Hoppa till huvudinnehåll

Gör dina egna träningsremmar

Träningsremmarna uppfanns av en Navy SEAL-soldat som ville hitta ett bra sätt att träna ute på uppdrag.

Remmarna blev snabbt populära bland alla typer av militära styrkor men också hos personliga tränare och idrottare på alla nivåer.

Träningsremmar är ett mycket mångsidigt träningsredskap. Det mesta man använder gymmaskiner till går att göra med de här enkla remmarna och kroppen som motvikt.

Det här behöver du:

  • 3 spännband, 3-4 meter långa
  • En stor karbinhake, helst med skruvlås
  • Två små karbinhakar, helst med skruvlås
  • Två bitar plaströr som är 12-15 cm långa och ca 2,5 cm i diameter
  • En gammal sportsocka

Tänk på att om spännbanden bara är 3 meter långa behöver du tänka igenom hur du ska klippa ut de olika delarna så att du får så långa remmar som möjligt.

Det bästa är att mäta och rita markeringar på remmarna innan du klipper.

Handtagen

  1. Mät upp 2 x 80 cm rem. Bränn alla snitt så att remmen inte fransar sig.
  2. Trä remmen genom plaströret och knyt en råbandsknop. Lirka in knuten i röret.
  3. Gör en överhandsknop överst på remmen så att det bildas en liten ögla där man kan lirka in en karbinhake. Se till att båda handtagen blir exakt likadana.
Alexandra De Paoli tränar med träningsremmar inomhus.
Alexandra De Paoli tränar med träningsremmar inomhus. Bild: YLE/Minna Mäkelä Strömsö (tv-program),Alexandra De Paoli,träning

Fotöglan

  1. Mät upp 2 x 70 cm rem och bränn snitten.
  2. Trä remmen genom plaströret, knyt en råbandsknop och lirka in knuten i röret. Se till att de båda knutarna ligger bredvid varandra inne i röret så att ingen av dem sticker ut.
  3. Trä de små karbinhakarna genom de små öglorna på de nu färdiga handtagen.
  4. Mät 40 cm från spännet på två av banden, klipp av och bränn snitten.
  5. Vik remmen dubbel och slå en överhandsknop så att det bildas en liten ögla även där. Se till att båda är exakt lika långa.
  6. Fäst handtagen i spännena med de små karbinhakarna.

Upphängningsdelen

  1. Klipp av den tredje remmen 230 cm från spännet. Elda snittet. Det här ska bli upphängningsdelen. Du bör nu ha en lång rem kvar, utan spänne, som är 260-300 cm.
  2. Trä den långa remmen genom spännena på handtagen.
  3. Lägg remmen dubbel och slå en överhandsknop exakt mitt på den så att det bildas en ögla som är ca 15 cm lång.
  4. Klipp av tån på sportsockan, dra ner den övre delen över den undre så att du får en tub som är ca 15 cm lång.
  5. Trä upphängningsremmen med spännet genom socktuben och sedan genom spännet.
  6. Fäst handtagsremmens ögla i upphängningsremmen med den stora karbinhaken.
Alexandra De Paoli tränar med träningsremmar inomhus.
Alexandra De Paoli tränar med träningsremmar inomhus. Bild: YLE/Minna Mäkelä Strömsö (tv-program),Alexandra De Paoli,träning

Låt remmarna hänga framme

Häng upp remmarna på en krok i taket eller kläm fast dem i en dörr som öppnas utåt med sockan som stopp på andra sidan dörren.

Låt gärna remmarna hänga framme så att du kan göra några övningar när andan faller på.

Sök på “suspension training” på internet så hittar du massor av roliga övningar.

Strömsö

Bilder på Instagram

Vi i rutan

Nyligen publicerat - Strömsö