Hoppa till huvudinnehåll

Trafi: Raseborgskorsningen känd från tidigare - plankorsningar en säkerhetsrisk

Bild från olycksplats i Raseborg.
Bild från olycksplats i Raseborg. Bild från olycksplats i Raseborg. Bild: Lehtikuva Raseborg,järnvägsolycka,Skogby,skogby plankorsningsolycka

Korsningen saknar varningsanläggningar och sikten är dålig. Säkerhetsriskerna som plankorsningar utgör är ett problem man länge försökt lösa. I fjol skedde det 30 plankorsningsolyckor i Finland.

Enligt Kirsi Pajunen, ledande sakkunnig på Trafiksäkerhetsverket, har man varit medveten om att plankorsningen i Raseborg är farlig.

- Olyckskorsningen har inga varningsanläggningar. Från vägen är sikten mot ena hållet bra, men på andra sidan svänger spåret och sikten är sämre, säger hon.

Fyra personer dog och flera skadades i en olycka vid plankorsningen på torsdagen.

Plankorsningar en säkerhetsrisk

I fjol skedde det 30 plankorsningsolyckor i Finland där allt som allt sju personer omkom.

- Då man talar om järnvägstrafik är plankorsningar utan tvekan en säkerhetsrisk, säger Pajunen.

Plankorsningsolyckor, antal åren 2000-2016
Trafikverkets siffror över plankorsningsolyckor i Finland. Plankorsningsolyckor, antal åren 2000-2016 Typ av tågolycka

Enligt Pajunen finns det många risker relaterade till plankorsningar. Förutom persontåg som går enligt vanliga tidtabeller kan det till exempel finnas enstaka lok som är på väg någonstans.

- Bor man nära och kör över plankorsningen varje dag så kan man lätt bli van med att inga tåg kommer. Men de kan komma när som helst, även om de vanligen inte gör det, säger hon.

Dyrt att installera bommar

Allt som allt har plankorsningsolyckorna minskat i antal sedan början av 2000-talet. Årligen är det ändå flera personer som omkommer i dessa olyckor. Det är ett problem som man enligt Pajunen ständigt försöker lösa.

Personer som omkommit i plankorsningsolyckor åren 2000-2016
Personer som omkommit i plankorsningsolyckor. Personer som omkommit i plankorsningsolyckor åren 2000-2016 olyckor

I dagens läge måsta alla plankorsningar ha ett trafikmärke som varning. Bommar, som aktiveras då ett tåg närmar sig, finns däremot bara vid ungefär en femtedel av plankorsningarna, uppskattar Pajunen.

- Bannätet i Finland är brett och många av plankorsningarna finns vid små vägar, säger hon.

Korsningar kan till exempel finnas mitt inne i skogen på en plats som saknar el.

- För att installera bommar borde man dra kablar långt ifrån och det skulle bli väldigt dyrt.

Ny anordning kan göra korsningarna säkrare

I stället har man i Finland utvecklat en ny slags, billigare varningsanläggningar för att göra plankorsningarna säkrare. Det är ett varningsljus som fungerar med solceller och varnar för tåg som närmar sig.

Enligt Pajunen har Trafikverket testat de nya varningsljusen, men hon vet inte om sådana kommer att finnas vid alla plankorsningar i landet.

- Men åtminstone är det möjligt att installera varningsanläggningar också vid sådana plankorsningar där det tidigare inte har varit möjligt.

Pajunen nämner också att man i Finland strävar efter att minska på antalet plankorsningar.

- I samband med stora järnvägsarbeten har man helt tagit bort dem. Och är det frågan om spår med snabb trafik som Pendolinotåg så får det inte överhuvudtaget finnas plankorsningar.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes