Hoppa till huvudinnehåll

Störningar i Elisas kanalpaket irriterar österbottningar

Porträtt Maj-Britt Martin.
Maj-Britt Martin i Solf, Korsholm, är en av många österbottningar som har problem med Elisas kanalpaket. Porträtt Maj-Britt Martin. Bild: Yle/Malin Hulkki martin

Många österbottningar har haft strul med Elisas Svea-paket, det vill säga paketet som innehåller svenska tv-kanaler. Maj-Britt Martin från Solf i Korsholm är en av dem. På Elisa säger man att alla problem ska åtgärdas så fort som möjligt.

Maj-Britt Martin skaffade Svea-paketet för ett år sedan. Ända sedan dess har det varit, vad Martin kallar det, ett elände.

- Det var hela tiden någonting. Antingen så ramlade bilden sönder eller så blev det svart i rutan. Jag fick ringa upp kundtjänsten i tid och otid.

Jag vet ju att jag inte är ensam om det här. Jag har hört att det har funnits problem på många olika håll i Österbotten.― Maj-Britt Martin

Värre blev det för ungefär en och halv vecka sedan. Med jämna mellanrum blev det svart i tv-rutan.

- Och jag vet ju att jag inte är ensam om det här. Jag har hört att det har funnits problem på många olika håll i Österbotten.

- Vi fick höra att störningarna berodde på dimma. Men dimma har vi ju alltid haft och aldrig tidigare har det varit problem med tv-kanalerna på grund av det.

Radioväder är en bov i dramat

Harri Suokko, regionchef för Elisa i Österbotten säger att problemen kan bero på flera olika saker.

- Det beror delvis på det så kallade radiovädret. Men vi hoppas att alla som upplever de här problemen ska ta kontakt med oss så att vi kan skicka en montör som undersöker vad som är fel, säger Suokko.

Många kunder säger att de upplevt störningarna under en längre tid.

- Vi har inte gjort några stora ändringar. Men vi var tvungna att göra en förändring för ungefär ett år sedan. Då var det inte så många som reagerade. Men i somras då Elisa gjorde kabel-tv-ändring var det många som tog kontakt.

All min utrustning är ny och då anser jag inte att jag ska behöva betala för något som fungerat felfritt i åratal.― Maj-Britt Martin

"Elisa måste fixa kundservicen"

I vårvintras ville Elisa skicka en montör till Maj-Britt Martins i Söderfjärden. Men kostnaden för besöket var så högt att Martins tackade nej till erbjudandet.

- All min utrustning är ny och då anser jag inte att jag ska behöva betala för något som fungerat felfritt i åratal. Jag köper inte det här. Elisa måste fixa kundservicen. Det är något experiment som pågår.

Harri Suokko, är det något experiment som pågår?

- Nej, vi har inte gjort några ändringar i Anvias eller Elisas nät. Det är service på gång vid en viss mast men annars gör vi inga experiment. Det finns problem och vi måste hitta en lösning.

Har ni fått fler klagomål än ni hade väntat er?

- Ja, det har vi. Och problemen kan vara radiovädret. Men det kan också bero på andra orsaker och då måste vi komma ut och kontrollera läget, säger Harri Suokko.

Elisas kundtjänst har rekryterat elva stycken svenskspråkiga personer som börjar jobba i mitten av november.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten