastotie, S:t Karins

Houtskärsbor har en längre tid dragits med dålig täckning och strulande internet. Nu lovar Telia ta tag i saken och utreda vad felet beror på.

Invånare i Houtskär har sedan sommaren haft stora problem med Telias mobilnät. Problemen har blivit värre och nu fungerar varken nät, samtal eller sms helt felfritt och näthastigheten är bara en bråkdel av det utlovade.

Enligt Telia har bolaget gjort reparationsarbeten i basstationen som finns i i Houtskär. Bland annat har vissa apparater startats om.

Någon montör har ändå inte varit på plats och ställe utan reparationerna har gjorts på distans eftersom vissa åtgärder i basstationerna kan utföras utan att en montör tar sig till platsen. Om det inte hjälper tar sig montören dit.

Ringer kunder som upplevt problem

Telia väntar nu om åtgärderna har effekt och sedan ska de under torsdagen ringa de kunder som lämnat felanmälningar för att fråga om täckningen blivit bättre. Om inte, så gör Telia grundligare åtgärder.

Tidigare sade man på Telia att det inte anmälts några fel, att endast en felanmälan gjorts. Mira Linnamaa, kommunikationschef på Telia, tar en närmare titt i registret och hittar tre, möjligen fyra anmälda fel.

Också det låter lite.

Enligt kommentarer på både Yle Åbolands tidigare artikel och på Facebooksidan Houtskär info har flera enskilda Houtskärsbor lämnat in minst så många anmälningar, men utan resultat.

Kan ha slukats av arkivet

Linnamaa säger att felanmälningarna betas av efterhand de kommer in. Sedan stängs de efter att de avklarats och arkiveras.

Hon har inte kollat hela arkivet, men säger att det är fullt möjligt att en del av responsen finns arkiverad.

Hon säger att antalet anmälda fel från ett ställe inte är avgörande utan att varje felanmälan är viktig.

- Bolaget strävar efter att ta dem på allvar och börjar omgående reda ut vad ett fel kan bero på. Om det kommer väldigt många felrapporter från ett område, så sätts flera människor in för att ta reda på problemet, säger Linnamaa.

Och även om det inte finns så många Teliakunder i Houtskär, så spelar det ingen roll.

- Inga områden prioriteras framom andra, viktigt för Telia är att nätet fungerar överallt för alla kunder, säger Linnamaa.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland