Hoppa till huvudinnehåll

Ett överutbud av evenemang utmanar arrangörerna: "Emellanåt känns det som om man skulle behöva gå och knacka dörr"

Jessica Mattila står utanför ritz dörr som är fylld av evenemangsplanscher. Hon bär en svart läderjacka.
Jessica Mattila är verksamhetsledare för Ritz i Vasa. Jessica Mattila står utanför ritz dörr som är fylld av evenemangsplanscher. Hon bär en svart läderjacka. Bild: Yle/ Axel Brink

För evenemangsarrangörer är det en utmaning att marknadsföra sina evenemang till den rätta publiken. Att sedan få publiken att faktiskt dyka upp är en helt annan grej. Det gäller att ständigt påminna och få gånger räcker inte.

Ett ständigt återkommande klagomål både bland konsertpublik och arrangörer är att tillräckliga mängder av människor inte dyker upp på evenemang.

Marknaden mättas

Det ordnas fler spelningar nu än tidigare, eftersom skivförsäljningen minskar och artisterna och bolagen behöver tjäna pengar från andra håll.

Upphovsrättsorganisationen Teosto har kartlagt antalet spelningar i Finland sedan 2009, och fram till 2013 växte antalet spelningar stadigt. Efter 2014 har tillväxten stannat av, något som man från Teostos sida skyller på överutbudet.

På Ritz i Vasa kan publikantalet variera stort och föreningen som driver verksamheten gör vad de kan för att locka folk. Man betalar för att Facebook- och Instagramannonser ska spridas, man uppdaterar hemsidor och annonserar i tidningar.

Tvingas betala för att synas

Enligt verksamhetsledaren Jessica Mattila kräver det mera nu för tiden att få ut sitt budskap via Facebook än förut.

- Man är nästan tvungen att köpa reklam om man säkert vill nå ut, ens till alla som följer ens sida säger Mattila.

Det gäller förstås också att boka spelningar som kan tänkas intressera publiken, men det är inte heller en självklarhet för att locka folk.

- Ibland får vi höra att någon i efterhand har sett att deras favoritband har spelat på Ritz. Emellanåt känns det som om man skulle behöva gå och knacka dörr, säger Mattila.

Mattila säger att man gärna ska hålla sig uppdaterad över vad ens favoritartister gör för att inte missa en spelning.

- Vi gör vad vi kan med de resurser vi har, men en del ansvar ligger också på konsumenten.

Engagera ständigt

Marknadsföraren Andy Prinkkilä menar att de sociala medierna är de viktigaste kanalerna för att nå ut med sitt evenemang. Men verktygen behöver användas på rätt sätt.

- Det gäller att vara engagerad och engagera publiken ständigt, säger Prinkkilä.

Andy Prinkkilä står i ett rum där färgglada lampor hänger från taket. Han bär en tröja med en star wars logo på sig.
Andy Prinkkilä är projektledare på reklambyrån C2 i Vasa. Andy Prinkkilä står i ett rum där färgglada lampor hänger från taket. Han bär en tröja med en star wars logo på sig. Bild: Yle/ Axel Brink

Det kan handla om att portionera ut intressant innehåll om spelningen eller artisten med jämna mellanrum före evenemanget äger rum. Som exempel tar Prinkkilä reklam kring konsumentprodukter.

- En människa tar ofta del av reklam fyra eller fem gånger före den orsakar nån form av reaktion, säger Prinkkilä.

Inget är gratis

En bild som många verkar ha om marknadsföring på de sociala medierna är att det är gratis och att man når en massa människor. Enligt Prinkkilä ska sociala medier behandlas som vilken media som helst.

- Det är fullblodiga reklammedier som får sina intäkter från reklam. Det är naturligt att man måste betala om man vill ha synlighet, säger Prinkkilä.

Finns det gratismetoder för att nå ut till folkmassan?

- Det som finns kräver mycket tid. Man måste skriva en massa inlägg och producera innehåll, säger Prinkkilä.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje