Hoppa till huvudinnehåll

Ljudböcker – ett hot mot den tryckta boken?

Kvinna i solglasögon har hörlurar på sig och lyssnar på musik.
I dag lyssnar allt fler på podcasts, ljudböcker och musik från mobilen. Kvinna i solglasögon har hörlurar på sig och lyssnar på musik. Bild: Mostphotos friluftsliv,kvinnor,musik,avslappning,hörlurar,lycka,solljus,solglasögon

Är ljudböcker något de finlandssvenska förlagen vill satsa på? I Sverige har ljudböckerna blivit en succé men på finlandssvenskt håll är man ännu i startgroparna. Att producera ljudböcker är nämligen dyrt och inte helt riskfritt.

Men vad är det som är så speciellt med ljudböckerna och är de ett hot mot de tryckta böckerna?

Jag bestämde mig för att ringa runt till de finlandssvenska förlagen för att höra mig för var de står gällande ljudböcker. Det visade sig att bara tre förlag var villiga att ställa upp för en intervju kring ämnet – Schildts & Söderströms, Förlaget M och det lilla förlaget Labyrinth Books.

Anna Friman från Schildts & Söderströms är försiktig med att hoppa på trenden med ljudböcker men ser det som en väg man förr eller senare måste ta:

- I och med att vi har en så begränsad marknad på svenska i Finland och Sverige så upplever jag inte att det är vår uppgift att gå i bräschen för ljudböckerna. Vi följer med och ser vad som händer men det är ingen vits för oss att vara innovatörerna. Våra innovationer är alltid vår finlandssvenska litteratur.

Anna Friman
Anna Friman från Schildts & Söderströms är inte helt okritisk när det kommer till ljudböcker. Anna Friman anna friman

Också Andrea Svanbäck från Förlaget M går med försiktiga steg mot ljudböckerna.

Förlaget M grundades för två år sedan och gav ut sin första bok för bara ett och ett halvt år sedan så mycket av verksamheten handlar ännu om att få ihop alla grundstrukturer i gällande logistik och försäljning.

Allan Blom från förlaget Labyrinth Books är också intresserad av att nappa på idén kring ljudböcker trots att det är med en viss sorg han ser förlaget gå mot de digitala nättjänsternas era.

Det auditiva som aldrig försvann

I många år har det talats om hur radion är hotad och hur TV:n och det visuella kommer att ta över allting. Trots allt fortsätter den auditiva trenden att stiga och nättjänsterna erbjuder publiken hundratals ljudböcker att välja mellan.

Men vad är det som gör ljudböckerna och poddarna så populära?

- Personligen tycker jag att det är ytterligare ett sätt att njuta av en bok. Jag lyssnade på klassiska gamla cd-ljudböcker när jag var på bilresa i Estland i sommar och det var ljuvligt - att det var författarna själva som läste in dem tycker jag också gav en extra dimension, berättar Andrea Svanbäck ivrigt.

Andrea Svanbäck
Andrea Svanbäck från Förlaget M ser positivt på ljudboken. Andrea Svanbäck Bild: Claudia Rybin/Yle yle x3m

- Tekniken och plattformarna är så bra. Alla har mobiler och är vana vid att lyssna och att streama ljud via dem. Det finns också allt bättre återförsäljare för ljudböcker så det gör att tillgängligheten är enklare, förklarar Svanbäck.

Att producera en ljudbok kostar egentligen lika mycket som att producera en ganska ordentlig upplaga av en fysisk bok

Anna Friman ser effektivitetstänkandet som en stor orsak till den växande trenden eftersom allt fler vill göra andra saker medan de tar in böckerna. Men hon nämner att hon hört om så kallad ”dubbelläsning” då folk både läser och lyssnar på boken.

Ljudböcker – en dyr investering?

När det kommer till kostnaderna för ljudböckerna är förlagen delade. Allan Blom ser absolut ljudböckerna som ett alternativ, trots att Labyrinth Books inte är ett hemskt stort förlag.

- Vi har många manuskript och det finns ingen möjlighet att vi skulle kunna ge ut fem vanliga tryckta böcker utan det är nog ljudböcker som gäller då eftersom de är billigare att producera.

Allan Blom från förlaget Labyrinth Books står och berättar
Allan Blom från förlaget Labyrinth Books hoppas på ljudboken trots att han personligen föredrar den tryckta boken. Allan Blom från förlaget Labyrinth Books står och berättar Bild: Arash Matin ljudböcker

Förlaget M och Schildts & Söderströms är av en annan åsikt.

- Produktionen och inspelningen kostar. Det handlar om att göra rätt avtal med distributörerna och få ljudböckerna i rätt filer. Återförsäljarna tar också sin andel av försäljningen så helhetspaketet blir dyrt, menar Svanbäck.

- Att producera en ljudbok kostar egentligen lika mycket som att producera en ganska ordentlig upplaga av en fysisk bok så att få ihop kalkylen är inte alla gånger så lätt, förklarar Friman.

Det är många som ska dela på den ekonomiska biten. Författaren ska få pengar, det redaktionella arbetet kostar och är tidskrävande, språkgranskningen, korrekturläsningen, studion, inläsaren, korrekturlyssningen och distributionen kostar också.

Trots kostnaderna kommer båda förlagen att ge ut ljudböcker inom en snar framtid.

- Vårt mål är att vi själva också inom en kort framtid ska komma ut med några ljudböcker. Just nu ser vi över kostnaderna, processerna och distributionen, säger Svanbäck.

Med små steg mot något större

Helt nytt är ändå inte det auditiva för dem. Förlaget har gjort samarbeten med olika poddar och Tove Janssons böcker med henne själv som uppläsare finns redan på nätet.

Labyrinth Books deckarserie "Mordet på Cypern" har också gjorts som ljudböcker.

I år kom Schildts & Söderströms ut med Märta Tikkanens Århundradets Kärlekssaga som ljudbok vilket varit en annorlunda men mycket lyckad satsning.

”Ja, det här är djupt tänkt och känt, det är så här jag tolkar min text.”

- Ljudboken är i sig ett konstverk. Märta besitter kunskapen om bokens partitur, hur den enligt henne ska tolkas, berättar Friman och fortsätter:

- När vi gjorde inspelningen blev jag flera gånger förvånad över hur hon tolkade boken - hur hon pauserade och hur hennes röst förändrades. Jag frågade henne om det är såhär som hon alltid gör och hon svarade:

”Ja, det här är djupt tänkt och känt, det är så här jag tolkar min text.”

Märta Tikkanen sitter med boken Århundradets kärlekssaga i famnen
Märta Tikkanens Århundradets Kärlekssaga gjordes som LP redan på 1970- talet och finns nu i en ny version som ljudbok. Märta Tikkanen sitter med boken Århundradets kärlekssaga i famnen Bild: Nina Sederlöf Märta Tikkanen

Århundradets Kärlekssaga gjordes redan i slutet av 70- talet i LP- format. Sedan dess har Märta Tikkanen uppträtt med boken otaliga gånger men först nu har en nyinspelning gjorts.

Vilken genre ska förlagen satsa på?

Andrea Svanbäck svarar tvekande:

- Man måste nästan titta på varje bok skilt för att se vad den har för potential att bli en ljudbok. Sedan handlar det ju om vem det är som läser texten, berättelsens form och att man kanske vill satsa på något lite mer välkänt först. Personligen tror jag att nästan alla genrer skulle fungera, jag skulle inte vilja utesluta någon.

- Den genre som jag har förstått att fungerar väldigt bra är deckare, speciellt deckarserier. Kapitelböcker för barn fungerar också bra, säger Friman.

Enligt Friman har ryktet om att väldigt höglitterära böcker fungerar sämre som ljudbok spridit sig. Hon tror att det kan bero på att personer som läser höglitterära böcker är personer som älskar just att läsa.

- Ljudböckerna närmar sig mera nuet innehållsmässigt. Ska man skriva historiska skildringar tycker jag det passar bäst i pappersform, anser Allan Blom.

Ett hot mot det traditionella läsandet?

Kommer konkurrens att uppstå inom den egna branschen, kan ljudböckerna spela ut de tryckta böckerna?

Andrea Svanbäck ser ingen orsak till oro. Däremot tror hon att alla konstformer inom branschen tillsammans konkurrerar om människors uppmärksamhet generellt.

Att läsa är en alldeles speciell handling och upplevelse i egen rätt.

Anna Friman och Allan Blom är mera oroade över konkurrensen mellan konstformerna och hotet mot den klassiska läsningen.

Pojke ligger på äng med en hög böcker
Kommer den tryckta boken att försvinna på grund av ljudböckerna? Pojke ligger på äng med en hög böcker Bild: All Over Press barn (åldersgrupper),semester,sommarlov,böcker,läsning

- På Schildts & Söderströms har vi bokutgivning som vår kärnverksamhet och så kommer det nog att förbli men alltid kan man ju utveckla kompelement, förklarar Friman.

Upplevelse och tolkning

- Att läsa är en alldeles speciell handling och upplevelse i egen rätt. Jag tycker att det i sig är en njutning att läsa. Att ta in en berättelse via öronen blir en annan upplevelse, enligt Friman.

Andrea Svanbäck instämmer:

- Upplevelsen blir absolut en annan när man lyssnar på en ljudbok, det kommer ju in en röst som tolkar texten vilket direkt påverkar och förändrar upplevelse.

Allan Blom tror att upplevelsen inte blir lika djupgående med ljudböcker.

Att veta om man ska ha författaren själv som uppläsare eller använda sig av skådespelare är svårt.

Enligt Friman är det överlag populärare med skådepelare eftersom författaren inte alltid är den bästa uppläsaren av sin egen text. Hon poängterar ändå att det i vissa fall kan det ha ett värde i sig att det är författaren själv som läser.

- Här tror jag att det bästa är att titta på ljudboken som ett verk i sig och utgående från det se vad som passar bäst. Det är svårt att ge några generella riktlinjer förutom att det ska vara en tydlig röst som passar historien, funderar Svanbäck.

Inom en snar framtid kommer vi att få ta del av de finlandssvenska ljudböckernas intrång på marknaden. Kommer du att lyssna?

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje