Hoppa till huvudinnehåll

Tidigare beväringar pekar ut krångliga säkerhetsbälten och bristande rutiner i militärens fordon

En Sisu-lastbil.
En Sisu-lastbil. Bild: Lehtikuva Sisu,militärfordon

Säkerhetsbältena är svåra att fästa och det är ingen som kollar om de används. Förarkabinen på terränglastbilen borde också ha en störtbåge, anser tidigare beväringar.

Säkerheten i militärfordonen har förbättrats under senare år, men utrustningen i dem får kritik. Olyckan i Ekenäs som krävde fyra liv har fått tidigare beväringar att tänka tillbaka på sin tjänstgöringstid och på säkerheten. Också järnvägskorsningen i Skogby pekas ut som farlig för att sikten är dålig.

Ingen kollade bältet

Ekenäsbon David Mannström tjänstgjorde i Dragsvik för två år sedan och pluggar nu på Åbo Akademi. Han säger att det finns flera järnvägskorsningar längs Hangöbanan som saknar bommar och att det flera gånger varit nära ögat.

Under sin tjänstgöring för två år sedan gjorde han flera färder i lastbilar av samma typ som den som blev påkörd av ett tåg på torsdagen.

– Det heter att det finns regler för att säkerhetsbältena ska användas, men åtminstone under min tjänstgöring var det ingen som kollade. Oddsen säger att personerna på flaket inte varit fastbältade, men man vet ju aldrig. Jag misstänker att flesta sovit eller försökt sova.

Rasmus Lundmark delade stuga med Mannström under sin tjänstgöring. Han åkte mest båtar och i dem satt man oftast fastbältad. I terränglastbilarna av typen Rasi och Masi var det däremot väldigt svårt att i full stridsutrustning få på sig säkerhetsbältena, säger Lundmark.

Lundmark säger att det skulle vara skäl att få säkerhetsbältena att fungera med all slags utrustning och han håller med om att korsningen är otrygg.

– Vad jag hört, så har den här korsningen varit farlig och det gäller järnvägskorsningarna överlag med väldigt många döda vinklar.

Efterlyser bättre skydd för föraren

Filip Nyman var också i Dragsvik för två år sedan. Han upplevde inga större brister i säkerheten, men konstaterar att fordonen är som de är och att det gäller att leva med det. Han kände sig relativt säker i terränglastbilarna eftersom de var försedda med störtbågar och ordentliga säten.

Efter att ha sett bilder från olycksplatsen konstaterar han att förarkabinen är totaldemolerad. Han anser att förarkabinen också borde vara försedd med en störtbåge. Han håller med om att säkerhetsbältena borde vara lättare att både fästa och öppna.

– Min erfarenhet är att om man överhuvudtaget får bältet på sig, så är det också relativt krångligt att ta av det. Man har ju mycket utrustning, upp till 40 centimeter på magsidan. Fastnar du i bältet, så kommer du inte så lätt loss.

Det är också knepigt att stiga upp ur störtbågarna där beväringarna sitter parvis. Den här gången hade det antagligen inte haft någon avgörande skillnad i att rädda sig ur fordonet eftersom tåget ändå håller rätt hög fart på banan, konstaterar Nyman.

Läs också