Hoppa till huvudinnehåll

Ellen Strömberg: "Jag vill slå sönder saker"

Ellen Strömberg
Ellen Strömberg har ett häftigt humör Ellen Strömberg Bild: Ellen Strömberg

Har du ett häftigt humör och svårt att tygla dina känslor? Du är inte ensam. Den finlandssvenska bloggaren Ellen Strömberg kan ligga i fosterställning och gråta så tårarna sprutar på grund av en krånglande symaskin. Hur gör man då känslorna tar över till och med av små motgångar?

– Jag blir lätt arg eller sur över småsaker. När jag väl är arg är det nästan som om jag njuter av det. Jag gottar mig i min misär och överdriver min ledsenhet och ynklighet och då missar jag många bra saker i vardagen, berättar Ellen Strömberg.

Vardagen blir mest betungande för henne själv. Ellen Strömberg jobbar på ett café och har ett serviceyrke. Hon är skicklig på att spela upp sitt glada jag då hon är på jobb, menar hon. Det är mest familjen där hemma som får stå ut med hennes utbrott. Hennes man, föräldrar och syskon är alla vana med hennes häftiga humör.

För att ändra sitt beteende antog Ellen Strömberg en utmaning där hon under en veckas tid fick hjälp av psykologen och kognitiva beteendeterapeuten Ingrid Wager.

– Under en vecka kan man inte få så mycket förändring till stånd, men man lyckas kanske bli medveten om sin problematik, säger Wager.

Inom den kognitiva beteendeterapin tittar man främst på hur ens tankar, känslor och beteende hör ihop. Om man hittar samband och mönster i beteendet och lyckas förändra det, kan också de känslor och tankar som hör ihop med beteendet förändras.

Känslor går inte att kontrollera

Det råder ett visst missförstånd kring det här med att kontrollera känslor. Man kan inte kontrollera de riktigt första känslorna eller tankarna, de som kommer automatiskt då någonting händer. Dom kan vi inte förändra och det är viktigt att man är medveten om att det är så, säger Ingrid Wager.

– Det man däremot kan ändra på är hur vi väljer att reagerar sedan. Hur vi reagerar på de känslor som dyker upp inom oss.

Det är lite som ett detektivarbete, menar hon. Man tar ett steg tillbaka och observerar vad som händer inom en. Att ändra på sitt beteende tar tid. Om man gjort på ett viss sätt hela sitt liv så är det klart att det tar tid. Det kräver uthållighet och tålamod och att man är snäll mot sig själv och sina tillkortakommanden.

En del är mer emotionella och behöver lugna ner sig på grund av de kraftiga känslor som dyker upp. Då är det bra med mindfulness, berättar Ingrid Wager.

Jag tycker arga människor är roligare än glada och jag vill inte bli en glad fjant som går i skogen och kramar träd.― Ellen Strömberg

Att komma ihåg att andas

Ellen Strömberg har under sin testvecka fått prova på olika mindfulnessövningar. De övningar hon fått prova på är väldigt vardagliga och kan göras var som helst, förklarar Ingrid Wager. Det är frågan om övningar i medveten närvaro och små enkla andningsövningar.

Ellen Strömberg och Ingrid Wager i Efter Nio studion
Ellen Strömberg och Ingrid Wager i Efter Nio studion Ellen Strömberg och Ingrid Wager i Efter Nio studion

Till en början var Ellen Strömberg kanske inte helt övertygad om det här med medveten närvaro eller mindfulness.

– Jag är skeptisk till sådant här, erkänner hon. Jag vill vara lite bitsk och cynisk. Jag tycker arga människor är roligare än glada och jag vill inte bli en glad fjant som går i skogen och kramar träd.

Men den här vardagligare varianten av mindfulness har varit en ögonöppnare, medger Ellen Strömberg. Man behöver inte stå vid en strand och känna in universum utan det räcker med att andas här och nu. De här andningsövningarna kommer hon att ta med sig.

Det Ellen Strömberg också lärt sig under sin testvecka är att be om hjälp.

– Jag har haft en inställning att jag kan allt själv, men det finns faktiskt sådana som vet hur krånglande undertrådar fixas på symaskiner som bråkar.

Det gäller att ta ett steg tillbaka och göra aktiva val i hur och när man visar sina känslor. Ellen Strömberg vill inte direkt förändras, men hon vill bli bättre på att hantera livets motgångar.

– Fast ibland är jag rädd att jag blir lämnad ensam och uppäten av mina egna katter. Att ingen står ut med mig och mitt humör, säger Ellen Strömberg, som erkänner att det nog finns en viss förändringsmarginal i hennes beteende.

Efter Nio radio, lördagen den 28 oktober 2017, kl. 9:03 i Yle Vega.

Fyra tips till dig då känslorna hotar ta över.

1. Stanna upp. Gör ingenting och reagera inte alls.

2. Ta ett "steg tillbaka" från situationen och andas riktigt långsamt några gånger. Göra inget impulsivt.

3. Tänk och observera inåt och utåt. Kolla vad du känner och tänker. Titta på situationen, vad händer egentligen. Vad säger och gör de andra? Vad har hänt?

4. Agera medvetet, dvs beslut dig för hur du vill reagera utifrån vad du just lagt märke till. Vad är viktigt för dig och andra? Vilka är dina mål?

Om du återkommande reagerar mycket starkt känslomässigt kan det hända att du behöver hjälp med att analysera vad det handlar om och stöd i att göra förändringar.

Källa: Ingrid Wager, kognitiv beteendeterapeut och psykolog

Mer från programmet