Hoppa till huvudinnehåll

Reklam för våld och cannabis kan dyka upp i mobilspel för barn

En snabb googlesökning ger många resultat på olika spel där man odlar marijuana.
En snabb googlesökning ger många resultat på olika spel där man odlar marijuana. En snabb googlesökning ger många resultat på olika spel där man odlar marijuana. Bild: Skärmdump mobilapplikationer

När föräldrar behöver lite fokus eller en lugn stund är det lätt att sätta barnet framför ett YouTube-klipp eller ett spel. I vissa fall kan narkotika och våld dock slinka in i reklamerna.

Enligt Helsingin Sanomat har reklam för spel där man bland annat odlar cannabis visats i appar och spel som är lämpade för barn. I många gratisappar och -spel dyker det upp annonser för andra spel, nätaffärer eller produkter.

Inte lagligt

Konkurrens- och konsumentskyddsverket, KKV, jobbar främst utgående från att konsumenterna själva tar kontakt, och det handlar om tusentals anmälningar varje år. De har inte resurser till att dammsuga nätet efter skadligt innehåll.

Katariina Vainio, jurist på KKV, rekommenderar konsumenter att anmäla opassande reklaminnehåll. Om man misstänker att reklamen är olaglig ska man förstås kontakta polisen. KKV kan i sin tur förhandla med olika företag, och vid behov också ta ärendet till en domstol.

I Finland är det självklart inte okej att marknadsföra spel som simulerar att man odlar ett narkotikaklassat preparat, speciellt inte till barn.

- Enligt konsumentskyddslagen ska reklamen vara förenlig med de värderingar som är accepterade i samhället. Man får inte marknadsföra narkotika eller alkohol till barn, säger Kristiina Vainio, jurist på KKV.

Våldsamma eller sexistiska reklamer är inte heller tillåtna att riktas till barn i Finland. Myndigheten KKV försöker följa med reklaminnehållet, men det är utmanande.

- Det är ett område som är massivt stort. Vi får också höra av konsumenterna om problem de själva har stött på, säger Vainio.

Det är ett område som är massivt stort― Katariina Vainio, jurist

Svårt att rikta reklamen rätt

Jonathan Björkskog jobbar med marknadsföring på nätet. Trots regler och lagar händer det att opassande reklam dyker upp på fel ställen.

En porträttbild av jonathan björkskog. Han har en cardigan, en skjorta och glasögon.
Jonathan Björkskog menar att det är svårt att alltid lyckas rikta reklamen helt rätt. En porträttbild av jonathan björkskog. Han har en cardigan, en skjorta och glasögon. Bild: Privat människan (art)

En orsak är att nätreklam kan riktas på två sätt – enligt ämne eller enligt person.

- Om man riktar enligt ämne visas en viss annons på webbsidor, appar eller videor som handlar om ett visst ämne, säger Björkskog.

- Alternativ två är att man riktar reklamen till en person som är intresserad av ett visst ämne, i stället för att visa annonser på sidor om ämnet.

Om ens barn då ser på klipp på YouTube på en förälders telefon, platta eller dator, kan annonserna visas enligt vad som är passande för föräldern – inte barnet.

Många annonsnätverk

Nätannonserna plockas från olika annonsnätverk varav Googles egna nätverk är det mest använda, säger Jonathan Björkskog. Enligt Googles regler är det förbjudet att rikta narkotika- eller alkoholreklam till barn.

Men det finns andra nätverk som kan vara mer tillåtande med hurdana annonser de innehåller.

- Det finns appar som kan använda flera nätverk och då kan det dyka upp annonser med olämpligt innehåll också.

Björkskog misstänker att de apputvecklare som plockar annonser från flera nätverk helt enkelt väljer de nätverk som betalar mest för annonserna.

- De mest seriösa utvecklarna ser nog till att inte ta in vad som helst i sina annonsplatser, säger Björkskog.

Det finns appar som kan använda flera nätverk och då kan det dyka upp annonser med olämpligt innehåll också― Jonathan Björkskog, marknadsförare

Säger inte hela sanningen

Jonathan Björkskog tycker ändå att det låter märkligt att reklam för cannabisrelaterade spel kan dyka upp i Finland, eftersom sådan marknadsföring inte är tillåten. Han har dock en aning om varför det kan ske.

- Det kan ju hända att spelutvecklaren aldrig har meddelat vad det handlar om, utan att det bara är ett spel om att odla saker. Då kan man göra reklam i andra spel, säger Björkskog.

Spelutvecklare: Vi ansvarar för allt innehåll

Det är utvecklaren bakom ett spel eller en app som ansvarar för allt innehåll i spelet eller appen, bekräftar Rauno Heinonen, kommunikationschef för utvecklaren Rovio i ett mejl.

Han bekräftar också att de samarbetar med flera annonsnätverk, och att de kan påverka hurdant innehåll som visas.

Rovio hör inte till de spelutvecklare där användare har upptäckt opassande reklam, men det kan förstås hända att saker undgår filtren.

- Tekniskt sett är det möjligt att det blir konfigureringsproblem i en tredje parts system som gör att en annons ur en icke-godkänd kategori kan synas, trots att den operativt sett skulle vara bortvald, skriver Heinonen på Rovio.

Han tillägger att det är väldigt ovanligt att sådana saker händer. Om man upplever problem kan man meddela utvecklaren det via appen.

Hur undviker ens barn då olämplig reklam?

Liksom man förstår vid det här laget är nätannonser en snårig stig som kan vara svår att på förhand kontrollera.

På Konkurrens- och kommunikationsverket rekommenderar juristen Katariina Vainio att man anmäler olämpliga annonser till konsumentskyddsombudsmannen.

- Om man misstänker att det rör sig om ett brott kan man förstås kontakta polisen, säger Vainio.

Saker som är värda att testa

Marknadsföraren Jonathan Björkskog kommer på några knep som kan fungera, om man på förhand vill se till att ens barn inte tar del av olämplig reklam.

En idé är att använda en så kallad ad blocker, alltså ett tillägg till din webbläsare som blockerar annonser. Den behöver dock inte bita på reklam som dyker upp i mobilapplikationer.

En annan idé är att visa YouTube-klipp från en annan webbläsare än den som föräldern vanligtvis använder, där ingen data har samlats.

- Då finns det inga spår som kan rikta annonser till dig, säger Björkskog.

Man kan också försöka med att göra ett nytt Googlekonto som barnet kan vara inloggad på när hen ser på klipp på YouTube.

- Det är då så att säga rent. Då kan användarens intressen vara barnfilmer och djur, eller vad man nu ser på, säger Björkskog.

Läs också

Familj

Till Buu-klubben
Till Hajbo
Till MGP