Hoppa till huvudinnehåll

Fitnessfeministen Sara Dahlström: "Jag är tjock och jag skäms inte för det"

Sara Dahlström står i ett gym och lyfter en stång med vikter ovanför sitt huvud. På hennes tröja står det "Fries before guys".
Sara Dahlström började lyfta tunga vikter och blev samtidigt av med vikthetsen. Sara Dahlström står i ett gym och lyfter en stång med vikter ovanför sitt huvud. På hennes tröja står det "Fries before guys". Bild: Privat tyngdlyftning,sara dahlström

Sara Dahlström driver bloggen Fitnessfeministen. I somras vågade flera kvinnor använda bikini - tack vare hennes dansvideor.

När Sara Dahlström var 17 år gammal upptäcktes en tumör i hennes hjärna. Den opererades bort akut och efter det var hennes liv förändrat för alltid.

- Tumören låg på hypofysen, och det är en del av hjärnan som styr alla hormoner. När den opererades bort innebar det att jag inte längre hade någon normal hormonproduktion, berättar Sara.

Nu är Sara 25 år och hormonerna kommer aldrig tillbaka. Sedan operationsdagen har hon varit tvungen att äta flera olika mediciner varje dag.

Ett hormon som är väldigt viktigt för oss är kortisol, och det ersätter Sara med kortison.

- Är jag utan kortison i två dagar kan jag dö, säger hon.

Efter operationen försvann också alla hormoner som styr ämnesomsättningen, så Sara gick snabbt upp i vikt.

En timme på löpbandet varje dag

Tidigare hade Sara varit väldigt smal, men nu förändrades hennes kropp i rask takt.

- Jag var 17 år och jag trodde jag var tvungen att gå ner i vikt och komma ner i den vikt jag hade innan, så jag stod en timme på crosstrainern eller löpbandet varje dag.

Sara Dahlström bär på två tunga vikter i ett gym.
Sara tränar ofta kondition genom att gå och bära tunga vikter. Sara Dahlström bär på två tunga vikter i ett gym. Bild: Copyright 2017. All rights reserved. tyngdlyftning,sara dahlström

Och Sara hade tråkigt, så oerhört tråkigt. Det var en pina att ta sig upp på crosstrainern eller löpbandet varje dag, men hon gjorde det ändå.

Ända fram till en dag när hon gick på ett träningspass där man lyfte vikter.

- Jag kände att det var betydligt roligare. Gradvis började jag mer och mer med det och upptäckte hur fantastiskt kul det är, säger hon.

Nu lyfter hon tunga vikter

I samband med att intresset för att lyfta tunga vikter växte, så krympte Saras intresse för att gå ner i vikt. Nu fokuserar hon inte alls på det – nu vill hon bara hålla sig stark.

- Kroppen får ett annat syfte än att bara se ut på ett visst sätt. Jag fokuserar mer på vad min kropp klarar av än hur den ser ut – framför allt hur den inte ser ut.

Så här vågar du gå in bland de vana lyftarna

Nästan varje gym har den där avdelningen som är full med biffiga män som stönar, slänger vikter i golvet och ser arga ut. Hur ska du göra för att våga gå in dit?

- Jag skulle vilja säga att det bara är att gå dit och ta plats, men de flesta är väl inte riktigt där än, så då skulle jag vilja tipsa om att ta in en PT eller att träna med en kompis som är van, säger Sara.

Berätta för kompisen eller PT:n att du vill träna med de fria vikterna – att du vill vara i just det där rummet. Då får du hjälp med det och då blir det mycket enklare eftersom du har stöd.

- Du kan också öva där hemma, till exempel med ett kvastskaft, så är du lite mer självsäker när du kommer till gymmet.

Sara säger att alla (ja faktiskt alla) kan lyfta tunga vikter eftersom tungt inte betyder samma sak för alla.

