Hoppa till huvudinnehåll

Gör dina egna träningsremmar

Träningsremmarna uppfanns av en Navy SEAL-soldat som ville hitta ett bra sätt att träna ute på uppdrag.

Remmarna blev snabbt populära bland alla typer av militära styrkor men också hos personliga tränare och idrottare på alla nivåer.

Träningsremmar är ett mycket mångsidigt träningsredskap. Det mesta man använder gymmaskiner till går att göra med de här enkla remmarna och kroppen som motvikt.

Det här behöver du:

  • 3 spännband, 3-4 meter långa
  • En stor karbinhake, helst med skruvlås
  • Två små karbinhakar, helst med skruvlås
  • Två bitar plaströr som är 12-15 cm långa och ca 2,5 cm i diameter
  • En gammal sportsocka

Tänk på att om spännbanden bara är 3 meter långa behöver du tänka igenom hur du ska klippa ut de olika delarna så att du får så långa remmar som möjligt.

Det bästa är att mäta och rita markeringar på remmarna innan du klipper.

Handtagen

  1. Mät upp 2 x 80 cm rem. Bränn alla snitt så att remmen inte fransar sig.
  2. Trä remmen genom plaströret och knyt en råbandsknop. Lirka in knuten i röret.
  3. Gör en överhandsknop överst på remmen så att det bildas en liten ögla där man kan lirka in en karbinhake. Se till att båda handtagen blir exakt likadana.
Alexandra De Paoli tränar med träningsremmar inomhus.
Alexandra De Paoli tränar med träningsremmar inomhus. Bild: YLE/Minna Mäkelä Strömsö (tv-program),Alexandra De Paoli,träning

Fotöglan

  1. Mät upp 2 x 70 cm rem och bränn snitten.
  2. Trä remmen genom plaströret, knyt en råbandsknop och lirka in knuten i röret. Se till att de båda knutarna ligger bredvid varandra inne i röret så att ingen av dem sticker ut.
  3. Trä de små karbinhakarna genom de små öglorna på de nu färdiga handtagen.
  4. Mät 40 cm från spännet på två av banden, klipp av och bränn snitten.
  5. Vik remmen dubbel och slå en överhandsknop så att det bildas en liten ögla även där. Se till att båda är exakt lika långa.
  6. Fäst handtagen i spännena med de små karbinhakarna.

Upphängningsdelen

  1. Klipp av den tredje remmen 230 cm från spännet. Elda snittet. Det här ska bli upphängningsdelen. Du bör nu ha en lång rem kvar, utan spänne, som är 260-300 cm.
  2. Trä den långa remmen genom spännena på handtagen.
  3. Lägg remmen dubbel och slå en överhandsknop exakt mitt på den så att det bildas en ögla som är ca 15 cm lång.
  4. Klipp av tån på sportsockan, dra ner den övre delen över den undre så att du får en tub som är ca 15 cm lång.
  5. Trä upphängningsremmen med spännet genom socktuben och sedan genom spännet.
  6. Fäst handtagsremmens ögla i upphängningsremmen med den stora karbinhaken.
Alexandra De Paoli tränar med träningsremmar inomhus.
Alexandra De Paoli tränar med träningsremmar inomhus. Bild: YLE/Minna Mäkelä Strömsö (tv-program),Alexandra De Paoli,träning

Låt remmarna hänga framme

Häng upp remmarna på en krok i taket eller kläm fast dem i en dörr som öppnas utåt med sockan som stopp på andra sidan dörren.

Låt gärna remmarna hänga framme så att du kan göra några övningar när andan faller på.

Sök på “suspension training” på internet så hittar du massor av roliga övningar.

  • Urstark första halvlek gav City tre poäng

    Manchester City besegrade Napoli med 2–1.

    Manchester City höll på att slå knock på Serie A-ettan Napoli i första halvlek. Efter 2–0 i halvtid reste sig Napoli till kamp i Champions League-matchen men föll med uddamålet 1–2.

