Hoppa till huvudinnehåll

Bosses krokiga väg till världsmästare och Youtube-sensation

Marcus Grönholms pappa dog i en bilolycka. Trots detta valde "Bosse" att satsa på ett liv som rallyförare. Efter många års ihärdigt arbete för att etablera sig i VM-serien belönades slitet år 2000 då Grönholm vann sitt första världsmästerskap.

13-årige Marcus Grönholm fick inte följa med då pappa Ulf skulle köra ett sista träningsåk inför det helsingforsiska vinterrallyt i februari 1981. Istället gjorde kartläsaren Bob Rehnström Uffe sällskap för att kolla att bilen fungerade som den skulle.

Det var en sur Marcus som lämnades hemma då Fiaten åkte ut i Kyrkslättnatten.

Lite senare kom samtalet från polisen. Uffe och Bob hade kört in i en plogbil och avlidit omedelbart.

Trots den stora tragedin försvann inte motorsporten från familjen Grönholms liv. Marcus inledde sin tävlingskarriär i motocross, och genast då han fick körkort köpte han sin första rallybil.

Halvårigt tävlingsförbud

Under de senaste årtiondena har finländarna varit väl representerade på toppen av rallyvärlden. De flesta har klivit dit med affärsmannen Timo Jouhki som manager.

Fyrfaldiga världsmästarna Juha Kankkunen och Tommi Mäkinen fick stöd av Jouhki, liksom Harri Rovanperä, Toni Gardemeister, Mikko Hirvonen och Jari-Matti Latvala.

Grönholm fick ändå aldrig hjälp av Jouhki. Istället byggde han sitt eget team och sin egen väg till toppen.

En väg som var full av hinder och motgångar.

Ett tungt bakslag var en sex månaders avstängning efter Tammerforsrallyt 1992. Grönholm hade vunnit tävlingen i överlägsen stil men då hans bil granskades efteråt hittade man anteckningar om banan. Anteckningar som ansågs vara otillåtna noter.

Grönholm menade själv att det inte var noter utan noteringar om jobbiga ställen som kompisarna hade varnat om, varningar som inte ens var så pålitliga.

Resultatet var ändå en halvår lång avstängning som Grönholm trodde skulle sätta punkt på karriären som rallyförare.

Så gick det ändå inte. De som hade stött Grönholm stod fortfarande vid hans sida.

Kontrakt – och omedelbar framgång

Grönholm deltog i sitt första VM-rally i Jyväskylä 1989. Under de kommande åren vann han fyra finländska mästerskap, men lyckades aldrig etablera sig i VM-serien.

Hösten 1996 övervägde han att ge upp drömmen om att bli stallförare och istället satsa heltid på jordbruket i Ingå. Tillsammans med sin hustru Teresa valde han ändå till slut att inte överge rallysatsningen.

Med facit i hand kan man säga att det var rätt beslut.

Grönholm har gott om pokaler i sitt hem i Ingå. Innan han blev världsmästare vann han bland annat fyra finländska mästerskap.

Några år senare skrev Grönholm på för Peugeot och då han säsongen 2000 körde sin första fulla VM-serie var resultatet genast en enorm succé.

I det svenska VM-rallyt i februari firade Grönholm och kartläsaren Timo Rautiainen sin första deltävlingsseger.

– Jag hade som mål att vinna en tävling i år men att jag vann redan nu var kanske en överraskning, säger Grönholm i Sportmagasinet efter premiärsegern (se klippet nedan).

– Att bli världsmästare blir nog svårt. Kanske nästa år, då kan det vara möjligt.

Framgångarna fortsatte ändå i jämn takt under resten av säsongen. Grönholm vann också i Nya Zeeland, Jyväskylä och Australien.

”Det skulle inte vara möjligt”

Inför säsongens sista tävling i Wales hade han ett starkt grepp om mästerskapet. VM-ledningen till Richard Burns var nio poäng vilket betydde att Burns var tvungen att vinna och Grönholm misslyckas för att segern skulle gå finländaren förbi.

Burns gjorde vad han kunde och vann tävlingen, men då Grönholm körde i mål som tvåa det var klart.

Marcus Grönholm, världsmästare.

