Hoppa till huvudinnehåll

Rallykartläsaren: Klart att det kommer situationer då man sväljer en extra gång

Rallybil tar en kurva snävt.
Edgar Wirtanen kör och Jonas Lundén läser noter. Rallybil tar en kurva snävt. Bild: Harri Kivimäki. rally,bilsport,motorsport,Västnyland,Tenala,Raseborg,edgar wirtanen

Riktigt rädd har jag aldrig varit, men klart att de kommer de där situationerna då man sväljer en extra gång och tar fast lite i bänken, säger Karisbon Jonas Lundén. Han har ungefär 15 års erfarenhet av att sitta i passagerarsätet i en rallybil och läsa noter.

Lundén säger att han under en tävling inte har tid att se sig omkring och njuta av de förbisusande landskapen.

- Lyfter jag blicken från mina papper tappar jag lätt blicken. Jag stirrar på mina papper och babblar på från start till mål, säger han.

Aldrig riktigt skraj

Han medger inte att han någonsin skulle ha varit riktigt skraj i rallybilen.

- Klart att de kommer de där situationerna då man sväljer en extra gång och tar fast lite i bänken.

Lundén nöjer sig med att småskratta och svara lakoniskt ”nej” på frågan om han någon gång skulle vilja dra i handbromsen när föraren Edgar Wirtanen blir lite väl ivrig med att trycka på gaspedalen.

Porträttbild på Jonas Lundén.
Jonas Lundén har ungefär 15 års erfarenhet av att vara kartläsare. Porträttbild på Jonas Lundén. Bild: Yle/ Bubi Asplund rally,Karis,motorsport,bilsport,Västnyland,Raseborg,kartläsare,jonas lundén

Karisbon Jonas Lundén tävlar numera med Tenalabon Edgar Wirtanen.

Kompisen bad med

För ungefär 15 år sedan satt sig Jonas Lundén för första gången i sätet i en rallybil.

- Det var en kompis till mig som köpte en rallybil och fråga om jag kommer och provar hur det känns att vara kartläsare. Jag provade och åkte sedan sju – åtta år tillsammans med honom innan jag började åka med Edgar Wirtanen, berättar Jonas Lundén.

Han säger att han inte har ångrat att han bytte bil och förare.

Seger i Suomi cup

Nyligen vann det västnyländska rallyekipaget med Edgar Wirtanen bakom ratten och Jonas Lundén som kartläsare den nationella rallyserien Suomi cup.

Tävlingen består av ett antal lopp och körs i samband med deltävlingarna i FM-serien.

- Suomi cup har inte FM-status. Det är frågan om en tävlingsserie för lite äldre F-klassens bilar, förklarar Lundén.

Han säger att den Opel Astra som paret rattar har en topphastighet på ungefär 180 kilometer i timmen. I Suomi cup deltar också bilar med högre topphastighet.

- Det finns trimmade bilar som är snabbare än vi på rakorna, men vi är sedan snabbar på andra ställen på specialetapperna.

Testkör två gånger

Jonas Lundén berättar att paret testar specialetapperna två gånger före ett rally.

- Första gången vi kör etapperna beskriver Edgar vägen hela tiden. Han berättar för mig hur lång varje raksträcka är och hur branta kurvorna är.

Lundén skriver upp det Wirtanen dikterar.

Rallybil kör i vinterterräng.
Edgar Wirtanen och Jonas Lundén i ett vinterrally i januari. (Arkivbild). Rallybil kör i vinterterräng. Bild: Marko Kyöstilä rally,bilsport,motorsport,Tenala,Raseborg,Västnyland,ekenäs motorklubb

- När vi kör etapperna andra gången läser jag noterna och han korrigerar om det är något han tycker låter fel.

Det är viktigt att paret tänker lika, är på samma våglängd. Noterna läser Lundén upp på finska.

- På svenska skulle orden bli för långa.

Gjorde våldsam vurpa

Jonas Lundén tvekar inte länge när han svarar på frågan vilken den värsta upplevelsen på rallystigarna har varit.

- För några år sedan råkade vi ut för en ganska allvarlig utkörning. Hjulbultarna brast i ena framhjulet och det fanns inget Edgar kunde göra för att hindra kollisionen utan vi brakade in i dikesrenen med en hastighet på 130 – 140 kilometer i timmen.

Bilen kraschade totalt och både Lundén och Wirtanen skadade sig.

- Edgar låg på sjukhus några dagar och jag var sjukledig i några veckor, berättar Lundén.

Strax efter att båda två hade repat sig började de bygga på en ny bil, för att så fort som möjligt komma ut i rallyspåret igen.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland