Hoppa till huvudinnehåll

K-gruppen ska ta över Kina - öppnar matbutik på nätet

Kund i snabbköp i Peking, Kina.
K-gruppen vill locka kineserna att byta snabbköpen mot nätet. Kund i snabbköp i Peking, Kina. Bild: WU HONG Kina,snabbköp

Torkade bär och havre. Det är vad kinesiska turister köper i Finland. Nu skall de få chans att köpa det i hemlandet. K-gruppen bryter ny mark och startar en nätbutik för mat i Kina tillsammans med den kinesiska näthandelsjätten Alibaba. Målet är att exportera finländska livsmedel till Kina.

Flera finländska livsmedelsföretag såsom Paulig, Fazer och Kiantama, som säljer bär, är med och öppnar nätbutiken.

Också Fazer vill utnyttja kinesernas uppskattning av nordiska skogsbär.

- Kineserna uppskattar bären till och med mer än vi i Europa och Norden. Då vi kan kombinera premiumchoklad med välkända goda bär har vi en unik kombination som vi tror kommer att ha en bra efterfrågan i Kina, säger Tom Lindblad som är vd för Fazer konfektyrs kommersiella enheter.

Tom Lindblad är vd för Fazer konfektyrs kommersiella enheter.
Tom Lindblad Tom Lindblad är vd för Fazer konfektyrs kommersiella enheter. Fazer,tom lindblad

Paulig ger sig in på den kinesiska marknaden för att sälja kaffe. Visserligen är kaffebönan inget rent bär från de nordiska skogarna, men Ari Akseli som ansvarar för Keskos detaljhandel säger att det finns en efterfrågan på Nordiskt kaffe i Kina.

- Men den tryckta texten på förpackningarna måste vara på finska och svenska. Vi kan bara lägga kinesisk text på med ett klistermärke. Annars tror de kinesiska kunderna att varan är en billig kopia, och låter bli att köpa den, säger Ari Akseli.

De närmaste månaderna kommer också andra företag med, exempelvis Valio, Raisio, Finn Spring och Roberts, uppger K-gruppen.

Också statliga Finpro, som hjälper företag att bli internationella, är med i projektet.

"Växande efterfrågan på finländska produkter"

Kina har världens största och mest utvecklade näthandel med mat, säger K-gruppens chef Mikko Helander.

- Vi har redan länge importerat livsmedel och bruksvaror från Kina. Export är nästa logiska steg. Ren och hälsosam finländsk mat är vårt trumfkort i konkurrensen.

Mikko Helander är Ilmarinens styrelseorförande.
Mikko Helander Mikko Helander är Ilmarinens styrelseorförande. Mikko Helander,ilmarinen

Alibaba har nästan en halv miljard aktiva användare varje år, säger Alibabas verkställande direktör i Storbritannien, Irland och Norden David Lloyd.

- Det finns en växande efterfrågan på finländska produkter på den kinesiska marknaden.

Tre gånger dyrare än i Finland

De finländska produkterna kommer att kosta ungefär tre gånger så mycket i Kina som i Finland.

Med sådana priser är det klart att Kesko främst riktar in sig på välbärgade kunder. Men Ari Akseli säger att efterfrågan på rena livsmedel får skjuts av Kinas enbarnspolitik.

- De kinesiska barnen har vanligen sex vuxna som satsar på dem: deras föräldrar och far- och morföräldrarna. Alla sex gör sitt bästa för att barnet skall få så bra föda som möjligt.

Kesko öppnar dörren till den kinesiska marknaden

Kiantamas vd Vernu Vasunta betonar att Keskos satsning att gå med i Alibaba är en förutsättning för att Kiantama skall nå den kinesiska marknaden.

Kiantama är ett familjebolag utan resurser att själv ge sig in i förhandlingar med Alibaba.

Också för Kesko har det varit krävande att förhandla med den tio gånger större nätbutiken.

- Vi har arbetat två år för att få ett kontrakt med Alibaba. Det har varit ett svårt arbete. Det har tagit mycket tid att fila på alla juridiska detaljer.

Piratkopior är en utmaning

För Kesko innebär avtalet både möjligheter och risker.

Det som Kesko hoppas vinna förutom tillträde till den enorma kinesiska livsmedelsmarknaden är erfarenhet av näthandel.

- Alibaba är ett ledande näthandelsföretag och vi kan lära oss mycket av dem, säger Mikko Helander.

De största riskerna är att kinesiska företag börjar tillverka piratkopior av de finländska livsmedlen.

- Det är en svår och komplicerad fråga. Vi som är med i projektet måste noga följa upp och reagera på allt som inte verkar rätt, säger Tom Lindblad.

Artikeln har kompletterats 29.9. kl 17.14.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes