Hoppa till huvudinnehåll

Kläder efter väder

Elin och Alexandra står på stranden med havet i bakgrunden
Elin och Alexandra står på stranden med havet i bakgrunden Bild: YLE/Carina Ahlskog Strömsö (tv-program),Alexandra De Paoli,Elin Skagersten-Ström

”Det finns inget dåligt väder – bara dåliga kläder” kan ju tyckas vara ett outhärdligt hurtigt uttalande när man står ute i parken och är blöt och kall och helst bara vill gå in.

Egentligen finns det ingen riktigt bra anledning till att frysa eller bli blöt. Det handlar bara om att lära sig principen för hur man klär sig på ett bra sätt enligt väderlek.

Lager-på-lagerprincipen

Alla utevistelser blir lättare och roligare om man är klädd på rätt sätt.

Om man väljer smart behöver man inte heller speciellt många olika plagg utan kan kombinera dem på olika sätt efter dagens väder. Lager-på-lagerprincipen är bra att utgå ifrån. Den består av tre lager:

Underställ
Det här lagret ska se till att hålla dig både varm och torr, men samtidigt vara tunt och smidigt så att det inte känns klumpigt under övriga lager.

Understället består av en tunn långärmad tröja och ett par långkalsonger i ull, siden, bambu eller syntet som värmer och samtidigt leder bort fukt från kroppen.

Vilket material man väljer är egentligen en smaksak och det enda man absolut bör undvika att ha närmast kroppen är bomull.

Bomull suger åt sig vätska och torkar väldigt långsamt så när en bomullströja väl blivit fuktig av svett får man dras med en kall och blöt tröja ganska länge innan den torkar.

På vintern kan det bli väldigt obehagligt och det går åt mycket kroppsvärme för att torka bomullskläder på kroppen.

De andra materialen värmer även om de är fuktiga och de torkar mycket snabbare än bomull.

Mellanlager
Det här lagret är ditt isolerande värmelager och det anpassar du efter temperaturen. Om det är en varm dag behöver du troligtvis inget mellanlager alls.

Vid omkring 10 °C är en tjock ylletröja lämplig och är det omkring 0 °C eller kallare kan du ha en tunn dunjacka och ett par långkalsonger i ullfrotté.

Skal
Skalet består av en jacka och ett par byxor som är helt vatten- och vindtäta. De bör också ha god ventilation i form av dragkedjor under ärmarna och på sidan av benet som man kan öppna när man blir varm och svettig för att släppa ut fukten.

Fråga efter skaljacka och skalbyxor i butiken. Vissa skalplagg har ett tunt foder men det är egentligen inte nödvändigt. Ett ofodrat skal är användbart året runt medan ett fodrat skal är bättre under vinterhalvåret.

Skalplagg kan helt ersätta regnkläder och har oftast större förmåga att stå emot vatten än vanliga regnkläder.

Det kan alltså vara värt att investera i ett bra skal för den som gillar att vara ute. Köper du ett skal av hyfsad kvalitet håller det i många år.

Förstärkningsplagg - det fjärde lagret
Om du ska sitta stilla ute i kallt väder, till exempel vid isfiske, kan du dra på en tjock dunjacka utanpå alltihop. Den tar du sedan av dig när du har packat ihop och ska påbörja färden hem igen.

Glöm inte mössan

Mössa, vantar och sockor är kanske det snabbaste sättet att reglera kroppstemperaturen. Det är enklare att dra av sig mössan och stoppa vantarna i fickan än att krångla av sig en tröja när man blir varm.

En mössa också ett bra sätt att få upp värmen när man har råkat klä sig för tunt. Ha alltid en mössa i väskan under vinterhalvåret.

All ull kliar inte

Dagens yllekläder är något helt annat än de stickiga långstrumporna som många minns från sin barndom.

Idag görs ylleunderställ i merinoull vars långa och mycket tunna fibrer gör att kläderna inte sticks.

När ull blir fuktig krusar sig fibrerna och bildar små luftfickor som dels gör att ullen isolerar trots att den är fuktig, dels gör att materialet torkar snabbt.

Till skillnad från tjusiga kashmirtröjor går ylleunderställ bra att tvätta i maskin, ofta på 40 °C. Ylle passar alltså bra även till utomhusträning under vinterhalvåret.

Håll värmen och humöret uppe

Både barn och vuxna som fryser blir lätt trötta och griniga och när man väl har börjat frysa kan det vara svårt att komma igång igen.

Håll koll på de andra du är ute med och lägg märke till om någon börjar se lite apatisk ut eller börjar bli inaktiv och svara enstavigt på tilltal.

Den som börjat frysa är oftast inte speciellt sugen på att börja röra på sig men det är det bästa sättet att bli varm igen. Tänk på att logik sällan fungerar på någon som redan börjat frysa.

Ge den frusne något varmt att dricka och hitta på någon aktivitet som gör hen varm. Det kan vara en lek eller en praktisk uppgift som att gräva en grop eller soffa att sitta på i snön (med sittunderlag förstås) eller samla ved.

Strömsö

Bilder på Instagram

Vi i rutan

  • Camilla Forsén-Ström

    Camilla Forsén-Ström

    Konstexpert
  • Elin Skagersten-Ström.

