Hoppa till huvudinnehåll

Mer kvalitativt nordiskt drama – rundradiobolagen fattade beslut om en gemensam dramastrategi

Rikossarja Sorjonen, kuvassa vasemmalta oikealle Taina Henttula (Kristiina Halttu), Katia Jaakkola (Lenita Susi), Lena Jaakkola (Anu Sinisalo), Kari Sorjonen (Ville Virtanen), Janina Sorjonen (Olivia Ainali), Pauliina Sorjonen (Matleena Kuusniemi), Niko U
Rikossarja Sorjonen, kuvassa vasemmalta oikealle Taina Henttula (Kristiina Halttu), Katia Jaakkola (Lenita Susi), Lena Jaakkola (Anu Sinisalo), Kari Sorjonen (Ville Virtanen), Janina Sorjonen (Olivia Ainali), Pauliina Sorjonen (Matleena Kuusniemi), Niko U Bild: Yle Kuvapalvelu.

De nordiska rundradiobolagen har kommit överens om ett samarbete vars mål är att öka kvaliteten, mängden och synligheten för nordiskt drama.

Rundradiobolagen har enats om en gemensam strategi för dramaproduktioner. Strategin “Nordic Public Service Originals” förstärker och ökar samarbetet betydligt vad gäller de nordiska public servicebolagens produktion och utbyte. De nordiska bolagen är DR i Danmark, NRK i Norge, RUV i Island, SVT i Sverige och Yle i Finland.

Det finns en vilja att göra fler nordiska samproduktioner. Besluten om produktionerna ska ytterligare försnabbas genom ett nytt sorts samarbete. Målet är att bolagen ska ha ett års ensamrätt att visa de nordiska produktionerna.

“Då vi koncentrerar oss på drama som speglar den nordiska identiteten, kulturen, samhället och vardagen är vi verkligen i kärnan av public service-uppdraget. Det här är också ett äkta och identifierbart löfte till vår publik. Det särskiljer oss från andra som erbjuder innehåll”, säger Marit af Björkesten, ordförande för Nordvision som är samarbetsforumet för de nordiska public servicebolagen.

Rundradiobolagen strävar också efter att öka konkurrenskraften för nordiskt drama. I och med de internationella bolagens ökade närvaro är utbudet av amerikanska streamingtjänster större än någonsin tidigare.

“Målet är att alla i Norden vet att hemvisten för de bästa nordiska dramaproduktionerna är public servicebolagen”, säger chefen för Yle Draama Jarmo Lampela.

“För publiken innebär samarbetet ett ökat utbud. För de inhemska dramaproducenterna igen innebär det ökade nordiska samarbetsmöjligheter ”.

De nordiska public servicebolagen har under de senaste åren blivit världskända just för sina dramaproduktioner. Varumärket “Nordic drama” urskiljer sig. Det är känt för sin kvalitet, särprägel och starka anknytning till ambitiös public service.

För mera information:
Marit af Björkesten, direktör, Yle/ordförande Nordvision, tel. 050 3738979
Jarmo Lampela, chef, Yle Draama, p. 050 5452027

Bolaget