Stämningar från segerfesten i Wales:

– Jag har haft problem att komma upp, göra ett namn för mig och få köra en full serie. Jag har försökt och försökt länge men aldrig fått chansen.

– Det är lite otroligt att vi lyckades vinna direkt första året. Det skulle inte på något sätt vara möjligt, säger en lycklig Bosse.

Tommi Mäkinen, som hade tagit hand om de fyra senaste världsmästerskapen, väntade i målområdet tillsammans med Juha Kankkunen. Båda kramade om Grönholm som tog hem sin första VM-titel som 32-åring.

Fullkomligt överlägsen andra titel

Tack vare Kankkunen och Mäkinen var man i Finland vana med rallyframgång. I Grönholms hemtrakter i Ingå var världsmästerskapet ändå något nytt.

Därför bestämde man sig för att hitta på nya ord åt Ingåvalsen i Bosses ära (se klippet nedan).

Nästa år fick Burns sin revansch och Grönholm avslutade säsongen på fjärde plats i VM-serien. Året därpå firade finländaren igen då han vann sitt andra och sista världsmästerskap.

Den här gången kom mästerskapet i fullständigt överlägsen stil. Efter säsongens 14 deltävlingar hade Grönholm 77 poäng medan tvåan Petter Solberg stannade på 37.

– En bra säsong på alla sätt, summerar den dubbla världsmästaren i Sportnytt (se klippet nedan).

”Up in the ass of Timo”

Marcus Grönholm vann två världsmästerskap och totalt 30 deltävlingar – tredje mest genom tiderna bakom Sebastien Loeb och Sebastien Ogier.

Ändå finns det många som är mer bekanta med en annan slags bedrift.

Ett klipp från det turkiska VM-rallyt 2004, där kartläsaren Timo Rautiainen får en mystisk smäll i baken mitt under en specialsträcka, har miljontalts visningar på Youtube.

Dialogen mellan Grönholm och Rautiainen går ungefär så här:

– OI AUUH!
– Vad?
– AUUH!
– Vad hände?
– Det kom något i röven! AJ *****!!!
– Gör det ont på riktigt? Vad hände?
– Jag vet inte, något kom genom golvet.
– Måste vi stanna?
– Nej.

Marcus Grönholm och Timo Rautiainen är goda vänner och bildade en stark duo mellan åren 1995 och 2007.

Tillsammans vann de två världsmästerskap och 30 deltävlingar i VM-serien.

De körde specialsträckan till slut och på målområdet gav Grönholm en av rallyhistoriens mest legendariska intervjuer.

– Det kom en sten eller något genom Timos sits. Upp i röven på Timo, förklarade en upprörd Grönholm på engelska.

Pricken på i:et var Bosses avslutande gest med knytnäven för att åskådliggöra händelseförloppet.

Skedde ingen penetration

Offret för incidenten har senare avslöjat detaljerna kring det skedda.

Det handlade inte om en sten utan en järnbalk som hade pressats genom bilgolvet och upp i Rautiainens högra skinka, berättade kartläsaren för Iltalehti flera år senare.

– Det skedde ingen penetration, menade Rautiainen som har lärt sig att skratta åt händelsen.

Smällen hade ändå varit så hård att man upptäckte två frakturer i sittbenet då Rautiainen besökte läkaren. Under resten av rallykarriären använde han en sittring.

Den har han nu har inramad i sitt hem med texten: ”Världens snabbaste rumpring”.

Marcus Grönholms slingriga väg till världsmästerskapet kommer in på placering 51 i Yle Sportens ranking över Finlands hundra största idrottsögonblick. Se hela listan här!

Läs mera:

Finländska idrottsögonblick: Matti Nykänen, Marja-Liisa Hämäläinen, Tommi Mäkinen, Tiina Lillak, hockeylejonen och Jari Litmanen.

Ranking: Finlands 100 största idrottsögonblick genom tiderna

För att hedra 100-åriga Finland rankar Yle Sporten nationens hundra största idrottsögonblick. Nedräkningen pågår fram till självständighetsdagen då den slutliga vinnaren koras.

Källor: Petteri Äikäs: Ralliautoilija Marcus Grönholm - Kivinen tie maailmanmestariksi, Sportmagasinet, TV-nytt, Sportnytt, Youtube.