Hoppa till huvudinnehåll

Akta dig för överträning

En man står vid en vägg och är trött.
Överträning kan leda till kronisk trötthet och sämre stresstålighet. En man står vid en vägg och är trött. Bild: pixabay träning

Träning ska vara roligt, uppiggande och inspirerade. Men plötsligt känner du dig trött och motivationen uteblir. Då är risken stor att du har drabbats av överträning.

Vi lever i en tid där träning är lika vardagligt som att borsta tänderna och föra ut soporna.

Dagens träningskultur förutsätter att vi ställer upp mål, överträffar dem på rekordtid och gärna delar dem på sociala medier. För alla att beundra och beskåda.

För mycket träning skadar kroppen

Alla vet vi att inaktivitet gör illa för kroppen, men för mycket träning kan å andra sidan ha en kontraproduktiv effekt.

När det blir en obalans mellan träning och återhämtning hinner inte kroppen reparera och bygga upp. Vilket i slutändan kan leda till kronisk trötthet, mindre stresstålighet och sämre reglering av blodsockret.

Joakim Träskelin, verksamhetsledare för Vasa idrottssällskap.
Joakim Träskelin har drabbats av överträning ett par gånger. Joakim Träskelin, verksamhetsledare för Vasa idrottssällskap. Bild: Yle/Roger Källman träskelin

Joakim Träskelin jobbar vid Norrvalla med utbildningar inom idrott och är själv idrottare på elitnivå. Han har bland annat vunnit extremloppet Tough Viking två år i rad och har i två omgångar drabbats av överträning.

- Första gången jag drabbades av överträning var när jag började idrottsgymnasiet i Vörå. En stor omställning i livet bidrog till att jag blev övertränad och resultaten uteblev.

Ofta glömmer vi att träning bryter ner kroppen och därför är återhämtning mellan passen oerhört viktigt.― Joakim Träskelin

Lyhörd för kroppens signaler

Varningstecknen för överträning brukar dyka upp i det skedet när du blir riktigt entusiastisk och pressar kroppen att prestera mera hela tiden.

- När du tränar ska du alltid vara lyhörd för kroppens signaler och lägga upp träningen på ett sätt som passar just dig. Ofta glömmer vi att träning bryter ner kroppen och därför är återhämtning mellan passen oerhört viktigt.

Träning effektivt mot stress

Även om träning är en stress för kroppen så skapar den bättre förutsättningar för att hantera stressen som vardagen för med sig. Undersökningar har visat att träning är den mest effektiva stressmedicinen.

- Träning är en sund stress för kroppen, men om du har som ambition att bli bättre hela tiden och frekvent belastar kroppen finns det risk för en dubbelstress. Och det är i det skedet kroppen säger emot på grund av överträning.

Hur mycket träning vi klarar av är individuellt och beror på flera faktorer som till exempel din träningsbakgrund och vilken form av träning du utövar.

Symptom på överträning

Överträning manifesterar sig på flera olika sätt i kroppen. Muskulaturen kan sätta stopp och du får en skada.

Men ifall du fortsätter träna och låter bli att lyssna på kroppens signaler finns det risk för att skadorna förvärras.

- En längre tid av överträning kan överbelasta nervsystemet och leder till att du får svårt att sova. Vilket i sin tur utsätter dig för ytterligare en stressfaktor.

Dessutom kan belastningen också ge immunologiska symptom som gör dig mera mottaglig för infektioner och förkylningar.

- Det är enkelt att säga att du ska höra på kroppen, men i själva verket är det en utmaning att veta var gränsen går. Framför allt ifall du satt upp ett tydligt mål för din träning. Då är det lätt att du struntar i signalerna och bara kör på.

Joakim Träskelin tränar dagligen för att hålla sig på elitnivå och för att kroppen ska klara av takten gäller det att ha ett tydligt helhetsperspektiv på tillvaron. Både i träningssammanhang och i vardagen.

- Det är oerhört viktigt att få tillräckligt med energi och sömn. Än en gång vill jag understryka vikten av återhämtning.

Hur tolka kroppens signaler

Ifall du har svårt att själv tolka kroppens signaler finns det olika metoder du själv kan prova på hemma för att besiktiga kroppen och stämma av den mot överträningstendenser.

- Mät pulsen när du vaknar på morgonen, ställ dig sedan upp och mät på nytt. Variationerna i pulsrytmen visar hur kroppen mår.

Det här kallas för ett ortostatiskt pulstest. Skillnaden mellan de olika mätpunkterna bör vara konstant över tiden. Ifall pulsen plötsligt stiger med tio till tjugo slag är du i riskzonen för överträning.

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle