Hoppa till huvudinnehåll

Apotekshyllor gapar tomma - Oriolas problem inte över

En del sårvårdsprodukter är slut på apoteken.
En del sårvårdsprodukter är slut på apoteken. apotek,bandage,sårvård

Leveranserna av mediciner till apoteken har förbättrats, men det råder brist på andra apoteksprodukter.

Oriola uppskattar att 95 procent av medicinleveranserna nu fungerar normalt, men det råder brist på många andra viktiga produkter.

- För tillfället saknar vi sårvårdsprodukter, munvårdsprodukter, bassalvor och preparat för djur, säger apotekaren Susanne Lindberg i Sandvikens apotek i Helsingfors.

För patienter som nyligen opererats och som behöver sköta om sina sår kan situationen vara utmanande. Hyllorna med förbandsmaterial och antiseptiska produkter gapar ställvis tomma, eftersom apoteken inte har fått påfyllning.

- Om produkter saknas i hyllan försöker vi först hitta en motsvarande produkt. Om det inte finns något sådant ringer vi upp något annat apotek och frågar om vi kan låna av dem, eller så skickar vi kunden dit.

Gammal hund blev utan näringstillskott

Lindberg konstaterar också att även om produkter som kan köpas utan recept kanske inte är livsviktiga, blir det problem när man inte får påfyllning på en hel månad.

Bristen på apoteksprodukter drabbar också djur.

Lindberg berättar om en äldre hund som beghövde två näringstillskott. Efter drygt två veckors väntande gjorde apoteket en så kallad nödbeställning, som ska levereras följande dag.

- Då fick vi en del av dem. Det är fråga om en gammal hund som är beroende av preparaten.

Oklart när allt funkar igen

Läkemedelsgrossisten Oriola bytte datasystem i början av september och det ledde till problem med leveranserna.

Oriola uppskattar att 95 procent av medicinleveranserna nu fungerar normalt. Nu gäller det att få ut andra viktiga produkter till apoteken.

Oriola prioriterar leveransen av till exempel sårvårdsprodukter, vitaminer och salvor medan leveranser av mindre viktiga produktgrupper får vänta.

Samtidigt fortsätter arbetet med att lösa dataproblemen. Oriola har ingen uppskattning för när leveranserna av alla produkter fungerar normalt igen.

Om det är nånting man verkligen behöver lönar det sig att kontakta sitt apotek i god tid.

- Kunden måste vara beredd att vänta lite längre än vanligt. I normala fall får vi varorna följande dag , men nu får man vänta lite längre, säger Lindberg.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes