Hoppa till huvudinnehåll

"Bra att sanningen om klädjättarna kommer fram"

Sara Sundqvist
Sara Sundqvist vill veta vem som sytt hennes kläder. Sara Sundqvist Bild: Nathalie Lindvall bildkonst

Nyheten om att stora kedjor som klädjätten H&M bränner tonvis med oanvända kläder varje år förvånar inte Sara Sundqvist i Jakobstad. Det är bra att sanningen kommer fram, anser hon.

- Kläder är för billiga, det är lätt att köpa nytt och man tänker kanske inte på varifrån kläderna kommer eller vem som gjort dem, säger Sara Sundqvist.

Sara Sundqvist studerar bildkonst på Novia i Jakobstad och hon jobbar med textilier. Hon har tänkt om när det gäller kläder och shopping och prioriterar återbruk både vad det gäller konst och kläder.

- Förut köpte jag också mycket kläder, numera köper jag bara kläder om jag verkligen behöver dem och då väljer jag loppis, säger Sara.

Spelar på image

Katri Blomster är informatör på SASK, finska fackförbundens solidaritetscentral. SASK jobbar för en rättvis värld och vill minska fattigdom och öka arbetares rättigheter i världen.

Katri Blomster.
Katri Blomster. Katri Blomster. SASK

Katri Blomster är inte heller överraskad över nyheten.

- Nej, det är så mycket vi inte vet om vad som händer i tillverkningen av kläder. Det finns problem i båda ändarna av kedjan, i arbetstagarnas förhållanden och varifrån bomullen kommer och även med vad som händer med slutprodukten, säger Blomster.

Medan företagen tutar ut budskap som "kläder är inte avfall" och "Vi tycker att kläder och mode är alldeles för värdefullt för att hamna på soptippen" så gör de något helt annat.

- Det är helt lagligt att göra så, inget tvingar företagen att berätta sanningen för kunderna. Istället spelar man med en hållbarhetsimage, säger Blomster.

Lyfter fram hantverket

Just nu arbetar Sara Sundqvist med två stora installationer. Materialet är tyger och garner, men inget är nytillverkat. Materialet har hon fått eller köpt på loppis och Sara vill också lyfta fram hantverket i sin konst.

- Förr fick det ta tid att tillverka kläder, det var det som kvinnorna höll på med. I dag är det alldeles för billigt och många tänker inte på varifrån kläderna kommer.

Det är Saras studier som fått henne att tänka om.

- Man måste läsa på och vara engagerad i samhället när man jobbar med konst.

Sara Sundqvist
Sara Sundqvist Sara Sundqvist Bild: Nathalie Lindvall jakobstad

Trenderna styr

Visst funkar det bra att köpa begagnat och när Sara ibland är tvungen att köpa nytt så tänker hon sig noga för. Hon vill veta under vilka förhållanden kläderna tillverkats och hon är noga med materialet.

H&M har i flera år poängterat vikten av hållbarhet och återvinning. Samtidigt har klädkedjan sedan 2013 årligen bränt i genomsnitt 12 ton kläder vid ett kraftverk i Roskilde.

Sara Sundqvist säger att köpstoppet fått henne att förändra sin syn på konsumtion.

- Jag har upptäckt hur lite jag egentligen behöver, både vad gäller saker och kläder. Vi får känslan av att vi behöver något nytt och matas med bilder på vad vi borde köpa.

Det är nya kläder och ny inredning till hemmet.

- Jag påverkades också av det här med trender. I dag är jag mer nöjd med det jag har och låter inte trenderna styra vad jag köper, säger Sara Sundqvist.

Lagstiftning mest effektivt

Hållbarhet och återvinning är ett säljargument och klädjättarna vilseleder kunderna, säger Katri Blomster. Det finns enorma problem som man gömmer för kunderna.

- Det är också svårt för organisationer och journalister att ta reda på sanningen.

Blomster säger att det sker stora förändringar i människors sätt att tänka, även om det tar tid. Finländarna bryr sig allt mera om hur de konsumerar. Men det är via lagstiftning som man snabbast kommer åt problemen.

- Det tar tid och vi som konsumenter kanske inte alltid är så bra på att välja vilka produkter vi köper eftersom vi inte har kunskap. Men jag är säker på att det sker förändringar om vi som konsumenter kräver information.

Jeansjackor på klädhängare i H&M.
Jeansjackor på klädhängare i H&M. Bild: All Over Press/ Ismo Pekkarinen H&M,kläder,Talous,jeans,Klädhängare,trade,Finance,Kauppa,Shopping,Jeansjacka,klädföretag

Förändring på gång

Blomster lyfter också fram problemet med att kläder är så billiga och varje säsong innebär en ny kollektion som det inte finns marknad för.

- Men förändringen är på gång. Jag tror att det kommer att hända mycket inom de närmaste 10 åren, säger Katri Blomster.

Sara Sundqvist säger att även om nyheten om att klädjättarna bränner oanvända kläder var ledsam i sig så är det bra att människor får veta hur det verkligen ser ut.

- Det här kanske leder till att folk tänker efter, därför är det bra att sanningen kom fram, säger Sara Sundqvist.

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle