Hoppa till huvudinnehåll

Johannes Ekholm talar om sin konst och arbete: Tjäna pengar, betala hyran och så dör man, what's the point?

Johannes Ekholm är dramatiker och författare.
Johannes Ekholm är dramatiker och författare. Johannes Ekholm är dramatiker och författare. Bild: Yle / Eva Lamppu teater,litteratur,johannes ekholm

Johannes Ekholms texter handlar om klassfrågor och budskapet ljuder tydligt också i hans aktuella hörspel. Dramatikern och författaren har på kort tid fått mycket uppmärksamhet för många verk. För närvarande har han inga nya uppdrag på sitt bord.

Dramatikern och författaren Johannes Ekholm har åstadkommit mycket inom teater och litteratur på kort tid och fått beröm särskilt för pjäsen Kaspar Hauser, som han skrev med Akse Pettersson, och för romanen Rakkaus Niinku som nu har givits ut på svenska.

Ekholms konst anknyter till samtiden och han säger att han vill fånga människors uppmärksamhet i frågor som känns akuta eller är i förändring, till exempel inom arbetslivet.

- Det som faller inom ramen för prekarisering, hur arbetslivet omstruktureras på ett sätt som gör människor mera otrygga nu jämfört med tidigare. Talar vi om generationer så är min den första vars medelinkomst är lägre än den föregående generationens, säger Ekholm.

Jag kan tillhöra arbetarklassen och ha en Iphone, men jag tampas med samma strukturella frågor som arbetarrörelsen har försökt namnge och lösa i flera hundra år.― Johannes Ekholm

Givetvis har inte alla kritiker bemött hans arbeten med idel rosor. Han hänvisar själv till en färsk podcast där personen, som läst hans roman, upplevde den som exkluderande och svårläst.

Johannes Ekholms "Rakkaus niinku"
Romanen Rakkaus Niinku Johannes Ekholms "Rakkaus niinku" Bild: Ralf Sandell johannes ekholm,romaner

Men många har ansett att Ekholms texter är nyskapande och att han har lyckats lägga fingret på en hel generations upplevelse.

- Jag kan tillhöra arbetarklassen och ha en Iphone, men jag tampas med samma strukturella frågor som arbetarrörelsen har försökt namnge och lösa i flera hundra år, säger Ekholm.

Säger Ekholm att livet är splittrat och osäkert, gör media, enligt honom, det till en fråga om ungas distraktioner, som videospel, nya telefoner och avokadobröd.

- Fast det har med den historiska utvecklingen att göra, säger Ekholm.

Kapitalet i centrum av hörspel

Ekholm är aktuell med ett hörspel, There Is A Light That Never Goes Out, som man kan lyssna på fram till söndag på Galleri Sinne i Helsingfors, och efter det läggs det ut på beställarens, Stiftelsen ProArtibus webbplats. Hörspelet utspelar sig i en tid när arbetarna får nog och i uppror börjar äta upp de rika.

- Det utgår från en enkel tankelek som baserar sig på statistisk från i somras om att världens åtta rikaste män äger lika mycket som den fattigaste hälften av världens befolkning. Det skulle ju vara så lätt att ta deras pengar. Och sen är det en omskrivning av Jonathan Swifts A Modest Proposal där han för att bekämpa fattigdom föreslår att man ska äta upp de fattigas barn.

Lyssnaren kan lätt tolka hörspelet som en framtidsvision, men enligt Ekholm utspelar det sig egentligen inte i framtiden, utan nu - bland annat som en "slutkläm på Finlands 100-årsjubileum". Han beskriver verket som ett alternativt sätt att ta till sig nyheter om oroligheter i världen, och som glimten-i-ögat-propaganda.

Att jag var ny på branschen gjorde att många var intresserade av att utmana mig. Nu är jag inte längre ny och intressant, och jag har ingenting på gång, och ingen har bett mig med i något.― Johannes Ekholm

Du talar om samma frågor som många politiker, varför jobbar du inte med politik istället för konst?

- Jag är inte intresserad av att jobba. Jag respekterar vissa människor som orkar jobba som politiker men jag skulle inte ha energi för det. Jag orkar kanske göra något aktivt tre timmar om dagen, men för det mesta orkar jag inte med något alls.

Ekholm säger att hans nuvarande arbetstempo - långa processer med låg energi och en slutspurt - passar honom bättre än att jobba varje dag.

- Tjäna pengar, betala hyran och så dör man, what's the point?

Till sist frågar jag Ekholm varför han har blivit så eftertraktad. Det verkar som han är med i alla teaterprojekt för tillfället.

- Jag tror det är en summa av många olika faktorer. Att jag var ny på branschen gjorde att många var intresserade av att utmana mig. Nu är jag inte längre ny och intressant, och jag har ingenting på gång, och ingen har bett mig med i något.

Ekholms analys är att han fick "tid att mogna" i en annan bransch, grafisk formgivning, och hoppade in i teaterfältet med ny energi samtidigt som de som inlett karriären tio år tidigare redan hade tröttnat.

- Sedan har jag haft fördelen att känna de flesta inom teaterfältet från tidigare så det sociala nätverket har gett mig ett lyft.

Nu säger Ekholm att han måste bestämma sig för om han vill fortsätta med teater överhuvudtaget.

- För tillfället vill jag inte göra något alls och det känns att ståhejet är krävande och stort. Jag vet inte vad jag ska hitta på till följande, kanske odla biodynamiskt. Nja det blev lite av ett skämt, men ja.

Läs också