Hoppa till huvudinnehåll

Kontakt- och sexannonser i JNT:s kanalutbud upprör

Densie Björn-Lindell
Densie Björn-Lindell Bild: Nathalie Lindvall Denise Björn-Lindell

Efter JNT:s signalbyte rullar plötsligt reklam för sex- och chatlinjer på kanal 17 i teven hemma hos Denise Björn-Lindell i Jakobstad. - Det här kan jag inte acceptera säger Björn-Lindell.

Efter att JNT gjorde ett signalbyte på tisdagen var alla kabeltevekunder tvugna att göra en kanalsökning. På kanal 17 fanns plötsligt gratiskanalen Aito Iskelmä Harju & Pöntinen som spelar finsk musik dygnet runt. Men på kanalen rullar också reklam för sex- och dejtingnummer.

- Plöstligt är det sexannonser i min teve. Jag blev minst sagt förvånad, det här är ett bolag som jag och många andra är aktieägare i, och det har jag varit i nästan hela mitt liv, säger Denise Björn-Lindell.

Förnedrande kvinnosyn

Denise Björn-Lindell förstår inte varför JNT valt att acceptera reklam för sextjänster. Hon ringde därför upp helpdesken på JNT och personen som svarade hade ingen aning om vilken typ av reklam som Iskelmä-kanalen erbjuder.

- Jag är förvånad över att JNT upplåter en kanal för den här typen av reklam. Det här är en sån förnedrande kvinnosyn och jag trodde verkligen att vi hade kommit längre än så här, säger Björn-Lindell.

Olyckligt säger JNT

På JNT säger vd Maria Höglund att det är olyckligt att det förekommer den här typen av reklam.

- Kanalen i sig går ut med information om att det handlar om just iskelmä, finsk populärmusik. Sen är det tråkigt att man tydligen finansierar kanalen med olika typer av reklam, säger Höglund.

Har ni någon policy för vad ni gör reklam för, vad är okej och vad är inte?

- Jo, när vi som bolag gör reklam har vi en policy. När vi distribuerar kanaler är det tevebolagen som i sin tur har en egen policy. Vi kan i vår tur besluta om vilken typ av kanaler vi distribuerar i vårt kabeltevenät. Det är en diskussion som vi har orsak att ta, säger Maria Höglund.

Bekanta sig med kanalen

Höglund säger att kanalen i fråga finns hos de stora operatörerna runt om i landet. Iskelmä når ut till 80 procent av finländarna.

- Det är inget unikt för JNT, säger Höglund.

På JNT har man inte ännu i detalj bekantat sig med kanalen. Det kommer man nu att göra.

- Vi måste nu göra en avvägning för vad som är lämpligt och vilken väg som är den rätta. När vi får respons på det här sättet så tar vi den till oss, säger Maria Höglund.