    Elin Skagersten-Ström

    Redaktör

    Programledare för Strömsö.

  • Jonas Sundström, Strömsön juontaja.

    Jonas Sundström

    Programvärd och redaktör

    Programvärd på Strömsö. Juontaja kahdella kielellä Strömsön lifestyle-ohjelmassa. Ta gärna kontakt på jonas.sundstrom@yle.fi.

  • Jim Björni

    Jim Björni

    Redaktör
  • Lee Esselström

    Lee Esselström

    Redaktör

    Redaktör och hantverksexpert på Strömsö.

  • Owe Salmela.

    Owe Salmela

    Florist
  • Örtexpert Alexandra De Paoli

    Alexandra De Paoli

    Örtterapeut

    Örtterapeut och journalist, uppvuxen i Stockholm men numera bosatt i norra Sverige.

  • Porträtt på Strömsös kock Anders Samuelsson med skog i bakgrunden

    Anders Samuelsson

    Kock

    Jag är Strömsös kock. I köket gillar jag hållbarhet och ekologiska världen, och satsar gärna på det skandinaviska köket i kombination med nya smaker. På fritiden gillar jag friluftsliv och skidåkning.

Nyligen publicerat - Strömsö

  • Så gör du krispiga vegetariska burgare med biff av bondbönor

    Den här versionen är dessutom glutenfri.

    Så gör du krispiga vegetariska burgare med biff av bondbönor Gott och lätt. Jag brukar koka en stor sats bönor och frysa in i passliga påsar. Inhemska bondbönor är dessutom ett stort plus. Jag har hittat på receptet och freestylar alltid, så måtten är riktgivande. Men supergott att äta som hamburgare. Gott med t.ex. salsa och crème fraiche.

  • Femte veckomenyn – Vegval

    Era bästa vegetariska vardagsrätter.

    Den femte och sista Vegvalsveckan bjuder bland annat på den perfekta biffen för vegetariska burgare, gjord på inhemska bondbönor. Tack till Anna-Karin Almén, Linda Råholm och Anne Kiuru för recepten.

  • Smakrik rotsakssoppa med röda linser

    Min fyraårings favoritsoppa.

    Smakrik rotsakssoppa med röda linser Det här är enkelt, snabbt och billigt. Soppan går att variera beroende på vad man har för grönsaker hemma och vilka kryddor man väljer. Hos oss är soppan 4-åringens absoluta favoritmat, så den passar garanterat hela familjen.

  • Mustig tomatgryta med säsongens grönsaker

    En enkel multifunktionell gryta som är lätt att variera.

    Mustig tomatgryta med säsongens grönsaker Enkelt av säsongens ingredienser! Grytan är multifunktionell, passar också till t.ex. stekt lax (ersätt då vegetabilisk fond med fiskfond och tillsätt 1/4 tsk fin havssalt i grytan). Som sådan fungerar den bra tillsammans med potatis och broccoli. Har själv utvecklat receptet med devisen "enkelt är gott".

  • Fresta med festliga potatisknyten – Pakoras med grön chutney och mangold

    Indisk fingermat i Anders Samuelssons tappning.

    Fresta med festliga potatisknyten – Pakoras med grön chutney och mangold Det här är potatis i en form som du inte tidigare upplevt. Frasiga friterade knyten eller pakoras kommer urspungligen från Indien. Potatispakoras kan serveras med valfritt tillbehör. Här med en smakrik grön chutney och en stuvning på mangold. Går också bra med t.ex.

  • Bjud på krämig gratäng med äggplanta och parmesan

    En rätt som har potential att bli vegetarisk familjefavorit.

    Bjud på krämig gratäng med äggplanta och parmesan Gillar din familj lasagne så tycker ni antagligen också om det här. Det här är ett utmärkt sätt att använda aubergine i vardagen.

  • Surkål och andra mjölksyrade produkter är som balsam för magen

    Så tar du tillvara vitkål och kålrot

    Surkål är lite som vardagsmatens schweiziska armékniv. Mycket användbar i både grytor, soppor och sallader eller varför inte som fyllning i en hamburgare. Surkål innehåller både C-vitamin och även mjölksyrebakterier, precis som Anders kålrotskimchi. Här kan du läsa mera om mjölksyrning.

  • Baka lökpaj med franska influenser

    En smakrik och billig paj med fin färg från rödvin.

    Baka lökpaj med franska influenser Pajen är fyllig, ganska lätt att tillverka och det röda vinet ger en fin färg till den, för att inte tala om smaken. Mari Tiensuu Ingredienser Botten: 3 dl vetemjöl 1 tsk salt 100 g smör 1 dl kallt vatten. Fyllning: 6 gula lökar 2 msk olja 2 dl rött vin saften av 1/2 cit

  • Fjärde veckomenyn – Vegval

    Era bästa vegetariska vardagsrätter.

    Vi har glädjen att presentera Vegvals veckomeny nummer 4, med era bästa vegetariska vardagsrecept. Tack till Samuli Laurikainen, Erica Rönngård, Sari Pylsy och Mari Tiensuu för recepten.