Hoppa till huvudinnehåll

Joshuas motståndare i VM-titelmatchen byts ut

Carlos Takam är Anthony Joshuas motståndare i Cardiff.
Carlos Takam är Anthony Joshuas motståndare i Cardiff (arkivbild). Carlos Takam är Anthony Joshuas motståndare i Cardiff. Bild: imago / Action Plus / All Over Press boxning,Anthony Joshua,Carlos Takam,International Boxing Federation

Fransmannen Carlos Takam ersätter bulgaren Kubrat Pulev i IBF-förbundets VM-titelmatch i tungvikt mot britten Anthony Joshua. I samma evenemang boxas Robert Helenius mot britten Dillian Whyte.

Pulev tvingades dra sig tillbaka från kampen på grund av en axelskada. Den 36-årige ersättaren Carlos Takam är fransman men född i Kamerun.

Den 28-årige Joshua försvarar mästerskapet. Takam är trea på IBF:s rankinglista, bakom Pulev. Takams saldo från proffskarriären är 35 segrar, tre förluster och en oavgjord match. Joshua har vunnit alla sina 19 matcher på knockout.

VM-titelmatchen går av stapeln i Cardiff den 28 oktober. I samma evenemang möts Robert Helenius och Dillian Whyte i ringen. Där står WBC-förbundets silverbälte på spel. Helenius har sparrat Joshua under höstens lopp.

(Källa: FNB-Yle)

  • Finländarna tycker att Yle har lyckats mycket bra

    Det visar Så är värdefullt är Yle för finländarna.

    Finländarna anser att Yle har lyckats mycket bra i sitt public service-uppdrag, visar undersökningen Så värdefullt är Yle för finländarna. Undersökningen visar också att Yle fortfarande är en av de samhälleliga aktörerna som finländarna litar mest på.

  • Ångest trendar i Helsingfors

    Kulturprojekt försöker förklara rädslans anatomi.

    En utställning och en föreställning i Helsingfors försöker förklara rädslans anatomi. Varför är vi rädda? Vad händer med oss när vi är rädda? Hur kan vi bekämpa rädslan?

  • "Inte direkt kopplat till läroplanen” - forskningen om att digitala hjälpmedel är illa för inlärningen överraskar inte Utbildningsstyrelsen

    Digitaliseringen är nödvändig i skolan, säger Gun Oker-Blom.

    Gun Oker-Blom på Utbildningsstyrelsen tycker inte att man ska koppla samman den nya läroplanen med de inlärningsmetoder som skolorna använder. Hon är väl medveten om de problem som digitaliseringen medför – men samtidigt är den en nödvändig del i skolan. Forskning vid Helsingfors universitet visar att digitaliseringen och fenomenbaserad undervisning har en negativ effekt på inlärningen.

Läs också

Nyligen publicerat - Sport