- När jag pratar om att lyfta tunga vikter menar jag det som är tungt för just dig. För mig är kanske 150 kg tungt men för någon annan kan 20 kg vara tungt. Så alla kan göra det i förhållande till sig själv.

Tävlar i Strongwoman

Sara tävlar nu i Strongwoman och där kan alla tävlingar se olika ut. Man välter däck, lyfter stenar och reser stockar.

Sara Dahlström iklädd bikini. Det är sommar och hon står vid en sjö eller hav. Hon lyfter en stor sten.
Sara har inga problem med att visa upp sig i simdräkt - eller att lyfta tunga stenar. Sara Dahlström iklädd bikini. Det är sommar och hon står vid en sjö eller hav. Hon lyfter en stor sten. Bild: Privat tyngdlyftning,sara dahlström

Deltagarna lyfter otympliga grejer och ska antingen lyfta så tungt som möjligt, gå så långt som möjligt med en vikt eller göra så många lyft man kan på en viss tid.

- Jag har också tävlat i styrkelyft och det kommer jag att gå tillbaka till någon gång, men just nu har jag en paus, säger hon.

Kroppspositivism = tänk positivt

Sara förespråkar något som kallas kroppspositivism och det syns till exempel på hennes blogg Fitnessfeministen, och på hennes Instagramkonto.

- För mig handlar det om att man ska fokusera på det positiva med kroppen och sluta tänka på allt som kanske inte är som man skulle ha velat att det var.

Sara för själv fram budskapet genom att vara just sådan som hon är.

- Jag är tjock och jag skäms inte för det. Jag vågar lägga upp bikinibilder, jag dansar och sådant som man kanske inte är van vid att folk som inte ser ut som normen gör.

Dansvideor på Instagram

Sara laddar ofta upp dansvideor på Instagram. Videorna är oftast filmade hemma hos henne där hon helt fritt dansar loss – alltid i slow motion.

- Jag vet inte var det började, jag tror att det var när jag filmade ett lyft i slow motion. Jag tyckte det såg lite kul ut och jag tycker i allmänhet att det ser härligt ut när det dallrar i slow motion. Sedan är det kul att dansa också.

Skip Instagram post

Sara har fått massor med respons på sina videor. Hon har fått meddelanden från personer som själva också börjat dansa där hemma och våga dansa för att det är roligt, inte för att se bra ut.

- Många har också berättat att de vågat gå till gymmet tack vare mig och i somras var det många som skrev att de vågade ha på sig bikini tack vare mig.

Sara berättar att det känns fantastiskt att få så mycket positiv feedback och att kunna hjälpa människor med sina videor.

- Det är väl det som gör att jag fortsätter, säger Sara.

Kroppspositivism i träningsvärlden

Sara är nybliven chefredaktör för en träningstidning, och hon ska försöka få in kroppspositivismen också där.

- Jag har redan börjat lite eftersom jag satte mig själv på omslaget på mitt första nummer.

Sara Dahlström står framför en utomhusscen. Lyfter ena armen och spänner musklerna. Ser väldigt glad ut.
Fokusera på det din kropp klarar av. Då utövar du kroppspositivism. Sara Dahlström står framför en utomhusscen. Lyfter ena armen och spänner musklerna. Ser väldigt glad ut. Bild: Privat styrka,sara dahlström

Sara vill få in träningsglädje och inspiration – utan ångest och vikthets. Att till exempel få in flera olika kroppstyper i en träningstidning är ändå inget som händer över en natt.

- Det är väldigt svårt. Ibland måste man använda bilder som redan är tagna av andra och då finns det inte så mycket val. Men jag gör det jag kan och en förändring kommer att ske gradvis.

Träning och vikthets

Många ser på träning som något jobbigt, och Sara tror att det kan bero på att vi förknippar den med fel saker.

- Vi ser det som en viktnedgångsmetod, men kollar vi på forskning så är träning en dålig metod för viktnedgång. Kalorierna man förbränner vill kroppen gärna kompensera, så man äter igen det så småningom.