  • Trumps inreseförbud stoppat igen

    Skulle ha trätt i kraft på onsdag morgon.

    En federal domare stoppade på tisdagen stora delar av president Donald Trumps nyaste version av inreseförbud till USA bara några timmar innan det var meningen att det skulle träda i kraft.

Mat och fritid

Bläddra bland innehållet

Inga artiklar hittades med den valda bokstaven. Var god välj en annan.

  • Pumpagryta med grön curry och kokos

    Snabblagad vardagsmat, klar på en halvtimme.

    En snabblagad och enkel höstgryta när pumporna är i säsong, här får du vardagsmat klar på en halvtimme. Curryn ger kryddighet och mustighet medan apelsinen tillför fräschör och syrlighet till höstens söta rotsaker.

  • Reflexbälten och andra reflextips

    Dekorera med korsstygn i tusch.

    Lee syr reflexer på de reflexlösa kläderna. En del kan dekoreras med mönster ritade med permanent tusch i valfri färg.

  • Ketchup - såsernas sås

    "Ketchup har inte alltid lagats av tomater."

    Ketchup är en ostasiatisk kryddsås som under årens lopp anpassats till västerländsk smak genom stora mängder socker och vinäger. 1876 lanserades tomatketchupen som förändrade såsens popularitet för evigt.

  • Senap - en exklusiv krydda

    om senap

    Idag smetar vi senap på julskinkan, korven eller trycker en sträng ner i ärtsoppan utan att dess mer reflektera över att det faktiskt tog ett bra tag innan denna krydda nådde vanligt folk. Den industriella tillverkningen började först på 1920-talet och det var ytterligare några årtionden senare, med korvkioskerna, som kombinationen korv och senap blev ett måste.

  • Marije Vogelzang är formgivaren som ger ätandet mening

    Marije Vogelzang är världens första eating designer.

    Vi har alla ett ansvar för att försöka påverka det samhälle vi lever i och människorna runt omkring oss på ett positivt sätt. Så kan man sammanfatta den holländska formgivaren Marije Vogelzangs installationer och performancer kring ätandet som handling och ritual.

  • Framtiden blir grå och fylld med luft

    "I framtiden äter vi kikärter och ifrågasätter perfektionism

    När tiderna är sämre och vi känner oss pressade söker vi trygghet i det bekanta, till exempel husmanskost. När vi är tillfreds kräver vi nya, spektakulära matupplevelser. Den brittiske framtidsforskaren Morgaine Gaye försöker skapa prognoser för vad vi kommer att äta och hur vi vill uppleva ätandet i framtiden.

  • Köttallergi av fästingbett allt vanligare

    Dina nässelutslag kan vara tecken på köttallergi.

    Antalet köttallergiker stiger hela tiden. De flesta som är allergiska har blivit det efter fästingbett. Dina nässelutslag kan vara tecken på att du är allergisk.

  • Tiina Grönroos: Man kan vara vegan i februari också

    Veganmaten och -utmaningen gav mersmak.

    Det är varken svårt eller särskilt dyrt att äta veganmat. Men det gäller förstås att hålla extra koll på innehållsförteckningar, våga fråga restaurangpersonal och jämföra priser. Halvfabrikat och specialprodukter kostar, men det går att leva gott och billigt med hjälp av säsongens grönsaker, frukter, torkade bönor och linser. Dessutom har det varit roligt att pröva på nya recept och bekanta sig med nya råvaror. Sällan om någonsin har januari gått så snabbt som i år.

  • Veganmat allt vanligare i affärerna, priserna ändå höga

    Kan vara en snårig djungel att hitta veganmat i butiken.

    Vill man äta veganmat gäller det att kolla priser noga. Kilopriset på vissa bön- och havreprodukter är lika högt som på rostbiff och växtmjölken är flerfaldigt dyrare än vanlig komjölk. Efterfrågan på veganmat växer däremot hela tiden och så gör också utbudet säger köpmännen.

Nyligen publicerat - Mat och fritid