Hoppa till huvudinnehåll

Avlägsna Finland tävlar mot tuffa konkurrenter – så här lockas Tesla till Europa

Teslan logo
Teslan logo Bild: EPA/MauritzAntin

Kampen om Teslas Gigafactory är hård. I Europa tävlar i alla fall Nederländerna, Portugal, Spanien, Tyskland och Frankrike om fabriken. Yle granskade länderna baserat på deras egna webbplatser och på nyhetsbevakningen som övriga medier gjort.

Elbilstillverkaren Teslas vd Elon Musk orsakade hysteri i Europa då han meddelade att den kommande batterifabriken kommer att placeras i Europa.

Teslas batterifabrik i Nevada, USA, sysselsätter flera tusen människor och är också till storleken enorm. Längden på fabriken är en kilometer och bredden en halv kilometer. Det är förståeligt att tävlingen om fabrikens placeringsort är hård.

Elon Musk
Elon Musk. Elon Musk Bild: EPA/JEROME FAVRE Elon Musk,Tesla Motors

Portugal en av favoriterna

Länderna för bland annat en aktiv kampanj i sociala medier. I Portugals Facebook-grupp stöder 50 000 människor att fabriken placeras i landet. I gruppen diskuteras det aktivt var fabriken kunde placeras.

Enligt Deutsche Welle är Portugal en av favoriterna i tävlingen. Bland annat är arbetskraftskostnaderna betydligt lägre än i många andra länder. Trafikinfrastrukturen får också beröm, till exempel de moderna hamnarna.

Men först och främst påpekar man att Portugal är världens sjätte största litiumproducent. Metallen spelar en nyckelroll i elbilarnas batterier. Europas största litiumgruva finns i Guarda i Portugal.

Spanien för fram förnybar energi

Även Spanien är starkt med i tävlingen. Den lokala regeringen föreslår att fabriken kunde placeras i Paterna-området i Valencia.

På webbsidan SpainLovesTesla gör Spanien reklam för att vara världens ledande producent av förnybara energikällor och landet där världens två mest kända solenergianläggningar finns.

På sidan nämns också den internationella flygtrafiken och andra bra transportförbindelser via hav och järnväg samt kompetent arbetskraft.

I ett öppet brev till Elon Musk påpekar Spanien att landet är Europas näststörsta biltillverkare, vilket garanterar tillgången till kompetent och erfaren personal.

Ministrar aktiva i Frankrike

I Frankrike har den före detta miljö- och energiministern Ségolène Royal föreslagit för Elon Musk att han ska bygga fabriken på platsen för Frankrikes äldsta kärnreaktor, då den stängs.

I Frankrike är ministrarna aktiva då det gäller Tesla. I januari besökte finansminister Michel Sapin den för tillfället enda europeiska Tesla-fabriken i Holland och twittrade om sitt besök.

Hoppa över Twitterpostning

Enligt det amerikanska mediabolaget Bloomberg kommer Tyskland redan att få en batterifabrik. Terra E Holding GmbH:s vd Holger Gritzka meddelade att bolaget öppnar en produktionsfabrik, som tävlar med Tesla.

Terra E Holding väljer under de närmaste månaderna en placeringsort för fabriken utav fem orter i Tyskland eller i närområdet. Tanken är att bygga en batterifabrik med effekt på 34 GWh.

Nederländerna säkra på sin sak

Nederländerna vädjar till Telsa med att påpeka att det redan finns en Tesla-fabrik i landet. På webbsidan Top Dutch framför man flera orsaker till varför norra Holland är en ideal plats för Teslas fabrik.

Landet marknadsför sig själv med sin centrala position, bra transportförbindelser och liksom många andra med litium.

Man är så säkra att fabriken kommer att placeras i landet att landskapen i norr redan börjat rekrytera människor till den kommande fabriken. Enligt NL Times åkte en kampanjgrupp runt i området i juni och rekryterade 16-36-åriga ungdomar.

massivt batteri
En Tesla powerwall. massivt batteri powerwall

Intresserade kan också anmäla sitt intresse via en webbplats. Och drygt 3 200 personer har redan gjort det.

Ifall Tesla skulle bygga sin fabrik i Nederländerna skulle det skapa 10 000 arbetsplatser. Kampanjmannen Stef van der Ziel betonar ändå att ifall Tesla kommer till norra Holland, kan de inte garantera en arbetsplats åt någon.

Estland har redan området klart

Estland erbjuder i sin tur direkt ett område där fabriken kunde byggas. Enligt webbsidan teslacounty.com finns det ett 30 hektar stort landområde i privat ägo i Pakri-området, där man kan bygga genast.

Inom två år skulle ett 300 hektar stort landområde, som utgörs av statligt och privatägd mark, också kunna erbjudas åt Tesla.

Liksom de andra länderna framhävs också Estlands trafikförbindelser på webbsidan. Två djuphamnar inom två kilometer, en motorvägsförbindelse, järnvägsförbindelse på en kilometers avstånd och 55 kilometer till en internationell flygplats.

Det som skiljer Estland ur mängden är att man lovar lokalproducerad, organisk mat åt alla arbetare.

Även Rumänien, Norge och Sverige har uttryckt sitt intresse för fabriken. Det svenska energibolaget Northvolt har redan beslutat att placera en stor batterifabrik i Sverige. Kan det vara en fördel med tanke på Tesla?

Det tror inte Dagens nyheter som i mars skrev att sannolikheten att locka Tesla till Sverige är liten. Tidningens reporter tror att till exempel Nederländerna har bättre chanser att få batterifabriken än Sverige.

Hur står Finland i konkurrensen?

Som Vasas styrkor marknadsförs regionens energikunnande och branschföretag. Alla fungerar och konkurrerar globalt.

I staden finns ungefär 140 företag inom energibranschen, med en sammanlagd omsättning på 4,4 miljarder euro. Företagen sysselsätter 11 000 arbetare och 80 procent av produktionen går till export.

En skiss av hur Teslas gigafactory kunde se ut om den byggs i Vasa
Så här kunde Teslas Gigafactory se ut om den byggs i Vasa. En skiss av hur Teslas gigafactory kunde se ut om den byggs i Vasa Bild: Vasa stad tesla gigafactory vasa

Arbets- och näringsministeriet samt trafikministeriet har slagit sig samman för att stöda projektet och för att öka mängden elbilar i Finland.

Tesla ska under det här året meddela var fabriken placeras.

Det går rykten om att Tesla också planerar bygga en fabrik i Asien och Musk avslöjade på ett evenemang i juni att inom de närmaste åren byggs även två eller tre nya fabriker i USA.

Text: Yle Pohjanmaa/Merja Siirilä
Översättning: Yle Österbotten/Juho Karlsson

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten