Hoppa till huvudinnehåll

Kasserade däck blir olja – Saloföretag utvecklade unikt koncept

Gammalt däck på bilskrot.
Arkivbild. Uttjänta bildäck består till stor del av olja som hittills inte just alls tagits till vara. Gammalt däck på bilskrot. Bild: Yle/Joakim Lax Däck,skrot,smeds bilskrot

Från och med oktober kommer använda bildäck att förvandlas till olja vid en ny anläggning i Nokia. Bakom satsningen står Saloföretaget Ecomation.

Enligt företagets verkställande direktör Tommi Pajala är det här ett unikt koncept som kommer att minska på importbehovet av fossila bränslen.

- Det blir en inhemsk oljeproduktionsanläggning som kommer att ersätta användningen av importerade fossilbränslen.

Anläggningar finns utomlands men inte i Finland

Liknande anläggningar finns redan utomlands. Också i Finland har det gjorts försök att ta vara på oljan i däcken, men processerna har inte varit fungerande.

Ecomation litar på att deras anläggning ska fungera och använder sig av teknik som utvecklats i Finland.

Sommardäcken byts ut.
Varje år kasseras cirka 50 000 ton däck i Finland. Sommardäcken byts ut. Bild: Yle/Malin Karlberg ekenäs däckmarket,Ekenäs

- Det är den första pyrolysanläggningen som utvinner olja ur däck i industriell skala i Finland och fabriken i Nokia är den modernaste och säkraste i sitt slag i hela världen.

Enligt Pajala har pyrolystekniken inte varit så sofistikerad tidigare och tekniken som används i Nokia har tagit åtta år att utveckla.

Anläggningen i Nokia värmebehandlar däcken i mycket hög temperatur i en syrefri miljö.

Då sönderfaller däcken och man får olja, kol, gas och stål från däckets stålbälte, som alla kan utnyttjas ytterligare.

Kasserade däck används till mycket

Varje år kasseras cirka 50 000 ton däck i Finland. Trots att återvinningsgraden för däck är nästan 100 procent i Finland försöker man hela tiden utveckla nya användningsändamål för kasserade bildäck.

I praktiken samlas alla kasserade däck i Finland in och återvinns. Uttjänta bildäck består till stor del av olja som hittills inte just alls tagits till vara.

En del däck går att återanvända efter regummering. Men största delen återvinns som material eller utnyttjas för energi.

Däck utan fälgar
Fabriken i Nokia kommer att sluka 7-8000 ton däck årligen. Däck utan fälgar Bild: Yle/Maria Wasström Västnyland,Däck,däck (fordon),Hjul,avstjälpningsplatser,ingå avfallsstation

De flesta däck återvinns hela, klippta eller som kross för väg- och markarbete. Gummigranulat används för underlag såsom konstgräs och ytkonstruktioner till idrotts- och lekplatser.

Finfördelat gummimaterial används som bindemedel i asfalt.

Konceptet väcker intresse utomlands

Fabriken i Nokia kommer att sluka 7-8000 ton däck årligen. Enligt Pajala kommer fabriken inte att ge några utsläpp och slutprodukten, det vill säga oljan, ska hålla en hög nivå.

- Oljan är färdig för uppvärmning eller annan energiproduktion men kan också göras om till diesel eller bensin vid ett raffinaderi.

Metoden har redan väckt intresse utomlands och Pajala tror att konceptet kommer att bli en exportvara i framtiden.

- Vi tror att det här kommer att ha en god chans att blir en framgångsrik produkt där man kan göra ren energi av avfall.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland