Hoppa till huvudinnehåll

Bybutikerna i Östnyland överlever på trogna kunder

Erika Englund i Söderby-Boden
Köpman Erika Englund i Söderby-Boden säger att kunderna uppskattar tilläggsservice som bybutiken kan erbjuda på ön. (Arkivbild) Erika Englund i Söderby-Boden Bild: Yle/Sune Bergström erika englund

Enligt en utredning som Pellervo ekonomiska forskningsinstitut gjort behöver bybutikerna bredda sitt serviceutbud om de vill överleva.

Många av bybutikerna i Östnyland erbjuder redan Postens tjänster, andra erbjuder kontantuttag och andra Veikkaus tjänster.

En av butikerna som testat på lite av det ena och det andra är Söderby-Boden på Pellinge.

- Just nu överlever vi på trogna kunder och på att vi försöker förnya oss. Vi måste hela tiden fundera på vilka andra tjänster vi kunde erbjuda, säger köpman Erika Englund.

Affären i Hindhår.
Affären i Hindhår erbjuder Postens och Veikkaus tjänster. Affären i Hindhår. Bild: Yle / Hanna Othman Hindhår,Borgå,Veikkaus,Posten Finland,bybutiker

Bland annat har Söderby-Boden haft ett medicinskåp i butiken. Den servicen tar ändå slut den sista oktober eftersom Gamla apoteket i Borgå gör en omstrukturering.

- Det har varit en bra service, ett riktigt bra komplement. Fast det tog en tid innan folk lärde sig att skåpet fanns, säger köpman Erika Englund.

Antihistaminer och halstabletter

I medicinskåpet finns alltid lite av allt, och så kan man beställa sina receptmediciner till skåpet. Söderby-Boden har fungerat som ett apoteksombud, på samma sätt som de också är postombud.

- Jag vet att det finns kunder som kommer att sakna servicen. Har man värk vill man inte åka 35 kilometer efter värkmedicin. På sommaren köper folk allergimediciner, på hösten då folk är förkylda går det åt halstabletter dagligen.

Pellervos utredning föreslår också att Alko borde öka antalet uthämtningsplatser och att bybutiker borde prioriteras då man letar efter nya platser att etablera sig på.

Benita Liman i sin butik i Hindhår.
Varken bybutikerna i Hindhår eller Pellinge tror att Alkos tjänster skulle locka kunder hos dem. Benita Liman i sin butik i Hindhår. Bild: Yle / Hanna Othman Hindhår,Borgå,Livsmedelsaffärer och supermarketer,livsmedelsaffärer,bybutiker,hindhår butik

Erika Englund säger att hon försökt ta reda på hur Alkos beställningstjänst fungerar, men hon upplever den som klumpig.

- Om man ska vänta två dagar på att få en vinflaska så är sannolikheten stor att någon annan härifrån ön åker in till Borgå före det.

Hon tycker tjänsten verkar föråldrad, men att den kanske fungerar uppe i norra Finland där det verkligen är långa avstånd.

Kriterier för en bybutik

  • Minst 7,5 kilometers avstånd till närmaste butik.
  • Ligger på glesbygden.
  • Dagligvaruhandeln värd mindre än 2 miljoner euro i året.
  • Kan vara en säsongbutik.
  • Omfattar inte affärer i samband med servicestationer.
  • Butiksbilar räknas inte.

Källa: Pellervo ekonomiska forskningsinstitut

Englund säger också att Veikkaus kräver en ganska hög månatlig omsättning för att man ska få sälja deras spel. En omsättning som hennes butik inte skulle klara av.

Svårt att hitta ny köpman till Hindhår

Köpmannaparet Benita Liman och Jukka Laine vid K-affären i Hindhår tänker gå i pension i slutet av oktober. Kesko har försökt hitta en köpman som kan ta över butiken.

Det finns bra med kunder i Hindhår. Dessutom är det ett växande område.

Butiken i Hindhår erbjuder både Postens och Veikkaus service, och man får ut kontanter från kassan.

- Den extra servicen är också viktig, den hämtar kunder till butiken. Det hämtar just inga pengar in, men det är betjäning för kunderna, säger Benita Liman.

Benita Liman i sin butik i Hindhår.
Köpman Benita Liman. Benita Liman i sin butik i Hindhår. Bild: Yle / Hanna Othman Hindhår,benita liman

Ifall en ny köpman skulle hittas till Hindhår så tror Liman att det räcker att han eller hon fortsätter med de serviceformer som redan finns där. Kunderna kommer, något nytänk behövs kanske inte.

Men det beror också på affärskedjan man får bakom sig. En kedja behöver man nog för att klara sig, för att hålla priserna nere, anser Liman.

"Tillståndsavgifter är bagateller"

Utredningen om bybutikernas framtid föreslår också att bybutiker skulle få lägre lov- och licensavgifter. Men det tror inte Erika Englund i Söderby-Boden att skulle hjälpa så mycket.

- Tillståndsavgifter är bagateller. Största orsaken till att bybutiker stänger är att det hänger så mycket på en människa eller ett köpmannapar. Belastningen är otrolig då det inte finns ledig tid eller semestrar.

Joakim Englund utanför Söderbyboden på Pellinge.
Joakim Englund utanför Söderbyboden på Pellinge. Bild: Yle / Hanna Othman Pellinge,bybutiker,joakim englund

Hon föreslår istället att man borde satsa på företagarnas välmående. Exempelvis genom lönebidrag för glesbygden eller en avbytare för bybutikerna.

- Det svider att betala tillståndsavgiften för att få sälja tobak, men det är inte avgörande för om jag ska lägga lapp på luckan. Så länge man är motiverad utvecklar man sitt företag, och då mår ofta företaget bra och då orkar man jobba.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland