Hoppa till huvudinnehåll

Rysk-finska businessforumet i S:t Petersburg bjöd på optimism

Grafik som visar två affärsmän med huvuden färgade i Finlands och Rysslands flaggor.
Grafik som visar två affärsmän med huvuden färgade i Finlands och Rysslands flaggor. Bild: Mostphotos design,Samarbete,tankesmedja,Finland,politik,Work,enskild firma,Icon,Människor,Technology,Teamwork,Team,Human,People,Partnership,Grand Duke Nicholas Mikhailovich of Russia,Diplomacy,Finance,Trading,Businessman,relationship

Omkring 200 finska och ryska företagsledare samlades i torsdags i S:t Petersburg under det årliga businessforumet. Optimismen var stor och många företag menar nu att den ryska marknaden har piggnat till.

Finsk-ryska businessforumet i S:t Petersburg hade en högtidligare stämning i år. Forumet var det finska näringslivets största satsning i Ryssland under Finlands jubileumsår.

Forumet invigdes också av Finlands näringsminister Mika Lintilä.

Den viktigaste orsaken till näringslivets optimism är statistiken. Handeln mellan Finland och Ryssland ökar nu igen efter flera år av negativa resultat.

Under årets första halvår ökade Finlands export till Ryssland med 19 procent jämfört med året innan.

Också den ryska ekonomin förväntas öka med två procent i år efter flera magra år.

Aggressivitet lönar sig

De finska företag som fortfarande satsar på Ryssland är övertygade om att det nu gäller att utnyttja det nya gynnsamma läget.

Ett finskt företag som har satsat aggressivt på den ryska marknaden de senaste åren är Reima som tillverkar barnkläder.

Ryssland är Reimas största utländska marknad, företaget har nu 15 olika butiker i de ryska storstäderna, och resultaten har inte låtit vänta på sig.

Reiman toimitusjohtaja Elina Björklund
Reimas verkställande direktör Elina Björklund Reiman toimitusjohtaja Elina Björklund Bild: Yle/Pekka Tynell

– Vi växer på alla marknader, men speciellt i Ryssland har det varit ett jättebra år igen, säger Reimas verkställande direktör Elina Björklund. Under årets första nio månader har vi ökat vår försäljning med 39 procent.

Bra kvalitet säljer

Reima planerar nu utveckla sin egen nätbutik i Ryssland. En marknad där det händer mycket.

Särskilt kunderna i de ryska storstäderna beställer allt mer via nätet. En annan fördel som Reima har är bolagets långa historia i öst.

– Reima fanns på den ryska marknaden redan på Sovjettiden så vårt varumärke har en stark ställning, säger vd:n Björklund. Dessutom är ryska föräldrar mer än villiga att investera i kvalitetskläder för sina barn.

Också andra finska bolag informerade om större satsningar på den ryska marknaden under forumet.

Färgtillverkaren Tikkurilas ledning meddelade att bolaget går vidare med sina planer på att bygga en ny fabrik i S:t Petersburg.

Fabriken kräver en investering på minst 30 miljoner euro och produktionen kan inledas år 2020. Tikkurila har sedan tidigare fyra målfabriker i Ryssland.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes