Hoppa till huvudinnehåll

Vinterdäck på tjugo minuter hela dagen lång

Kaj Kuhlberg vid Teboil i Borgå byter vinterdäck på en kunds bil.
Bildäcksbytesruljangsen i full gång Kaj Kuhlberg vid Teboil i Borgå byter vinterdäck på en kunds bil. Bild: Yle/Fredrika Sundén bildäckbyte

Sedan måndag morgon klockan åtta har det varit full rulle vid servicestationen St1 i Kvevlax, Korsholm.

Bil efter bil tas om hand i ena ändan och åker ut vinterskodda i andra ändan.

Tommy Glasberg säger att det alltid är så här när första frosten kommer.

- Den är lömsk och folk blir tagna på sängen, säger han. Sedan ska alla ha däckbytet gjort på momangen.

Supermycket jobb i två perioder varje år

Nu under hösten brukar det vara en två veckors period som verkligen är arbetsdryg. Det blir fulla dagar från klockan åtta på morgonen till ca kl 19 på kvällen.

På våren, när sommardäcken ska på är det litet lugnare. Då brukar bytesruljangsen sträcka sig över ca en månad. När ska man då köpa nya däck?

- När mönsterdjupet kryper under tre millimeter, säger Glasberg. Men egentligen borde man köpa nya redan tidigare.

- Tre millimeter skulle jag aldrig köra med. Det är jättefarligt, säger han.

Tommy Glasberg i Korsholm.
Tommy Glasberg i Korsholm. Bild: Yle/ Filip Sten tommy glasberg

Dyra eller billigare däck?

Och hur ska man egentligen tänka med nya däck. Ska man investera i en dyr serie på över tusen euro, eller duger det lika bra med en för 300 euro?

- Det dyra alternativet är troligen till en SUV, och är ett s.k. premiumdäck. Det är nog, säger Glasberg, ett bättre däck med fler egenskaper.

Men, också våra billigaste däck går bra att köra på. Enligt lagen skall vinterdäcken senast vara på den första december. Dags för sommardäck är det sedan i slutet av februari.

I utkastet till en ny lag föreslås att bilisterna i framtiden själva ska få avgöra när vinterdäcken behövs.

Vart tar uttjänta bildäck vägen?

Varje år kasseras cirka 50 000 ton däck i Finland. Trots att återvinningsgraden för däck är nästan 100 procent i Finland försöker man hela tiden utveckla nya användningsändamål för kasserade bildäck.

På Glasbergs firma körs de gamla däcken in till Vasa, där det finns en uppsamlingsplats inom ramen för Suomen rengaskierto.

Du betalar en sopavgift för varje nytt däck du köper. De går till återvinning.

- De har försökt blanda däckrester i asfaltering av vägar och till foderkoppar till hästar. Det gäller att ha god fantasi. Och det har de, säger Tommy Glasberg.

Läs också

Nyligen publicerat - Vega