Hoppa till huvudinnehåll

Riko Eklundh: Det finns roligare saker än träning

Skådespelaren Riko Eklundh är missnöjd med sin kondition. Därför har han antagit utmaningen att under en veckas tid träna målmedvetet och försöka hitta en konditionsform han skulle gilla. Han har fått hjälp av en personlig tränare för att komma igång.

Riko Eklundh tycker att det finns många saker som är roligare än att träna, och därför vill träningen inte riktigt bli av.

– Yoga sysslade jag med en tid, men sen fick jag diskbråck och slutade. Simning har jag också hållit på med relativt regelbundet, men sen rann det också ut i sanden, berättar han.

Hans kondition är ändå hyfsad. Han gillar att röja skog, dra ruskor, hugga ved om somrarna och skådespelaryrket är tidvis väldigt fysiskt.

– Unga skådespelare har ofta bra fysik, men när man bli äldre är det inte nödvändigtvis så, förklarar Riko Eklundh.

Därför skulle han personligen vilja komma i gång med ett mera regelbundet tränande och få en bättre uthållighet och kondition. I och med utmaningen fick Riko Eklundh hjälp av en personlig tränare i en veckas tid.

De flesta som kontaktar en personlig tränare känner att de behöver göra en förändring vad beträffar motionsvanor. De får hjälp med att komma igång och sedan klarar de sig förhoppningsvis på egen hand. Det säger Anna Markelin, som är personlig tränare och har tränat med Riko under den här veckan.

Enligt henne ligger svagheterna hos Riko på uthållighetssidan. Hans grundkondition är bra, men han borde hitta en motionsform som han gillar. Något som påminner om att hugga ved och dra ruskor.

Motivationen kommer inte av sig själv

Det kan vara tråkigt att bygga upp en god grundstyrka på egen hand, och då behövs hjälp och inspiration.

– Sanningen är också den, att om man väntar på att träningsmotivationen ska infinna sig, så väntar man för evigt. Man bara måste ut och träna, berättar Anna Markelin.

Riko Eklundh har lätt för att känna igen sig i det som Markelin säger. Han har inte fått någon euforisk känsla som endel säger att dom får av att träna, samtidigt som han erkänner och märker att det är bra för honom.

– Mina muskler är ömma och jag har svettats massor. Jag känner att jag borde röra på mig mera men jag behöver någon som piskar eller ger mig morot, fortsätter han.

Anna Markelin menar att motivationen kommer en bit in i träningen. Det kräver att man helt enkelt sätter den ena foten framför den andra. Efter 2–3 veckor kommer känslan av att man vill fortsätta.

– Vi har ett eget dopningsmedel i kroppen och det utsöndras då vi rör på oss, inte när vi sitter stilla, säger Anna Markelin.

Anna Markelin och Riko Eklundh utanför Efter Nio studion
Personliga tränaren Anna Markelin och Riko Eklundh. Anna Markelin och Riko Eklundh utanför Efter Nio studion Riko Eklundh

Några tips för att komma i gång med tränandet

Om du hör till dem som inte gillar att springa, kan du ändå göra din kvällspromenad lite mångsidigare genom att intervallträna under promenaden.

– För hälsans skull är det viktigt att vi får upp vår kondition, förklarar Anna Markelin.

Om du är som Riko Eklundh, som efterlyser mer funktionalitet i motionen, kan du gå på raska promenader och jobba en minut åt gången med olika kroppsövningar på vägen.

Anna Markelin har också noterat att man idag ser allt fler som gör intervallträning då de är ute och motionerar. De stiger upp på murar och använder bänkar för tricepsövningar.

– Folk gör så nuförtiden och det är jättekul, tycker Anna Markelin.

Efter Nio radio, lördagen den 21 oktober 2017, kl. 9.03 i Yle Vega.

Mer från programmet

Läs också

Nyligen publicerat - Hälsa