Du blir inte lycklig av att göra något du hatar.

Det man egentligen borde fokusera på är att träning är en bra metod för att få bra självförtroende, få en bra psykisk hälsa, bli stark och för att undvika skador.

Annars är risken stor att du bara ställer sig på crosstrainern och kollar på hur många kalorier du bränt.

- Du ska heller inte göra något du tycker är jättetråkigt, för du blir inte lycklig av att göra något du hatar.

Du kan ge en träningsform några försök, men blir det inte roligt efter ungefär tre gånger kan du testa något annat. Genom att testa olika saker hittar du förhoppningsvis något som passar dig.

Ska smala stå vid sidan om kroppspositivismen?

Sara bloggar om många olika ämnen, och ett är hur personer som är smala ska förhålla sig till kroppspositivism. De som ser ut som normen — ska de få vara med eller inte?

Saras definition av kroppspositivism är att se positivt på sin kropp, och utifrån det är det klart att alla ska få vara med. Men det finns ett problem.

- Jag får ofta får kommentarer från personer som är smala, som säger att om de skulle lägga upp en dansvideo så skulle de inte alls få så många hyllningar. Och ja, så är det, för smala har dansat offentligt hela tiden, men det har inte tjocka gjort. Det är bara att acceptera.

Sara säger att det känns ganska naturligt att sådana som inte tillhör normen ska vara frontfigurer inom kroppspositivismen.

- Bara den grejen att det finns tjocka som står längst fram är ju en grej som kan få folk att acceptera personer som är tjocka.

Att vara tjock

Sara säger själv att hon är tjock, och bloggar också om att tjock inte ska vara ett skällsord.

- Det jag stör mig på är att när jag säger att jag är tjock, kan andra säga ”nej det är du inte alls”. Men jo, det är jag, och när man säger så där är det bara ett tecken på att ordet tjock är något negativt som jag inte får definiera mig med.

Men tjock är en kroppsform precis som smal.

- Självklart finns det ändå ingen anledning för mig att gå och prata om att någon är tjock utan att den har sagt det själv. Jag börjar inte gå fram till folk och säga att de är tjocka bara för att tjock inte är ett skällsord.

Det viktiga här är ändå att avdramatisera ordet tjock eftersom alla ska få beskriva sig så som de anser att de är.

Många kvinnor fruktar gymmet

Sara vill gärna sporra andra att våga ta sig till gymmet. I sin blogg visar hon hur man gör tunga lyft och hon skriver också om att tekniken inte alltid måste vara helt perfekt.

- Man kan träna var som helst men jag har märkt att många kvinnor vill ta sig gymmet, men de vågar inte riktigt ta sig dit. Det beror antingen på att de inte vågar ta plats där det är mycket män, eller att de tror att det är farligt och svårt. Men det vill jag påstå att det inte är.

Så här kan du se positivt på träning

Du ska träna för att må bra, inte för att se ut på ett visst sätt. Lättare sagt än gjort. Hur kan vi komma bort från exempelvis vikthetsen?

- Det handlar om att hitta en träningsform du tycker om. Det är nog det som är det viktigaste, säger Sara.

Du ska helt enkelt hitta något som gör att du inte går runt och tycker det är jobbigt att träna.

- Jag tycker inte att träning är kul exakt varje gång, det är fortfarande lite jobbigt ibland, men det ger mig inte ångest att ta mig dit. Så var det när jag skulle gå på ett spinningpass eller ställa mig på löpbandet, för då tyckte jag bara det var så himla tråkigt, säger Sara.

Sara berättar att exempelvis knäböj går ut på att sätta sig ner och ställa sig upp. Det behöver inte bli mer komplicerat än så.

- Jag brukar säga att träning inte är farligt så länge du inte är en idiot. Så länge du slutar om du har ont och så länge du har en hyfsat rak rygg och det känns bra. Då går det nog fint.

Nyligen publicerat - X3M