Hoppa till huvudinnehåll

Högstadieflickor: Har aldrig känt oss bättre eller sämre på grund av kön

Elsa Sundholm, Minna Enroth och Ellen Bos i Borgaregatans skola i Vasa
Elsa Sundholm, Minna Enroth och Ellen Bos i Borgaregatans skola i Vasa. Elsa Sundholm, Minna Enroth och Ellen Bos i Borgaregatans skola i Vasa Bild: Svenska Yle/Jessica Morney skolan (fenomen),jämställdhet,Jämlikhet mellan könen,borgaregatans skola i vasa

Den 11 oktober firas FN:s internationella flickdag. Hur är situationen i en vanlig skola i Svenskfinland? Råder jämlikhet i klassrummen eller behövs en dag som denna?

- Det händer ofta att flickorna i en klass är vildare än pojkarna. Jag känner att stereotyperna kring hur det är att vara flicka eller pojke bryts ner av dagens unga, säger niondeklassisten Ellen Bos som går i Borgaregatans skola i Vasa.

Hon konstaterar att ungdomar är medvetna om att de inte behöver rätta sig efter gamla stereotyper. De har uppmuntrats av vuxna, bland annat av en del lärare i skolan, att vara precis som de själva vill.

Ska vara jämlikt och jämställt i skolan

I Borgaregatans skola arbetar man aktivt för att skapa jämlikhet, bland annat har skolan en rykande färsk jämlikhets- och jämställdhetsplan.

Minna Enroth som är lärare i modersmål och litteratur har deltagit i utarbetandet av planen

- Det ska vara jämlikt och jämställt. Oavsett kön, religion eller kulturell bakgrund. Det gäller mellan lärare och personal, samt mellan lärare och elever.

All kommunikation och all undervisning ska vara så jämlik och jämställd som det bara är möjligt.

Upplever ingen skillnad på könen

Även om jämlikhets- och jämställdhetsplanen är ny, så är det här ingen ny tematik i skolan.

- Det fungerar jättebra i den här skolan. Jag har aldrig upplevt att det skulle vara någon skillnad mellan pojkar och flickor, säger Ellen Bos.

- Jag har aldrig känt mig bättre eller sämre på grund av mitt kön, säger Elsa Sundholm.

Men hon tycker ändå att det är viktigt att uppmärksamma en dag som FN:s internationella flickdag.

Elsa Sundholm och Ellen Bos tycker att deras skola är en jämställd och jämlik skola.
Elsa Sundholm och Ellen Bos tycker att deras skola är en jämställd och jämlik skola. Elsa Sundholm och Ellen Bos tycker att deras skola är en jämställd och jämlik skola. Bild: Svenska Yle/Jessica Morney Jämlikhet mellan könen,jämställdhet,skolan (fenomen),borgaregatans skola i vasa

- Vi ska komma ihåg och tala mer om att alla inte har det så bra som vi.

Många i Finland tar det för givet att flickor ska ha det bra. Vi ska vara tacksamma för hur vi har det.

Fast flickor och pojkar lever i ett jämlikt samhälle i Finland finns det ändå saker skolan kan jobba med, anser Minna Enroth.

Det finns fortfarande saker skolan kan jobba med

- När vi till exempel haft samling i gympasalen och stolarna skall plockas bort, då måste vi undvika att säga att nu måste vi ha några starka pojkar som hjälper till.

Det finns flickor som är lika starka. Med enkla medel kan vi tänka utanför normerna och gränserna.

Duktiga flickor-fällan

Under diskussionen lyfter Elsa Sundholm och Ellen Bos duktighetsfällan på bordet. Här finns fortfarande saker att jobba med.

Högpresterande förväntas klara sig utan hjälp, medan de lågpresterande får mest uppmärksamhet.

Vi behöver återta begreppet ”duktig”

Lärare Minna Enroth håller med eleverna. Jämställdhet handlar också om att uppmärksamma elever med särskilda behov, om de så är lågpresterande eller högpresterande.

Vi behöver inkludera alla, flickor, pojkar, låg- och högpresterande, säger hon.

- Det är fortfarande ofta flickor som får höra att de är duktiga och det blir en fälla för många. Vi behöver återta begreppet ”duktig”.

Det ska vara positivt att vara duktig och man ska få satsa på skolan. Det kan vara duktighet på olika nivåer. Man arbetar och tävlar med sig själv, men det ska inte bli en press.

Internationell pojkdag?

Elsa Sundholm, Ellen Bos och deras lärare Minna Enroth tycker att det också borde införas en internationell pojkdag.

Det vore inte mer än rätt, i jämställdhetens och jämlikhetens namn.

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle